Nikon 28-85 f3.5-4.5 AF Macro
Nikon 28-85 f3.5-4.5 AF Macro
Ik kan deze lens waarschijnlijk krijgen voor rond de 70/80 euro.
Is het ook wat?
ik heb dus binnenkort een nieuwe D80, zodat mijn vriendin onze D50 kan gebruiken. Het probleem is nu dat mijn vriendin een groothoekzoom en telezoom heeft, en ik verder alleen een telezoom.
Op zoek naar een goede standaardlens dus. Mijn budget is erg beperkt, dus ik ben aangewezen op oudere nikonlenzen, wat ik overigens totaal geen probleem vind, of een 50mm F1.8.
Het schijnt dat de 28-85 een goede scherpe lens is, met weinig vervorming, dus wellicht is het best interessant. Is er iemand die er ervaring mee heeft?
Is het ook wat?
ik heb dus binnenkort een nieuwe D80, zodat mijn vriendin onze D50 kan gebruiken. Het probleem is nu dat mijn vriendin een groothoekzoom en telezoom heeft, en ik verder alleen een telezoom.
Op zoek naar een goede standaardlens dus. Mijn budget is erg beperkt, dus ik ben aangewezen op oudere nikonlenzen, wat ik overigens totaal geen probleem vind, of een 50mm F1.8.
Het schijnt dat de 28-85 een goede scherpe lens is, met weinig vervorming, dus wellicht is het best interessant. Is er iemand die er ervaring mee heeft?
Best een leuk lensje om mee te beginnen hoor. Ik heb hem zelf ook nog steeds uit mijn F801 periode. Doet het prima op een D80. Wel een beetje luidruchtig bij scherpstellen.
Foto Konijnenberg heeft deze ook nog liggen als occasion:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... 35-45.html.
Zij vragen er wel wat meer voor dan 70 tot 80 Euro!
Foto Konijnenberg heeft deze ook nog liggen als occasion:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... 35-45.html.
Zij vragen er wel wat meer voor dan 70 tot 80 Euro!
Hallo Woudschim,
Vooral Ken Rockwell is lyrisch over deze lens. Ik zou hem op dezelfde hoogte plaatsen als de 24-85 (beide versies) en de 28-105.
Voor dat geld moet deze lens wel tip top zijn. Anders zou ik hem niet kopen. Realiseer je wel dat je dat deze lens op een DX camera een minder aantrekkelijk bereik heeft.
Ik weet zeker dat je met wat geduld deze lens goedkoper kunt scoren. Ik kon hem een paar weken terug nog krijgen in combinatie met een F801 voor 30 euro! Jammer dat ik toen ruzie kreeg met die gast
Probeer deze lens te scoren voor beneden de 50 euro.
Vooral Ken Rockwell is lyrisch over deze lens. Ik zou hem op dezelfde hoogte plaatsen als de 24-85 (beide versies) en de 28-105.
Voor dat geld moet deze lens wel tip top zijn. Anders zou ik hem niet kopen. Realiseer je wel dat je dat deze lens op een DX camera een minder aantrekkelijk bereik heeft.
Ik weet zeker dat je met wat geduld deze lens goedkoper kunt scoren. Ik kon hem een paar weken terug nog krijgen in combinatie met een F801 voor 30 euro! Jammer dat ik toen ruzie kreeg met die gast

Probeer deze lens te scoren voor beneden de 50 euro.
Laatst gewijzigd door Pruimpit op wo jul 23 2008 11:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ed Post
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Is inderdaad één van de beste Nikkorzooms in zijn klasse.
Ook ik heb dit objectief nog steeds in gebruik en die gaat nooit meer weg.
De prijs is wat aan de hoge kant, maar voor een 60 euro moet je een mooi exemplaar kunnen vinden.
Ook ik heb dit objectief nog steeds in gebruik en die gaat nooit meer weg.
De prijs is wat aan de hoge kant, maar voor een 60 euro moet je een mooi exemplaar kunnen vinden.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
bedankt voor de hulp. 
Deze lens wordt het sowieso, ik heb nog wat andere exemplaren gevonden, ik kijk of ik hem voor 50 a 60 kan krijgen.
Scheelt toch weer in tegenstelling tot een extra Sigma 17-70.
Ik was sowieso van plan een groothoekzoom te kopen, waarschijnlijk de Tokina 12-24, dus het verlies aan de groothoekkant is niet zo erg.

