Skippy schreef:Léon,
jij bent geloof ik nogal gecharmeerd van de Voigtländer objectieven voor Nikon. Kun je daar wat meer over vertellen, wellicht in een separaat draadje?
Daar kom ik beslist een keer op terug.
Niet nu, want ik wil dat grondig doen, heb nu even wat anders te doen.
(En wellicht ook de komende dagen --> uitjes / vakantie ).
EDIT:
Al even tussendoor kun je kijken naar een korte impressie die ik eerder heb geschreven op het forum bij dpreview voor wat betreft de Ultron 40/2.0 en Nokton 58mm/1.4
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=28610181
Mijn "strakke" beoordeling voor de Nokton 58mm/1.4 kan misschien een aantal mensen op het verkeerde been zetten. Ik ben alleen kritisch.
Bedenk dat in vergelijking met de oude versie Nikkor 50/1.8 AIS (volgens div. bronnen de beste versie) bij volle opening, de Nokton 58/1.4 gediafragmeerd op @2.0 (OK het is een fractie kleiner dan de Nikkor op vol), scherper is zowel in centrum als in de hoeken (wel op een plek meer naar voren door beeldveldwelving), en beter contrast heeft in het centrum.
De Voigtländer APO Lanthars 90/3.5 en 180/4.0 zijn mooier in hun kwaliteit binnen hun brandpuntgebruik.
Copy & past uit een ander forum waar ik een reactie schreef:
- Voigtländer APO Lanthar 90mm/3.5 SL do give stunning results.
Compact in size, sharp from corner to corner (even wide open it is already very good).
Surprised everytime what it brings in combination to its marvelous 3D "modelling" representation (bokeh) in the way it renders portraits. In spite it is has a more low wide aperture. Can be used very good for reproduction photography as wel by its flat field. You can focus quite close (50 cm --> 1:3.5 max. magnification).
From this model I do have a second copy as spare in the cupboard.
(Lenses are not produced anymore by Cosina in favor of Zeiss branded lenses).
My best lens (better than my Nikkor lenses).
- Voigtländer APO Lanthar 180mm/4.0 SL the same marvelous characteristics as 90mm/3.5 in a more tele design. Very compact too. Other brands are nearly 2x bigger in size
OK, het staat nog niet in een apart draadje, maar dat moet tezijnertijd dan nog uitgebreider worden
(Misschien beter in een aparte web-pagina met voorbeelden op mijn server).