Hoe is jullie werkwijze/werkvolgorde
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Hoe is jullie werkwijze/werkvolgorde
Beste mensen.
Sedert enkele weken ben ik de gelukkige bezitter van een D80, en heb me ijverig bezig gehouden met de camera/handleiding.
Na enkele weken alles doorgeworsteld, en vele sites bezocht, heb ik toch nog een voor mij belangrijke vraag die ik nog nergens behandeld heb gezien.
Hoe is jullie werkwijze c.q. werkvolgorde als je het plan hebt een foto te gaan maken.
Zelf probeer ik in te schatten wat ik wil, en maak dan mijn keuze uit de vele mogelijkheden.
Ik heb nu het plan opgepakt om eerst een plaatje te schieten op automatisch, en dan vervolgens de instellingen te onthouden.
Daarna naar de P,A,S of M stand en wat uitproberen.
Maar zit ik in de richting hoe jullie het doen of ben ik bezig met een verkeerde aanpak?
Graag hoor ik van jullie.
Vriendelijke groeten
Tiny
Sedert enkele weken ben ik de gelukkige bezitter van een D80, en heb me ijverig bezig gehouden met de camera/handleiding.
Na enkele weken alles doorgeworsteld, en vele sites bezocht, heb ik toch nog een voor mij belangrijke vraag die ik nog nergens behandeld heb gezien.
Hoe is jullie werkwijze c.q. werkvolgorde als je het plan hebt een foto te gaan maken.
Zelf probeer ik in te schatten wat ik wil, en maak dan mijn keuze uit de vele mogelijkheden.
Ik heb nu het plan opgepakt om eerst een plaatje te schieten op automatisch, en dan vervolgens de instellingen te onthouden.
Daarna naar de P,A,S of M stand en wat uitproberen.
Maar zit ik in de richting hoe jullie het doen of ben ik bezig met een verkeerde aanpak?
Graag hoor ik van jullie.
Vriendelijke groeten
Tiny
Fotografie is vooral veel doen. Heel veel doen.
Je kunt op autmaat beginnen maar onthouden zul je die instellingen toch niet. Je zou gewoon op A kunnen beginnen en daar mee spelen bij een statisch onderwerp. Dan zie je de invloed van scherptediepte op een foto.
Later kun je wat met S gaan spelen aan de rand van een sportveld of in een speeltuin bijvoorbeeld.
Het belangrijkste is dat jegewoon begint en plezier beleeft. Denk niet dat je met een maand of twee alles van je camera kunt benutten en succesvol gebruiken. Dat duurt echt wel langer. Als je dat voor ogen houdt voorkom je dat je d elat te hoog legt en teleurgesteld raakt.
Maar wees gerust, in die twee maanden heb je niet alleen veel mislukte foto's geschoten maar ook beslist een aantal hele fraaie platen. De unst is om het verschil te zien daartussen en de verhouding anders, lees beter, te krijgen. En dat duurt gewoon een tijd.
Gewoon beginnen zou ik zeggen!! Het lukt iedereen dus waarom jou niet?
Je kunt op autmaat beginnen maar onthouden zul je die instellingen toch niet. Je zou gewoon op A kunnen beginnen en daar mee spelen bij een statisch onderwerp. Dan zie je de invloed van scherptediepte op een foto.
Later kun je wat met S gaan spelen aan de rand van een sportveld of in een speeltuin bijvoorbeeld.
Het belangrijkste is dat jegewoon begint en plezier beleeft. Denk niet dat je met een maand of twee alles van je camera kunt benutten en succesvol gebruiken. Dat duurt echt wel langer. Als je dat voor ogen houdt voorkom je dat je d elat te hoog legt en teleurgesteld raakt.
Maar wees gerust, in die twee maanden heb je niet alleen veel mislukte foto's geschoten maar ook beslist een aantal hele fraaie platen. De unst is om het verschil te zien daartussen en de verhouding anders, lees beter, te krijgen. En dat duurt gewoon een tijd.
Gewoon beginnen zou ik zeggen!! Het lukt iedereen dus waarom jou niet?
- Mike-Nikon
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Je zal eerst moeten weten wat het een en ander doet.
Sluitertijd omlaag......wat is het resultaat ?
Diafragma groter .....wat doet dat met je scherptediepte ?
Als je dit niet weet heeft het geen zin om je camera op a,s of m te zetten.
Want je weet namelijk niet wat de uitkomst is.
Dus eerst...........lezen, lezen, lezen.........en proberen.
Gr Mike.
Ps.............fotocursus heeft mij op weg geholpen....
Sluitertijd omlaag......wat is het resultaat ?
Diafragma groter .....wat doet dat met je scherptediepte ?