Deze lens wordt het sowieso, ik heb nog wat andere exemplaren gevonden, ik kijk of ik hem voor 50 a 60 kan krijgen.
Scheelt toch weer in tegenstelling tot een extra Sigma 17-70.

- Ed Post
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De Nikon is écht een veel betere keus.Woudschim schreef:Nu vind ik ook een Coslinar Zoom 28-80mm.
Enig idee of dit wat zou zijn? Ook al een oudere lens.
Hou er wel rekening mee dat je bij objectieven die beginnen bij 28mm geen groothoek hebt, en vergelijkbaar is met de 50mm bij kleinbeeld.
Wil je een lens met groothoek voor weinig, ga dan voor de Nikkor 18-55mm AF welke je op MP voor rond de 50 euro tegen komt, of een Sigma 18-200mm AF.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Die kitlens heb ik nog liggen, en met een superzoom heb ik totaal niets. De vriend van mijn zus fotografeert met een D300+Nikon 18-200, en ik vind de scherpte bijzonder teleurstellend.
Ik weet dat de groothoek ontbreekt, daarvoor koop ik over een tijdje de Tokina 12-24, tot die tijd, als ik echt groothoek nodig heb kan ik de Sigma 17-70 van mijn vriendin lenen, we gaan vaak samen op stap en ze gebruikt vooral haar telelens.
(of ik gebruik een analoge kleinbeeld camera met 28mm 2.8 lens natuurlijk)
Ik weet dat de groothoek ontbreekt, daarvoor koop ik over een tijdje de Tokina 12-24, tot die tijd, als ik echt groothoek nodig heb kan ik de Sigma 17-70 van mijn vriendin lenen, we gaan vaak samen op stap en ze gebruikt vooral haar telelens.
(of ik gebruik een analoge kleinbeeld camera met 28mm 2.8 lens natuurlijk)
Hmm, bij betere inspectie,..toch niet...
Het gaat om deze.

en deze wil ik hebben:

Volgens mij niet dezelfde, degene die ik kan krijgen is volgens mij een ouder model, en heeft de oude lichtmetingsdriehoekjes op de lens, niet bruikbaar op een D80 toch?
Inmiddels heb ik voor model 2 wel een aanbieding gekregen voor 70 euro inclusief verzending in totaal ipv 80.
Het gaat om deze.

en deze wil ik hebben:

Volgens mij niet dezelfde, degene die ik kan krijgen is volgens mij een ouder model, en heeft de oude lichtmetingsdriehoekjes op de lens, niet bruikbaar op een D80 toch?
Inmiddels heb ik voor model 2 wel een aanbieding gekregen voor 70 euro inclusief verzending in totaal ipv 80.
http://fotografie.tweedehands.net/lenze ... eling.html dit is de link, voor 55 euro is hij van jou. 
Ik hoop dat ik de andere kan krijgen voor 66 euro inclusief verzendkosten.
Ik heb nog een kitlens liggen van de D50 van mijn vriendin, maar ik vind de prestaties daarvan verre van optimaal. Als ik haar lief aankijk kon ik ook haar Sigma 17-70 lenen.

Ik hoop dat ik de andere kan krijgen voor 66 euro inclusief verzendkosten.
Ik heb nog een kitlens liggen van de D50 van mijn vriendin, maar ik vind de prestaties daarvan verre van optimaal. Als ik haar lief aankijk kon ik ook haar Sigma 17-70 lenen.