D80 :welke flitser SB 600 of SB 400?

Discussies over flitsers
Matthijs

Bericht door Matthijs » vr jan 05 2007 8:44 am

Wil graag kunnen flitsen via plafond en zoek daarom een externe flitser. Vind de SB 400 klein en handzaam. Dit lijkt daarom voor mij een goede keuze tot ik bij toeval ergens las dat een SB 600 ook los ergens in de ruimte geplaatst kan worden en op afstand vanuit de camera zijn opdracht krijgt. De voordelen hiervan lijken handig: geen flitser meer op je camera en meer "creatieve" mogelijkheden om een foto te maken. Heeft iemand hier een idee over?

Bedankt voor je reactie,
Matthijs

dragon2

Bericht door dragon2 » vr jan 05 2007 10:21 am

volgens mij is die SB400 erg beperkt in hoe ie kan draaien, en staat ie erg kort boven de lens. Ik zou voor de 600 gaan totdat iemand zegt dat de 400 geen problemen oplevert :wink:

geert1961

Bericht door geert1961 » vr jan 05 2007 11:28 am

Voor hetzelfde geld van een SB400 heb je ook een compatible SB600.
Zelf gebruik ik een TUMAX DPT 386 AFZ N (prijs +/- 140 euro)
Google maar eens op het net of kijk hier : http://www.icorpandtumax.com/product_in ... 100&pre=95

succes

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D80 :welke flitser SB 600 of SB 400?

Bericht door hans1956 » vr jan 05 2007 11:35 am

Matthijs schreef:Wil graag kunnen flitsen via plafond en zoek daarom een externe flitser. Vind de SB 400 klein en handzaam. Dit lijkt daarom voor mij een goede keuze tot ik bij toeval ergens las dat een SB 600 ook los ergens in de ruimte geplaatst kan worden en op afstand vanuit de camera zijn opdracht krijgt. De voordelen hiervan lijken handig: geen flitser meer op je camera en meer "creatieve" mogelijkheden om een foto te maken. Heeft iemand hier een idee over?

Bedankt voor je reactie,
Matthijs
Met een D70s (daar heb ik ervaring mee) kun je een sb600 als slave gebruiken. De cameraflitser is dan de master. Zo kun je inderdaad leuke creatieve foto's maken.
Wanneer je jou Nikonspullen op de Nikonsite hebt geregistreerd dan kun je daar de handleiding van de SB 600 downloaden en een boekje over creatief met de flitser omgaan.
Dit kan dus niet met een SB400.

Zie ook de volgende link:
Link

Groeten Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

hjanssen

Bericht door hjanssen » vr jan 05 2007 12:05 pm

Ik zou een SB600 en misschien wel een SB800 kiezen(niet zoveel duurder als het lijkt ivm omnibounce en filters die je erbij krijgt), dit ivm het aansturen door de pop-up flits. Hierbij eventueel het IR-filtertje aanschaffen om de pop-up echt uit te schakelen, alleen als commander.

De SB400 lijkt mij een heel handig flitsertje voor erbij, kijk eens bij Ken Rockwell.

Matthijs

Bericht door Matthijs » za jan 06 2007 7:46 am

Allereerst bedankt voor jullie reactie's. Toch wel een beetje lastige keuze. Als ik Ken Rockwell mag geloven dan vindt hij de Sb 400 handiger in het gebruik ( kleiner, handzamer en voldoende voor zijn toepassingen) dan de Sb 600. Daar staat tegenover dat je een Sb 600 los in de ruimte kan plaatsen en misschien creatiever kan fotograferen. Ik ben nog niet zo lang bezig met fotografie en weet niet of dit gebruik vaak voor komt. Mijn eerste doel is om niet met de ingebouwde flitser te werken. Dan voldoet m.i. de Sb 400. Als blijkt dat flitsen met een Sb 600 als slave meer voordelen biedt, dan zou ik een Sb 600 kunnen nemen. Wie werkt veel met een flitser als slave?
Een tweede vraag: de TUMAX lijkt prijstechnisch beter te zijn. Is de kwaliteit te vergelijken met de Nikon en past de combinatie D80 en Tumax?
Bedankt voor je reactie.
Matthijs

