foto formaat d80
foto formaat d80
Hoi,
Het valt me op dat de nikon d80 nogal brede foto's maakt. Mijn vorige camera maakte foto's met een verhouding vergelijkbaar aan een "gewoon" beeldscherm van een pc. Als ik nu een foto als desktop-achtergrond wil gebruiken dien ik deze eerst bij te snijden. Anders heb ik last van behoorlijke vertekening. Hoe zit dit bij het laten afdrukken van foto's? Gaat dat wel goed? Of heb ik (wellicht) een instelling zo staan dat er bredere foto's worden gemaakt?
Alvast bedankt!
groeten,
Vincent
Het valt me op dat de nikon d80 nogal brede foto's maakt. Mijn vorige camera maakte foto's met een verhouding vergelijkbaar aan een "gewoon" beeldscherm van een pc. Als ik nu een foto als desktop-achtergrond wil gebruiken dien ik deze eerst bij te snijden. Anders heb ik last van behoorlijke vertekening. Hoe zit dit bij het laten afdrukken van foto's? Gaat dat wel goed? Of heb ik (wellicht) een instelling zo staan dat er bredere foto's worden gemaakt?
Alvast bedankt!
groeten,
Vincent
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
De standaard beeldverhouding van een D80 is 2:3 zoals kleinbeeld.
Als je het op de pixel uitrekent, zitten er wel een paar pixels verschil in.
Andere camera's (de meeste compacts) hebben een beeldverhouding van 3:4
Bij het afdrukken moet je daar inderdaad wel rekening mee houden.
Maar als je gewend bent om 10x15 cm te doen, klopt dat weer met die D80
Een "gewoon" beeldscherm heeft niet de verhouding 2:3 of van het beeldformaat van een D80, vandaar dat je er iets af zou moeten snijden.
Als je het op de pixel uitrekent, zitten er wel een paar pixels verschil in.
Andere camera's (de meeste compacts) hebben een beeldverhouding van 3:4
Bij het afdrukken moet je daar inderdaad wel rekening mee houden.
Maar als je gewend bent om 10x15 cm te doen, klopt dat weer met die D80
Een "gewoon" beeldscherm heeft niet de verhouding 2:3 of van het beeldformaat van een D80, vandaar dat je er iets af zou moeten snijden.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Even zeiken:
Waar het gaat om maten van foto's, schilderijen, desnoods boekpagina's en verhoudingen noemen we de horizontale maat eerst en de verticale maat daarna. Dus 36 x 24 mm en 3 op 2. Een foto is bijvoorbeeld 30 bij 45 cm. Dan weet je gelijk dat het een staand formaat is.
(We geven niet toe aan het modeverschijnsel "portrait" en "landscape", toch? Je kunt immers een liggend portret schieten of een staand landschap?)
Ik wilde trouwens dat ik kon bijsnijden. Zou me heel wat kosten voor brood en beleg schelen. Ik kan wel afsnijden.
Groet, E.M. de Klerk
Waar het gaat om maten van foto's, schilderijen, desnoods boekpagina's en verhoudingen noemen we de horizontale maat eerst en de verticale maat daarna. Dus 36 x 24 mm en 3 op 2. Een foto is bijvoorbeeld 30 bij 45 cm. Dan weet je gelijk dat het een staand formaat is.
(We geven niet toe aan het modeverschijnsel "portrait" en "landscape", toch? Je kunt immers een liggend portret schieten of een staand landschap?)
Ik wilde trouwens dat ik kon bijsnijden. Zou me heel wat kosten voor brood en beleg schelen. Ik kan wel afsnijden.
Groet, E.M. de Klerk
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Die regel wordt bij fotocamera's meestal NIET toegepast.emdeklerk schreef:Even zeiken:
Waar het gaat om maten van foto's, schilderijen, desnoods boekpagina's en verhoudingen noemen we de horizontale maat eerst en de verticale maat daarna. Dus 36 x 24 mm en 3 op 2.
