50mm plezier

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Is hij 126 euro waard?

Peiling eindigde op za jan 13 2007 9:01 am

Doe mij maar een lens van 1700 euro met meer vertekening
4
27%
Zonder ED glas kan niet goed zijn
2
13%
Alleen als er een AF-S versie van komt.
6
40%
Ik wil niet lensen wisselen, ik wil mijn VR 18-200
1
7%
Ik heb een D40 dus ik baal zowieso
2
13%

Totaal aantal stemmen: 15

Roger38

Bericht door Roger38 » do jan 04 2007 11:36 am

gdepater schreef:
Roger38 schreef:Vraagje: met welke omkeerring zetten jullie de 50mm omgekeerd op de camera? Ik heb dan wel de Nikkor 105mm/2.8 micro maar wil toch eens experimenteren met een omgekeerde 50mm. Of komt die 50mm omgekeerd op een andere lens?

Wie geeft zijn licht eens?
Met een BR2a ring.
Ik vraag me alleen af of dat lukt op een D50?
Met vr. gr.
Gerrit
Ik neem aan dat je die ring op de mount van de camera schroeft en vervolgend de lens er omgekeerd opzet. Wat is er dan anders aan de mount van de D50 in tegenstelling tot een andere Nikon camera?

GdP

Bericht door GdP » do jan 04 2007 11:40 am

Dean schreef:Is de zonnekap nog aan te bevelen bij de eventuele aanschaf van de 50mm of is die niet nodig?
Bij de f/1.8 is de noodzaak wat minder, omdat de frontlens behoorlijk naar binnen valt. Bij de f/1.4 moet het wel. Zelf zou ik altijd een zonnekap plaatsen, omdat dit het contrast van de foto verhoogt.

GdP

Bericht door GdP » do jan 04 2007 11:42 am

Roger38 schreef:
gdepater schreef:
Roger38 schreef:Vraagje: met welke omkeerring zetten jullie de 50mm omgekeerd op de camera? Ik heb dan wel de Nikkor 105mm/2.8 micro maar wil toch eens experimenteren met een omgekeerde 50mm. Of komt die 50mm omgekeerd op een andere lens?

Wie geeft zijn licht eens?
Met een BR2a ring.
Ik vraag me alleen af of dat lukt op een D50?
Met vr. gr.
Gerrit
Ik neem aan dat je die ring op de mount van de camera schroeft en vervolgend de lens er omgekeerd opzet. Wat is er dan anders aan de mount van de D50 in tegenstelling tot een andere Nikon camera?
Ik ben bang dat dan je belichtingsmeter niet meer werk, of dat de camera geen enkele lens meer herkent, en het gewoon vertikt af te gaan.

Dean

Bericht door Dean » do jan 04 2007 11:46 am

gdepater schreef:
Dean schreef:Is de zonnekap nog aan te bevelen bij de eventuele aanschaf van de 50mm of is die niet nodig?
Bij de f/1.8 is de noodzaak wat minder, omdat de frontlens behoorlijk naar binnen valt. Bij de f/1.4 moet het wel. Zelf zou ik altijd een zonnekap plaatsen, omdat dit het contrast van de foto verhoogt.
Dan bestel ik m er gewoon bij :)

Gekke vraag staat er overigens nog wat bijzonders in de handleidingen anders bestel ik de import versie scheelt toch weer iets

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jan 04 2007 12:08 pm

alfa156 schreef:De enige niet-Nikonlens van mij is de Tokina 12-24 4.0. Dit omdat ik de prestaties van de Nikon nauwelijks beter vind maar wel dubbel zo duur is.
Voor de rest schiet ik alleen met primes van Nikon zoals daar zijn de 50 1.4, 85 1.8, 180 2.8 en de 300 4.0. Mooi setje lijkt me zo :).
He, dat ziet er herkenbaar uit. Heb nu ook de Tokina 12-24 naast de Nikon primes 35 2.0 en 180 2.8.

