Vraagje over vroeger

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di jul 22 2008 7:18 am

Elk merk heeft de klanten die het verdient. Je moet je best er voor doen.

Nikon had in de jaren 80 in de USA een geweldig markt aandeel. De prijs (daar is niks aan veranderd) en de service waren de dingen die het deden.
De prijzen waren toen laag en zijn dat nu nog. En als het te betalen is, dan verkoopt het ook wel.
Kocht je in de USA een reflex camera, dan kreeg je er een fototas gratis bij. In die fototas was weer een bonnenboekje. Die bonnen gaven reductie bij aankoop van objectieven of andere accessoires. Of je kreeg met de bonnen prachtige brochures thuis gestuurd. Voor een gedeelte is er niks veranderd.
http://www.nikonmall.com/logoshop.asp?search_id=7

Ook in Japan weten ze wat een prijs kan doen:
Nikon heeft in de periode december 2006 - april 2007meer reflex camera's verkocht dan elk ander merk. Hoe ze dat deden, heel simpel, de D40 ging voor 300 euro over de toonbank en de D80 voor 600 euro. In die tijd kostte de D80 hier 900 euro.

Een simpel voorbeeld van PR:
Afbeelding

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » di jul 22 2008 8:26 am

Ed Post schreef:Topcon, daar noem je een mooi merk.
Bekende modellen waren de RE-II en de RE-Super.
Die RE-II heeft mijn vader. Ik mocht hem wel hebben. Hij gebruikt liever mijn D50 :)

Is zo'n camera met lens wat waard? Zelf heb ik er weinig mee.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » di jul 22 2008 11:31 am

Léon Obers schreef:en vergelijk dat eens met:

Afbeelding

Leuk heh.
Die laaste afbeelding komt hier vandaan: http://www.cameraquest.com/Voigt%20SL.htm kijk halverwege, met de tekst:

The new 58/1.4 Topcor is a new optical design and is styled after the classic 58/1.4 Topcor, even down to the Topcor's bayonet on lens hood. These are limited edition lenses, with 800 each announced to be produced in Pentax 42mm screw mount and Nikon AI mount.

Die specifieke lens is nu niet meer in productie, maar inmiddels wel in een nieuw jasje, en dan kom je hier op uit
(die rechter lens):

Afbeelding

Een Voigtländer Nokton 58mm/1.4 lensje met CPU voor de Nikon:
http://www.cosina.co.jp/seihin/voigt/english/sl2-e.html

Hoe oude waarden weer nieuw leven wordt ingeblazen. :wink:
Getver, een Cosina met een Topconachtig prismahuis.....
Dát vind ik nu helemaal niks hoor, bij Topcon maakten ze al gebruik van mooie technieken zoals speciale lichtdoorlatende spiegels in de RE-Super.
Dat zie ik in die Cosina's toch echt niet terug hoor.

Die gasten van Cosina gebruiken al jaren een standaard body welke ze wat verbouwen en er dan de naam van een oud bekend (en opgekocht) merk op zetten....
Laatst gewijzigd door Ed Post op di jul 22 2008 11:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » di jul 22 2008 11:35 am

Pruimpit schreef:Die RE-II heeft mijn vader. Ik mocht hem wel hebben. Hij gebruikt liever mijn D50 :)

Is zo'n camera met lens wat waard? Zelf heb ik er weinig mee.
Is moeilijk te zeggen.
In de USA wordt voor een RE-Super nog wel een paar honderd dollar gevraagd, maar voor de RE-II weet ik dat niet.
Ik denk dat de echte liefhebber wel graag een mooi exemplaar zal willen bezitten want zo vaak zie je ze niet, en ook de lenzen zijn nog steeds aardig aan de prijs, uitgezonderd die door Sun (nee, niet van die vaatwasjongens...) zijn gemaakt.
Laatst gewijzigd door Ed Post op di jul 22 2008 11:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jul 22 2008 11:42 am

Léon Obers schreef:Een Voigtländer Nokton 58mm/1.4 lensje met CPU voor de Nikon:
http://www.cosina.co.jp/seihin/voigt/english/sl2-e.html

Hoe oude waarden weer nieuw leven wordt ingeblazen. :wink:
Léon,

jij bent geloof ik nogal gecharmeerd van de Voigtländer objectieven voor Nikon. Kun je daar wat meer over vertellen, wellicht in een separaat draadje?

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » di jul 22 2008 12:41 pm

Leuk draadje dit. Heb laatst zitten smullen van een stapel camara magazines (of zoiets) die ik van een vriend kreeg. Digitaal nog helemaal in de kinderschoenen. Leuk interview met professionele Canonisten en Nikonisten en de voors en tegens van de verschillende systemen. de strijd was er toen ook al. Ik spreek 1997 of zo.
Laatst gewijzigd door Jos op wo jul 23 2008 10:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jul 22 2008 3:07 pm

Skippy schreef:Léon,

jij bent geloof ik nogal gecharmeerd van de Voigtländer objectieven voor Nikon. Kun je daar wat meer over vertellen, wellicht in een separaat draadje?
Daar kom ik beslist een keer op terug.
Niet nu, want ik wil dat grondig doen, heb nu even wat anders te doen.
(En wellicht ook de komende dagen --> uitjes / vakantie ).

