Goed foto's verkleinen, hoe doe je dat

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Bull

Goed foto's verkleinen, hoe doe je dat

Bericht door Bull » ma jul 21 2008 9:55 am

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen.

Ik heb afgelopen Zaterdagavond een paar foto's gemaakt van een optreden van zangeres Do in de Efteling in RAW en als ik die bekijk met een RAW image viewer zijn ze echt scherp.
Ik heb ze in Photoshop CS2 verkleind en ik zie een soort van kleine kartelrandjes ontstaan zoals te zien is aan de rand van haar omhoog gestoken arm.

Wat zou daarvan de oorzaak kunnen zijn ? Is er een bepaalde manier van verkleinen (voor plaatsing op een forum bijv) waarbij je dit verschijnsel niet krijgt ?

Zie foto:

Afbeelding

iJoost

Bericht door iJoost » ma jul 21 2008 11:19 am

Je kunt de interpolatie-methode zelf kiezen bij verkleinen in Photoshop. Probeer even welke het beste werkt voor jou. Ik gebruik zelf eigenlijk bijna altijd bicubic.

Heb je misschien na het verkleinen de foto nog weer verder bewerkt? Contrast verhoogd? Het verkleinen kun je het beste als laatste doen. Eventueel alleen nog een klein beetje verscherpen daarna. Al het andere ervoor.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jul 21 2008 11:22 am

Moeilijk vanaf een plaatje te kunnen aflezen wat je verkeerd hebt gedaan.
Je zou wat meer informatie moeten geven.

Wat heb je vooraf aan bewerkingen gedaan?
Ik heb namelijk sterk de indruk dat je een of ander ruis reductieprogramma / plugin hebt gebruikt. Het beeld vind ik namelijk erg "glad" en plastic-achtig.
Met de verkeerde instellingen daar, kan al een verkeerde basis zijn gelegd voor verdere aftakeling van het beeld. Misschien heb je na het verkleinen (welk interpolatie algoritme heb je daarvoor gebruikt?) daarbij het zaakje dan weer wat verscherpt (welke instellingen?), wat bij elkaar dan dit effect zou kunnen geven.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Bull

Bericht door Bull » ma jul 21 2008 1:52 pm

Ik heb inderdaad de foto even door Neat Image gehaald omdat er veel ruis in zat. Misschien dat dat het geweest is.
Ik heb wel bicubic gebruikt voor het verkleinen.

Dank voor jullie reacties. Ik ga met de verschillende instellingen aan de slag.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jul 21 2008 2:04 pm

Bull schreef:Ik heb inderdaad de foto even door Neat Image gehaald omdat er veel ruis in zat.
Als je Neat Image gebruikt (en andere ruis reductieprogramma's) is een veel gemaakte fout om alles "te glad" te willen doen, en omdat dat dan weer erg zacht in de scherpte wordt daarbij een te hoge setting voor de scherpte gaat gebruiken.
Je moet je instellingen zodanig kiezen dat je feitelijk nog steeds een heel klein beetje ruis overhoudt. Vergeet niet dat je je beeld op 100% bekijkt. Foto afgedrukt op normale kijkafstand valt die fijne ruis helemaal niet als zodanig storend meer op. Daarmee houdt je ook een meer natuurlijke afbeelding. Experimenteer maar eens met bepaalde settings.

Succes.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Bull

Bericht door Bull » ma jul 21 2008 2:41 pm

Ik ben al weer bezig geweest met proberen. Het bleek dus dat ik een verkeerd volgorde aangehouden heb. Ik had tussenin al ergens verkleind en volgens jullie tips moet je dat op het laatst doen.

Dat heeft dus geholpen. Ik heb nu een beter beeld en tja ruis wegpoetsen van een foto die op ISO 1250 gemaakt is, gaat nu eenmaal niet zo goed.

Bedankt voor jullie tips.

Foto tussendoor verkleind:
Afbeelding

Foto pas op het laatst verkleind:
Afbeelding

eteuben

Bericht door eteuben » ma jul 21 2008 11:46 pm

Foto op het laatst is doffer op een of andere manier, dan heb ik liever de scherpte wel. Misschien is er nog een beter trucje.

GdP

Bericht door GdP » ma jul 21 2008 11:54 pm

De eerste foto is te veel verscherpt. Misschien kan je beter het 'hoogdoorlaat' gebruiken.

Afbeelding

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di jul 22 2008 1:29 am

Zo aan de exif te zien werk je in Phgotoshop cs2.

Je kunt je eventueel vasthouden aan een aantal voorbeelden die ik online heb gezet:
http://www.remoss.nl/index.php?pagina=t ... orials.php (onder het kopje verscherpen)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”