Monitor caliberen
Monitor caliberen
IK wil graag mijn monitor caliberen. Ik heb mijn oog laten vallen op een Huey Pantone. Iemand ervaring hiermee.
Mijn scherm is een Acer 20" breedbeeld AL2032WM.
Mijn scherm is een Acer 20" breedbeeld AL2032WM.
Ik heb zelf net de Eye One Display 2 aangeschaft. Bevalt uitstekend. Mijn iMac en m'n MacBook Pro laten nu keurig zien wat ze moeten laten zien. 
De Spyder 3 Pro is trouwens ook populair.

De Spyder 3 Pro is trouwens ook populair.
Ikzelf gebruik ook de Pantone Huey, en geupgrade naar de Pro.
Met de Pro versie kan ik zowel mn laptop als externe TFT monitor calibereren.
Ben zelf tevreden met het resultaat, en merk het verschil wel!
Al zal je in het begin moeten wennen, na jaren van verkeerde kleur/tint/contrast instellingen...
dat wordt dus afkicken!
Met de Pro versie kan ik zowel mn laptop als externe TFT monitor calibereren.
Ben zelf tevreden met het resultaat, en merk het verschil wel!
Al zal je in het begin moeten wennen, na jaren van verkeerde kleur/tint/contrast instellingen...
dat wordt dus afkicken!

- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Evert,evertfoto schreef:Is het wel mogelijk het scherm dat je op het oog hebt te kalibreren?
Zou het eerst even navragen.
Onder windows wordt een tabel in de display-kaart gebruikt om te kalibreren.
Alleen bij duurdere monitoren, o.a. de Eizo's GC zit de kalibratie-data in de monitor zelf.
Kalibratie moet in principe met alle monitoren (mits niet te oud en verlopen) te doen zijn.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- JerryBig
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik zag dat de Spyder 2 in de aanbieding is (79 euries), alleen niemand in dit draadje noemt deze. Waarom niet? Is die te simpel, niet goed, of hebben jullie gewoon te veel geld?
Ik wil deze namelijk gaan kopen en omdat ik maar een simpel fotograafje (met weinig eisen) ben en niet veel te makken heb, vind ik die Spyder 2 wel een mooie optie. Of gooi ik nu mijn geld weg als ik die koop?
Groeten,
Gerrit
Ik wil deze namelijk gaan kopen en omdat ik maar een simpel fotograafje (met weinig eisen) ben en niet veel te makken heb, vind ik die Spyder 2 wel een mooie optie. Of gooi ik nu mijn geld weg als ik die koop?
Groeten,
Gerrit
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
- hans1956
- Regiocoördinator
Doet hij automatisch. Nadat ik de software geïnstalleerd had en het kalibratie proces in gang was gezet, wordt de monitor zo ingesteld zoals de Spyder dat ziet. Hiervan wordt een profiel gemaakt en naast het al bestaande profiel, je kunt dus terug, gezet. Het nieuwe profiel wordt dan als actief profiel ingesteld. Hier zitten ook de instellingen van het omgevingslicht in. Je laat de Spyder aan de PC gekoppeld zitten zodat hij constant de waarden kan bepalen.Ann schreef:Hoi Hans, kun je een beetje vertellen over de instelling mbt het omgevingslicht.hans1956 schreef:Nu hangt de Syder aan mijn LCD scherm voor het omgevingslicht, wat hij ook bijhoudt. Hans
Evert: ik ben niet op zoek naar een scherm maar naar een kit om deze te caliberen.
http://www.datacolor.eu/fileadmin/datac ... ckTour.pdf
Gr. Hans
- gijs sandberg
- Clublid
Gerrit,JerryBig schreef:Ik zag dat de Spyder 2 in de aanbieding is (79 euries), alleen niemand in dit draadje noemt deze. Waarom niet? Is die te simpel, niet goed, of hebben jullie gewoon te veel geld?
Groeten,
Gerrit
Ik heb een Spyder versie 2.
Versie 3 is de courante nieuwere versie. Deze is volgens experts beter dan versie 2, maar velen zullen met de huidige generateis monitoren aan versie 2 genoeg hebben.
Oftewel: versie 2 is ook al goed en altijd beter dan geen kalibratie, alleen iets minder op de toekomst voorbereid.
Groeten, Gijs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)