Ingesloten profielen komen niet overeen

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Ingesloten profielen komen niet overeen

Bericht door Ome Jan » wo jul 23 2008 10:06 pm

Misschien is het onderwerp al vaak voorbijgekomen excuus daarvoor.

Ik heb CS3 en als ik dan een foto open vanaf mijn externe harde schijf (bestandstype maakt niet uit JPEG, TIFF of NEF) dan krijg ik van CS3 de volgende melding:

Het document '****.JPG' heeft een ingesloten kleurprofiel dat niet overeen komt met de huidige werkruimte RGB.

Ingesloten: Adobe RGB (1998)
Tijdelijk: sRGB IEC61966-2.1

Wat wilt u doen?
-Ingesloten profiel gebruiken (ipv. werkruimte)
-Documentkleuren omzetten naar werkruimte
-Ingesloten profiel verwijderen (geen kleurbeheer)

Wat moet ik kiezen of aanpassen?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jul 23 2008 10:15 pm

Dat ligt eraan wat je bedoeling is met je bestand.

Je CS3 heb je de werkruimte waarschijnlijk op sRGB staan (kijk onder de kleuropties), terwijl je bestanden in Adobe RGB staan.

De vraag wat je moet doen is dan simpel.
- Wil je de foto in Adobe RGB verder bewerken, dan moet je het ingesloten profiel gebruiken.
- Wil je de afbeelding voor weergave op internet optimaliseren, dan converteer je naar sRGB (2e optie), maar bedenk daarbij dat je achteraf je bestand als "opslaan als" gebruikt om niet je oorspronkeleijke Adobe RGB document te overschrijven.
- Ingesloten kleurprofiel verwijderen moet je eigenlijk nooit doen, want daarmee gooi je de connectie met het kleurmanagement weg uit je bestand.
Vriendelijke groet, Léon Obers

iJoost

Bericht door iJoost » wo jul 23 2008 10:29 pm

Als je niet in kleurprofielen geïnteresseerd bent (en een PC hebt) dan kun je misschien nog het beste converteren (dus niet toekennen!) naar sRGB en er verder niet over nadenken. Dat geeft het minst gedoe met programma's die geen "verstand" hebben van kleurprofielen (zoals bijvoorbeeld Internet Explorer).

Mocht je wel meer van kleurprofielen willen weten, dan heb ik hier nog wat uitleg staan...

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”