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » za jan 06 2007 8:53 am

Kijk wat je wil met je flitser. Voor mij voldoet de sb400 prima. Klein en krachtig genoeg. Qua specs een beetje vergelijkbaar met de sb23. De sb6-800 is groot, zwaar, maar meer mogelijkheden.
Nu nog een sb400 zien te scoren want het ding is nog niet leverbaar zo lijkt het.

geert1961

Bericht door geert1961 » za jan 06 2007 2:37 pm

Hoi Matthijs,

de TUMAX werkt zeker en vast met de D80. Ga anders eens langs bij bv Konijnenberg en vraag daar om het eens uit te testen.

succes

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » za jan 06 2007 9:18 pm

Praktisch verschil is dat de SB400 maar in één richting draait. Als je staande foto's maakt kun je dus niet indirecht via het plafond flitsen, met een SB600 en 800 wel. Dus als je veel binnen fotografeert en daarbij veel indirect wilt flitsten en dat ook staand wil doen, dan is een SB600 een must.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

a.versteeg

Bericht door a.versteeg » za jan 06 2007 9:25 pm

Als je eenmaal de voordelen van flitsen gezien hebt (ook overdag) ga je steeds meer gebruik maken van de externe flitser. Overweeg dan de aanschaf van de SB-800; commander mode, bijgeleverde filters en hoog richtgetal.

MadMike

Bericht door MadMike » ma jan 08 2007 8:21 pm

hallo matthijs,

net als jou ben ik ook sinds een paar maanden een trotse bezitter van een D80, de flitser die het voor mij geworden is (heb ook aan een van de SB's gedacht), is echter van Metz, een duits merk.

de metz 54 kost half zoveel als een SB (200 euri) , veel meer lichtopbrengst dan een SB, net zo kiep-en kantelbaar als een SB (ik flits voor 75% via het plavond), diffusor en filters mogelijk. los van je toestel flitsen kan dan niet, maar dat doe ik met een klein diafragma, lange sluitertijd (seconde) en handmatig op de testknop flitsen. (flitssterkte is te regelen op de flitser). ook heeft deze flitser een instellicht, een 3 sec. durend continulicht voor het bepalen van de schaduwen.

owja, en last but certainly not least: volledig I-DDL compatibel.
ik schiet heel vaak partypictures op houseparys en wil niet meer zonder mijn flitsertje, werkt perfect!

succes met afwegen en kiezen!!

Her

Bericht door Her » ma jan 08 2007 9:28 pm

Ik ervaar de SB600 als een goede flitser, heb ook een Metz 54 gehad voor digitaal maar die werkte niet op de D70, is ook nog opgestuurd naar de serves van metz en die konden niets voor me doen.
De nikon flitser werk het beste in dit systeem en de SB 600 is goedkoper dan de metz 54.

Herman.

Matthijs

Bericht door Matthijs » wo jan 10 2007 7:27 pm

Bedankt voor een ieders reactie. Ik denk dat het de Sb 600 gaat worden maar ik zal zeker ook een blik werpen op de Tumax en Metz.

MadMike

Bericht door MadMike » do jan 11 2007 3:15 pm

beste herman,

ik wil geen discussie aangaan over de eventuele kwaliteitsverschillen tussen de SB 600 en de metz 54, maar de startprijs voor de SB600 is momenteel ongeveer 230 euro, terwijl de metz 54 voor 185 euro gaat...

de metz is wel degelijk goeiekoper! (of zijn er verschillende 54 flitsers)

en mij heeft hij nog niet teleurgesteld!

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jan 11 2007 3:19 pm

Brenzef schreef:Kijk wat je wil met je flitser. Voor mij voldoet de sb400 prima. Klein en krachtig genoeg. Qua specs een beetje vergelijkbaar met de sb23. De sb6-800 is groot, zwaar, maar meer mogelijkheden.
Nu nog een sb400 zien te scoren want het ding is nog niet leverbaar zo lijkt het.
Ook ik ben geinteresseerd in de SB400 vanwege het geringe formaat en gewicht t.b.v. reisfotografie.

Brenzef; als je 'm hebt wil je dan je ervaringen hier delen s.v.p.?

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”