Als je dit niet weet heeft het geen zin om je camera op a,s of m te zetten.
Want je weet namelijk niet wat de uitkomst is.
Dus eerst...........lezen, lezen, lezen.........en proberen.
Gr Mike.
Ps.............fotocursus heeft mij op weg geholpen....
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.
Lekker beginnen met de M stand. De onderlinge samenhang van diafragma en sluitertijd ontdekken, de werking van scherptediepte ervaren. Begrijpen waarom de belichtingsmeter soms verkeerde keuzes maakt, waarom het ene standpunt bij een onderwerp wel aanslaat en een andere niet etc.
Kortom gewoon spelen en oefenen.
Kortom gewoon spelen en oefenen.
Hoi Tiny,
Ik zit een beetje in dezelfde situatie als jou. Ik heb alleen de afgelopen 2,5 jaar op auto gefotografeerd en ben dit nu aan het afleren. Ik ben voor mezelf dingetjes aan het opschrijven, dus wat doet een hoge sluitertijd en wat doet een lage sluitertijd, groot diafragma/klein diafragma, hoge isowaarde/lage isowaarde etc...
Ik pak dan thuis iets om te fotograferen en dan ga ik alles uitproberen, met m'n aantekeningen erbij.
Het is echt blijven oefenen en uitproberen en al gaandeweg ga je het dan ook beter begrijpen. Ik doe dit op deze manier nu enkele maanden en langzaam maar zeker begin ik het (nu pas) echt allemaal te snappen.
De praktijk leert wel sneller dan een handleiding, al is die nooit weg natuurlijk!
Heel veel succes!
Ik zit een beetje in dezelfde situatie als jou. Ik heb alleen de afgelopen 2,5 jaar op auto gefotografeerd en ben dit nu aan het afleren. Ik ben voor mezelf dingetjes aan het opschrijven, dus wat doet een hoge sluitertijd en wat doet een lage sluitertijd, groot diafragma/klein diafragma, hoge isowaarde/lage isowaarde etc...
Ik pak dan thuis iets om te fotograferen en dan ga ik alles uitproberen, met m'n aantekeningen erbij.
Het is echt blijven oefenen en uitproberen en al gaandeweg ga je het dan ook beter begrijpen. Ik doe dit op deze manier nu enkele maanden en langzaam maar zeker begin ik het (nu pas) echt allemaal te snappen.
De praktijk leert wel sneller dan een handleiding, al is die nooit weg natuurlijk!
Heel veel succes!
-
- Forumlid
- Contacteer:
Hartstikke bedankt mensen voor jullie snelle reakties en nuttige tips.
Uit jullie reakties merk ik wel dat ik waarschijnlijk niet of onvoldoende duidelijk heb omschreven wat mijn vraag eigenlijk inhoud.
Ik zal pogen het anders te verwoorden.
Stel je ziet een mooie gelegenheid een plaatje te schieten.
Wat doe je dan.
Werk je volgens een vast eigen stramien, b.v. isocontrole, flitscontrole, lichtmeting, programmakeuze, diafragma instellen sluitertijd erbij enz. en dan schieten maar.
Of is er een soort van checklist zodat je niets over het hoofd ziet o.i.d.
wat voor alle situaties geldt.
Hopelijk is de vraagstelling wat duidelijker.
vr.gr.
Tiny

Uit jullie reakties merk ik wel dat ik waarschijnlijk niet of onvoldoende duidelijk heb omschreven wat mijn vraag eigenlijk inhoud.

Ik zal pogen het anders te verwoorden.
Stel je ziet een mooie gelegenheid een plaatje te schieten.
Wat doe je dan.
Werk je volgens een vast eigen stramien, b.v. isocontrole, flitscontrole, lichtmeting, programmakeuze, diafragma instellen sluitertijd erbij enz. en dan schieten maar.
Of is er een soort van checklist zodat je niets over het hoofd ziet o.i.d.
wat voor alle situaties geldt.
Hopelijk is de vraagstelling wat duidelijker.
vr.gr.
Tiny
- wim
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik snap je vraag prima hoor. Ik werk vaak met vaste stramienen. Voor een buitenfoto staat mijn iso op 100, werk ik met M, geen flits, tenzij….., matrixmeting, tenzij……
Voor een concertfoto staat mijn iso op 800, werk ik met A, geen flits, matrixmeting, tenzij ik spot nodig heb,……….
Zo heb ik mijn eigen stramien voor een trouwshoot, voor urban, voor een roofvogelshow, voor……etc
Hoe kom je daar allemaal achter? Doen, veel lezen en experimenteren.
Voor je leeswerk kan ik dit topic aanbevelen:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=7462
Voor een concertfoto staat mijn iso op 800, werk ik met A, geen flits, matrixmeting, tenzij ik spot nodig heb,……….