Die 85 1.8 gaat er zeker komen of missschien zelfs wel de 85 1.4 (kwijl :) )

Eenmaal de kwaliteit en de lichtsterkte van een mooie primelens ervaren offer je graag het gemak van een zoom op heb ik gemerkt.

GdP

Bericht door GdP » do jan 04 2007 12:12 pm

Dean schreef:
gdepater schreef:
Dan bestel ik m er gewoon bij :)

Gekke vraag staat er overigens nog wat bijzonders in de handleidingen anders bestel ik de import versie scheelt toch weer iets
Maakt niet uit. Zelf gebruik ik er een van rubber. Kan gewoon in elkaar gedrukt worden. Scheelt ruimte!

alfa156

Bericht door alfa156 » do jan 04 2007 5:12 pm

Skippy schreef:
alfa156 schreef:De enige niet-Nikonlens van mij is de Tokina 12-24 4.0. Dit omdat ik de prestaties van de Nikon nauwelijks beter vind maar wel dubbel zo duur is.
Voor de rest schiet ik alleen met primes van Nikon zoals daar zijn de 50 1.4, 85 1.8, 180 2.8 en de 300 4.0. Mooi setje lijkt me zo :).
He, dat ziet er herkenbaar uit. Heb nu ook de Tokina 12-24 naast de Nikon primes 35 2.0 en 180 2.8.

Die 85 1.8 gaat er zeker komen of missschien zelfs wel de 85 1.4 (kwijl :) )

Eenmaal de kwaliteit en de lichtsterkte van een mooie primelens ervaren offer je graag het gemak van een zoom op heb ik gemerkt.
Mijn idee.

Ik gebruik wel een zonnekap van metaal aangezien ik, nadat ik een negatieve beinvloeding van een voorzetlens op de 50 1.4 heb ervaren, toch wel mijn glas enigszins wil beschermen.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » do jan 04 2007 6:56 pm

Ik heb ook al een donatie gedaan :D
Zo te zien komen er flink wat betalende leden bij. :D

Bladmos

GdP

Bericht door GdP » do jan 04 2007 7:36 pm

alfa156 schreef:
Mijn idee.

Ik gebruik wel een zonnekap van metaal aangezien ik, nadat ik een negatieve beinvloeding van een voorzetlens op de 50 1.4 heb ervaren, toch wel mijn glas enigszins wil beschermen.
Alfa wat bedoel je daarmee?
Met vr. gr. Gerrit

Dean

Bericht door Dean » do jan 04 2007 8:14 pm

Nou ik heb vanmiddag dan toch maar gekocht en de zonnekap uiteraard (metalen).

Heb nog m nog niet echt goed kunnen testen (zover ik dat kan als rookie)
Heb m even mee genomen maar mijn ouders huis maar binnen fotograferen vind ik echt een drama bak er helemaal nix van of het is gewoonweg te donker binnen.

GdP

Bericht door GdP » do jan 04 2007 8:53 pm

Dean schreef:Nou ik heb vanmiddag dan toch maar gekocht en de zonnekap uiteraard (metalen).

Heb nog m nog niet echt goed kunnen testen (zover ik dat kan als rookie)
Heb m even mee genomen maar mijn ouders huis maar binnen fotograferen vind ik echt een drama bak er helemaal nix van of het is gewoonweg te donker binnen.
Dean veel plezier met je nieuwe lens.
Met vr. gr.
Gerrit

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do jan 04 2007 9:27 pm

Sluit me helemaal bij Gerrit aan, veel plezier!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

alfa156

Bericht door alfa156 » do jan 04 2007 9:41 pm

GdP

Bericht door GdP » do jan 04 2007 10:06 pm

alfa156 schreef:@ gdepater zie linkje:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... highlight=
Alfa ik begrijp wat je bedoel.
Bij avond- en nachtfotografie en bij bv. een ondergaande zon, verwijder ik altijd het filter. Juist omdat soort onaangename effecten te voorkomen.
Met vr. gr.
Gerrit

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”