EDIT:
Al even tussendoor kun je kijken naar een korte impressie die ik eerder heb geschreven op het forum bij dpreview voor wat betreft de Ultron 40/2.0 en Nokton 58mm/1.4
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=28610181

Mijn "strakke" beoordeling voor de Nokton 58mm/1.4 kan misschien een aantal mensen op het verkeerde been zetten. Ik ben alleen kritisch.
Bedenk dat in vergelijking met de oude versie Nikkor 50/1.8 AIS (volgens div. bronnen de beste versie) bij volle opening, de Nokton 58/1.4 gediafragmeerd op @2.0 (OK het is een fractie kleiner dan de Nikkor op vol), scherper is zowel in centrum als in de hoeken (wel op een plek meer naar voren door beeldveldwelving), en beter contrast heeft in het centrum.

De Voigtländer APO Lanthars 90/3.5 en 180/4.0 zijn mooier in hun kwaliteit binnen hun brandpuntgebruik.

Copy & past uit een ander forum waar ik een reactie schreef:

- Voigtländer APO Lanthar 90mm/3.5 SL do give stunning results.
Compact in size, sharp from corner to corner (even wide open it is already very good).
Surprised everytime what it brings in combination to its marvelous 3D "modelling" representation (bokeh) in the way it renders portraits. In spite it is has a more low wide aperture. Can be used very good for reproduction photography as wel by its flat field. You can focus quite close (50 cm --> 1:3.5 max. magnification).
From this model I do have a second copy as spare in the cupboard.
(Lenses are not produced anymore by Cosina in favor of Zeiss branded lenses).
My best lens (better than my Nikkor lenses).

- Voigtländer APO Lanthar 180mm/4.0 SL the same marvelous characteristics as 90mm/3.5 in a more tele design. Very compact too. Other brands are nearly 2x bigger in size

OK, het staat nog niet in een apart draadje, maar dat moet tezijnertijd dan nog uitgebreider worden :lol:
(Misschien beter in een aparte web-pagina met voorbeelden op mijn server).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di jul 22 2008 5:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jul 22 2008 3:16 pm

Léon Obers schreef:Daar kom ik beslist een keer op terug.
Niet nu, want ik wil dat grondig doen, heb nu even wat anders te doen.
(En wellicht ook de komende dagen --> uitjes / vakantie ).
Top! Bedankt alvast en prettige uitjes en vakantie :)

JepJep

Bericht door JepJep » wo jul 23 2008 1:21 am

Fijn om te zien dat er reclame gemaakt wordt voor Nikon.
Ik ben zelf ook nikonfan maar...

Bij nikon draait het ook om geld. En ze hebben marketing niet zo goed in het snotje als canon. Nikon komt arrogant over en ze weten dat ze een goed product verkopen. Met zo'n instelling ga je het niet maken volgens mij. Marketing heeft veel invloed en canon weet dat. Veel mensen kijken naar reclame en niet naar de daadwerkelijke prestaties.
Verder heeft nikon, voor mij, een aantal missers laten zien.
Ten eerste, ik koop alleen non dx lenzen omdat ik later een full frame body wil kopen. Daarom heb ik mezelf ook de 70-220 2.8 gekocht, en wat blijkt hij presteert niet optimaal op een ff body. Dit kan waar zijn of niet maar het feit dat er over gepraat wordt geeft wel iets aan.
Als het waar is heeft nikon dus een dure lens ontwikkeld die beter op een dx body presteert dan op een fx body. Van mij hadden ze dat wel mogen zeggen, dan had ik hem niet gekocht.

Verder heb ik pas de d300 gekocht en je kreeg er gratis capture nx bij, leuk!. Maar wat blijkt een maand later brengen ze nx2 uit, geeft mij het idee dat ze nog wat cd's van nx1 hadden liggen en er vanaf moesten.

Begrijp me goed ik ben nikon fan, ze hebben goed materiaal voor een stevige prijs maar materiaal verkoopt zichzelf niet alleen daar is ook marketing voor nodig. En daar is nikon niet sterk in.

jha

Bericht door jha » wo jul 23 2008 8:26 am

Léon Obers schreef:OK, het staat nog niet in een apart draadje, maar dat moet tezijnertijd dan nog uitgebreider worden :lol:
(Misschien beter in een aparte web-pagina met voorbeelden op mijn server).
Je hebt ons door je bijdragen hier erg benieuwd gemaakt. We kunnen haast niet wachten. Tot die tijd, een fijne vakantie (met ongetwijfeld mooie Voigtländer-opnamen)!

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”