Daar wordt in de meeste gevallen simpelweg de kortste zijde het eerst genoemd.
Als je het hebt over kleinbeeld spreek je van 24x36 mm en zeer beslist niet van 36x24 mm
Rolfilm opnameformaten 6x6, 6x7, 6x8, 6x9, 6x12, 6x17
Dat komt ook terug in diverse benamingen van camera's, bijv.
- Linhof Technorama 617 (= 6x17 cm panorama camera). Idem voor Fuji GX617
- Fuji GX680 voor 6x8
- Fuji RB 67 voor 6x7
Maar andersom heb je ook benamingen als. 6x4,5 (Mamiya 645, Contax 645 AF) voor het rolfilmformaat wat kleiner is dan 6x6, maar wordt in andere gevallen evengoed als 4,5x6 aangeduid omdat het past met de kleinste maat eerst en de langste maat erna. http://www.camerapedia.org/wiki/Mamiya_M645
Een en ander heeft zijn oorsprong in de filmformaten, waarbij de breedte van de film --60 mm voor rolfilm-- (35 mm voor kleinbeeld) de basismaat is waar al de andere formaten van zijn afgeleid, vandaar de 6 voorop. Die breedte als film herbergt meestal de verticale maat van de opnameformaten die er als lange rij op die film opstaan. De rolfilm loopt dan van links naar rechts in de camera. Ironisch genoeg met een Hasselblad en Rolleiflex 6x6 loopt die film van onder naar boven (of is het net andersom?) voor een vierkant opnameformaat. Evenals bij camera's als Mamiya 645 en Contax 645 AF de film van onder naar boven loopt (of andersom) voor "liggende"opnamen.
Maar wat is verticaal en horizontaal bij een camera?
Je gebruikt de camera ook 90 graden gedraaid om verticale opnamen te maken, waarbij dan wordt bedoeld de langste zijde verticaal. Bij half kleinbeeld formaat camera's (Olympus Pen) gaat dat juist niet op. Als je die camera 90 graden draait krijgt je liggende foto's. Dat laatste geldt ook voor een Bronica RF645 (waarbij de rolfilm net als bij half kleinbeeld van links naar rechts wordt ingelegd).
http://www.olympus-global.com/en/corc/h ... ra/pen.cfm
http://www.tamron.com/bronica/prod/rf645.asp
De verwarring compleet.

Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jul 24 2008 9:32 am, 7 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon Obers:
"Die regel wordt bij fotocamera's meestal NIET toegepast.
Daar wordt in de meeste gevallen simpelweg de kortste zijde het eerst genoemd."
Daarin heb je zeker gelijk: je hoort zelden of nooit mensen praten over een 9 x 6 dia. Misschien ook een kwestie van gewenning.
Hier kan ik in meegaan, maar waar het gaat om het resultaat wordt de horizontale maat als regel als eerste genoemd.
Een afdruk van 30 x 45 cm is dus staand. Maar in de spreektaal gaat dat inderdaad ook niet altijd op, net als in camerabenamingen.
Zoals je terecht opmerkt: de verwarring compleet.
Groet, E.M. de Klerk
"Die regel wordt bij fotocamera's meestal NIET toegepast.
Daar wordt in de meeste gevallen simpelweg de kortste zijde het eerst genoemd."
Daarin heb je zeker gelijk: je hoort zelden of nooit mensen praten over een 9 x 6 dia. Misschien ook een kwestie van gewenning.
Hier kan ik in meegaan, maar waar het gaat om het resultaat wordt de horizontale maat als regel als eerste genoemd.
Een afdruk van 30 x 45 cm is dus staand. Maar in de spreektaal gaat dat inderdaad ook niet altijd op, net als in camerabenamingen.
Zoals je terecht opmerkt: de verwarring compleet.
Groet, E.M. de Klerk