Zo heb ik mijn eigen stramien voor een trouwshoot, voor urban, voor een roofvogelshow, voor……etc
Hoe kom je daar allemaal achter? Doen, veel lezen en experimenteren.
Voor je leeswerk kan ik dit topic aanbevelen:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=7462
- hans1956
- Regiocoördinator
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wat ook heel goed is, meegaan met ervaren mensen. Kijken en vragen stellen bij hun fotografie! Waarom zet iemand zijn camera op A of wat voor stand dan ook. Je zult altijd antwoord krijgen. Domme vragen bestaan immers niet!! Dus Tiny ga eens mee met een van de fotoshoots die door forumleden georganiseerd worden. De eerst volgende is Den Haag.
Zie http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=9808
Gr. en succes Hans
Zie http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=9808
Gr. en succes Hans
Laatst gewijzigd door hans1956 op do jul 17 2008 8:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb het boekje Scott Kelby over digitale fotografie deel 2. Die geeft een soort ezelsbruggetje, dat je voor elke fotosessie zou moeten langslopen. Het is een beetje een maffe, enerzijds omdat het een maf is en anderzijds zal het wel met de vertaling te maken hebben:
Wil Ik Soms Hyena's Fotograferen?
Witbalans controleren
Iso waarde controleren
Stand controleren (S M P of whatever)
Hooglichtenwaarschuwing uitschakelen (die snap ik niet)
Formaat (L M etc. en jpg nef etc.)
Ik weet niet óf je er wat aan hebt, maar je weet maar nooit. Het veronderstelt natuurlijk wel dat je je witbalans, iso en programmastand niet op 'auto' hebt staan en dat je niet standaard het beste formaat voor je foto's kiest...
Ik vond het eigenlijk zelf de meest waardeloze tip uit het boekje. Ik verdenk hem ervan dat hij die er expres tussen gezet heeft. Om flauw te zijn, want dat is hij als geen ander. Tussen de andere tips zitten een paar best wel leuke...
Overigens iemand waarom je de hooglichtenwaarschuwing uit zou moeten schakelen? Dat heeft toch niets met opname instellingen te maken?
Renecita
Wil Ik Soms Hyena's Fotograferen?
Witbalans controleren
Iso waarde controleren
Stand controleren (S M P of whatever)
Hooglichtenwaarschuwing uitschakelen (die snap ik niet)
Formaat (L M etc. en jpg nef etc.)
Ik weet niet óf je er wat aan hebt, maar je weet maar nooit. Het veronderstelt natuurlijk wel dat je je witbalans, iso en programmastand niet op 'auto' hebt staan en dat je niet standaard het beste formaat voor je foto's kiest...
Ik vond het eigenlijk zelf de meest waardeloze tip uit het boekje. Ik verdenk hem ervan dat hij die er expres tussen gezet heeft. Om flauw te zijn, want dat is hij als geen ander. Tussen de andere tips zitten een paar best wel leuke...
Overigens iemand waarom je de hooglichtenwaarschuwing uit zou moeten schakelen? Dat heeft toch niets met opname instellingen te maken?
Renecita
Renecita schreef:
Nee, niet uitschakelen. Heeft niets met de opname instellingen te maken.
Waarschuwt voor overbelichting waardoor er uitgebeten delen in de foto ontstaan. Bij knipperen de belichting iets naar beneden bijstellen. Als er weinig delen knipperen kun je gewoon afdrukken.
Tammo
Nee, niet uitschakelen. Heeft niets met de opname instellingen te maken.
Waarschuwt voor overbelichting waardoor er uitgebeten delen in de foto ontstaan. Bij knipperen de belichting iets naar beneden bijstellen. Als er weinig delen knipperen kun je gewoon afdrukken.
Tammo
-
- Forumlid
- Contacteer:
Bedankt Renecita, voor jou antwoord.
Uit jou antwoord proef ik een beetje hetzelfde als wat sommige auteurs in de muziek doen, namelijk de concurentie bewust verkeerde methodes aanleren.
Heb ik dat goed begrepen?
En toch neem ik het lijstje mee in mijn opleiding om het uit te proberen.
Uiteindelijk zal ik ook wel een keer een eigen stramien ontwikkelen.
Hartelijk dank voor je reaktie.
Uit jou antwoord proef ik een beetje hetzelfde als wat sommige auteurs in de muziek doen, namelijk de concurentie bewust verkeerde methodes aanleren.
Heb ik dat goed begrepen?
En toch neem ik het lijstje mee in mijn opleiding om het uit te proberen.
Uiteindelijk zal ik ook wel een keer een eigen stramien ontwikkelen.
Hartelijk dank voor je reaktie.