Advies gevraagd; statief - licht en compact

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Advies gevraagd; statief - licht en compact

Bericht door Skippy » vr jul 25 2008 9:48 am

Ik wil een nieuw statief.

Eisen; licht, licht, licht maar toch stevig en kort/compact. Het mag wat kosten dus carbon is in beeld.

Iemand ervaring met een Gitzo 1541T? Wat is hier een mooi licht balhoofd met quick release voor?

Alternatieven?

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr jul 25 2008 10:38 am

Leuk statief.
Wat aan de kleine kant, maar dat ben jij ook, dus de lengte zal wel kloppen. Hoewel 1,34 m + 10 cm voor de kop en 10 cm voor de camera, is jouw ooghoogte 1,54 m of lager? Krom staan achter een statief is niks, eventjes kan wel, maar de hele dag wordt minder.

Zelf houd ik niet zo van een middenkolom, maar als je er dan toch eentje gebruikt dan kun je er inderdaad wel net zo goed een omkeerbare voor gebruiken.

8kg draagvermogen is niet veel, welke camera's met welke lenzen moeten er op?

Die laatste vraag moet je ook beantwoorden voor ik iets over een balhoofd durf te zeggen.

Even een paar extra vraagjes.
Heb je op het ogenblik al een statief?
Zo ja, dan het volgende:
Wat voor een?
Wat voor kop (en snelkoppeling) zit er op?
Wat vind je dat er aan je huidige spul mankeert?
Wil je je huidige set ook blijven gebruiken?

Hoe wil je je nieuwe set gebruiken: macro, landshap, portret, natuur, architectuur, sport, whatever?

Waarom eigenlijk een balhoofd? (Is mijn voorkeur ook, maar heb je daar een reden voor?)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jul 25 2008 10:58 am

Roelof schreef:Wat aan de kleine kant, maar dat ben jij ook, dus de lengte zal wel kloppen.

:lol: :lol: :lol: je bent me er een Roelof!

Camera's; van compact tot reflex, maximaal 1.000 gram.
Objectieven; maximaal een 70-200, 1.650 gram?
Gebruik; macro, landschap, portret, natuur, architectuur, dus geen sport of vliegtuigspotting.

Ik heb nu een goedkoop Manfrotto alu statief, stabiel maar zwaar en groot. Bovendien zijn de snelkoppelingen waardeloos, er is al 1 gebroken.

Om bovengenoemde redenen gebruik ik dit statief niet vaak, ik wil dus nu een statief wat ik wel makkelijk mee kan nemen en dus gebruik.

Balhoofd is compacter dan zo'n videokop met al die hendels, vandaar mijn voorkeur hiervoor.

Mijn huidige set zal ik niet veel meer gebruiken, wel heb ik ook nog een monopod met Manfrotto zwenkkop en quick release.

MartijnM
Clublid
Clublid

Bericht door MartijnM » vr jul 25 2008 11:08 am

Qua prijs zou je ook nog de Manfrotto 055MF4 kunnen overwegen. Die heb ik zelf gekocht en zeer tevreden over. Licht (<2kg) en ingvouwen klein (54cm). Staat zeer stabiel en ik heb zelfs al eens per ongeluk een drop-test gedaan waarbij het statief van ca. 2.5 meter hoogte op een houten vloer is gevallen, maar niets aan de hand.

Oh ja, mijn meest zware combi is de D300 + AF-S 80-200... Alleen het balhoofd mocht van mij achteraf toch nog wel een zwaarder model zijn. Nu gebruik ik de 488RC2 en met name bij macro (met 105VR) vind ik dit niet fijn werken. (wil nog wel eens 'doorhangen'...)
Gitzo tegenhangers ook overwogen, maar was in totaal bijna 2x duurder en dat paste toen niet in het budget.

Succes met de keuze!

Mvg,
Martijn
Buy film, not megapixels...

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » vr jul 25 2008 11:20 am

Sorry over die opmerking over het formaat, maar dit statief zo voor mij gewoon te klein zijn. :-) Maar ik kan me heel goed voorstellen dat jij er genoeg aan hebt.

De 8 kg draagvermogen van het statief lijkt me genoeg voor jouw wensen.

Voor een balhoofd zou je voor iets moeten gaan met een minimaal draagvermogen van 5 kg (1kg camera, 1,7 kg lens, 200mm dus 2 kg stabilteit)

We houden er trouwens een iets andere terminologie op na. Waar jij quick release zegt, gebruik ik snelkoppeling. :-)
Als ik jou was, zou ik in elk geval een balhoofd overwegen met dezelfde quick release als je zwenkkop. Ik houd van standaardisatie, wat voor quick release zit er op je zwenkkop?
Is het misschien een optie om de kop van je oude statief op je nieuwe te zetten of voldoet die niet aan je eisen?

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jul 25 2008 11:22 am

Rebyte schreef:Licht (<2kg) en ingvouwen klein (54cm).
Bedankt Martijn voor je bericht.

Ter info; de genoemde Gitzo 1541T weegt 970 gram en heeft ingeschoven een lengte van 41 cm.
Laatst gewijzigd door Skippy op vr jul 25 2008 11:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jul 25 2008 11:28 am

Roelof schreef:Als ik jou was, zou ik in elk geval een balhoofd overwegen met dezelfde quick release als je zwenkkop. Ik houd van standaardisatie, wat voor quick release zit er op je zwenkkop?
Is het misschien een optie om de kop van je oude statief op je nieuwe te zetten of voldoet die niet aan je eisen?
Da's inderdaad lastig; oude statief + snelkoppeling en zwenkkop + snelkoppeling op de monopod zijn beide Manfrotto.

Het balhoofd op het Manfrotto statief vind ik te groot en zwaar voor de monopod.

Als ik dus voor Gitzo zou gaan is dat dus niet compatibel qua snelkoppeling en moet ik voor de monopod een Gitzo zwenkkop kopen.

Maar, als a90 dit leest heeft hij vast nog een tip voor leuke RRS spullen ...
Laatst gewijzigd door Skippy op vr jul 25 2008 11:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » vr jul 25 2008 11:43 am

Je kunt rustig een kop van Manfrotto op een Gitzo statief zetten, dat spul is allemaal onderling uitwisselbaar. Ik heb op het ogenblik geen enkel statief met een kop van hetzelfde merk.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jul 25 2008 11:49 am

Roelof schreef:Je kunt rustig een kop van Manfrotto op een Gitzo statief zetten, dat spul is allemaal onderling uitwisselbaar. Ik heb op het ogenblik geen enkel statief met een kop van hetzelfde merk.
Weet ik maar ik denk dat het Manfrotto balhoofd minstens even veel weegt als dat Gitzo statief :wink:

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » vr jul 25 2008 12:05 pm

Je zou voor een 486RC2 kunnen gaan, volgens Manfrotto heeft die een draagvermogen van 6 kg en weegt hij 460 gram.
Daar staat tegenover dat het het kleine broertje van de 488rc2 is en daar zei Martijn al van dat die met macro wat te wensen overliet.
Ongelukkigerwijs worden statieven zwaarder (en duurder) naarmate het draagvermogen toeneemt.

Met niet-macro werk heb ik trouwens nooit te klagen gehad met de 486rc2, maar ik moet eerlijk zeggen dat toen ik die gebruikte ik nog niet zo kritisch was als tegenwoordig op mijn statieven en toebehoren.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » vr jul 25 2008 12:09 pm

Hoi Skippy,

Heb je wel eens naar de GT2531 gekeken ? Is welliswaar iets zwaarder maar daarintegen hoger en goedkoper. Is serie 2 wat betekend stabieler t.o.v. serie 1. Voor eventueel later is dat nooit weg. Dan voor balhoofd, kijk eens naar de GH2780QR. Past ook perfect op de 2 serie van Gitzo. Kleine tip, de fabrikant adviseert overigens zelf om geen hogere serie balhoofd op een lager serie tripod te monteren.
Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » vr jul 25 2008 2:18 pm

Hoewel ik Gitzo statieven best wel mooi vind, vind ik Gitzo balhoofden ronduit lelijk. Maar ja, dat is ook weer zo verschrikkelijk subjectief.

't Valt wel op dat konijn en KE geen van beiden een foto van de GH2780QR op de site hebben. :-)
Gitzo zelf wel, natuurlijk: http://www.gitzo.com/Jahia/site/gitzo/p ... :2CAT:BB24

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jul 25 2008 2:54 pm

Roelof schreef:Hoewel ik Gitzo statieven best wel mooi vind, vind ik Gitzo balhoofden ronduit lelijk. Maar ja, dat is ook weer zo verschrikkelijk subjectief.
Inderdaad, ik vind ze wel mooi :wink:

Bedankt voor je info Roelof, en Arthur ook.

De Gitzo GT1540G is ook interessant; gewicht 1,25kg, 3 segmenten, hoogte 133, hoogte+middenkolom 149, lengte dicht 52.

Zit dus tussen de 2531 en 1541T in, helaas niet qua prijs = € 565.

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » vr jul 25 2008 3:07 pm

Qua gewicht is hij dan wat zwaarder (2 kg), maar wat mij heel goed bevalt is de GT3541XLS, ik heb hem nu een dikke week, maar nog nooit zo'n fijn statief gehad. Geen middenkolom, is voor macro misschien een minpuntje.
Is maar iets duurder dan de GT1540G die je nu noemt.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jul 25 2008 3:22 pm

Roelof schreef:Qua gewicht is hij dan wat zwaarder (2 kg), maar wat mij heel goed bevalt is de GT3541XLS, ik heb hem nu een dikke week, maar nog nooit zo'n fijn statief gehad. Geen middenkolom, is voor macro misschien een minpuntje.
Is maar iets duurder dan de GT1540G die je nu noemt.
Maar jij hebt van die hele dikke en zware teletoeters Roelof daarbij vergelijken heb ik maar hele kleintjes :oops:

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”