Welk type film is bij uitstek geschikt voor landschapopnamen?
Ik hecht m.n. waarde aan een fijne korrel, fraaie kleuren en hoge scherpte.
Film; Fuji Reala 100?
Dia; Fuji Velvia 50?
En wat verdient voorkeur, film of dia?
Film/dia voor landschappen
Voor een diafilm gebruik ik bij voorkeur de Kodak Elite Chrome 100.
De Velvia geeft mij te veel 'groen' weer.
Maar mijn voorkeur gaat uit naar kleur-negatief films wegens het grotere dynamische bereik.
En helemaal de Reala 100. Is niet zo gevoelig voor iets te krap belichten. En geeft prachtige kleuren!
De Velvia geeft mij te veel 'groen' weer.
Maar mijn voorkeur gaat uit naar kleur-negatief films wegens het grotere dynamische bereik.
En helemaal de Reala 100. Is niet zo gevoelig voor iets te krap belichten. En geeft prachtige kleuren!
Mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar Kodak diafilm. Elitechrome 100 of 200 of Professional. Als je er aan kunt komen en het verzenden aandurft zou je eens naar Kodachrome 64 kunnen kijken. Tientallen jaren de norm geweest, toen de andere merken nog - figuurlijk gesproken - in de wieg lagen...
Van de groenweergave van Fuji moet je houden, hoewel het een stuk beter schijnt te zijn dan vroeger, ik heb dat niet recentelijk uitgeprobeerd. Had destijds te maken met de weergave van huidtinten, die was door Fuji afgestemd op de Japans/Aziatische huid, en dat had weer zijn weerslag op de andere kleuren.
Over die groenweergave is op dit forum een tijdje geleden ook al wat geschreven.
Ik ben het niet helemaal eens met GdP over het dynamisch bereik (contrastomvang) van negatieffilm. Al zou dit waar zijn, dan ga je bij het afdrukken toch wat contrast inleveren. Maar ik heb me daar nooit zo in verdiept, het zou zomaar kunnen dat de huidige negatieffilms een grotere contrastomvang hebben dan vroeger.
Zal wel ergens terug te vinden zijn, als het zo is. In dat geval zal ik boete doen door weer eens een Fuji diafilmpje te proberen...
Hartelijke groet, E.M. de Klerk
Van de groenweergave van Fuji moet je houden, hoewel het een stuk beter schijnt te zijn dan vroeger, ik heb dat niet recentelijk uitgeprobeerd. Had destijds te maken met de weergave van huidtinten, die was door Fuji afgestemd op de Japans/Aziatische huid, en dat had weer zijn weerslag op de andere kleuren.
Over die groenweergave is op dit forum een tijdje geleden ook al wat geschreven.
Ik ben het niet helemaal eens met GdP over het dynamisch bereik (contrastomvang) van negatieffilm. Al zou dit waar zijn, dan ga je bij het afdrukken toch wat contrast inleveren. Maar ik heb me daar nooit zo in verdiept, het zou zomaar kunnen dat de huidige negatieffilms een grotere contrastomvang hebben dan vroeger.
Zal wel ergens terug te vinden zijn, als het zo is. In dat geval zal ik boete doen door weer eens een Fuji diafilmpje te proberen...
Hartelijke groet, E.M. de Klerk
- Ed Post
- Clublid
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: wo apr 13 2005 3:22 pm
- Locatie: Tweede Exlöermond
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De afgelopen 40 jaar (!) al heel wat merken kleurnegatief- diafilm de revue zien passeren.
Van Agfa CT18 naar Agfa Prof (die zilveren doosjes), Kodachrome 25 en Ektachrome (de eerste met een geweldige scherpte maar ja, die blauwzweem...) om op een gegeven moment bij Fuji terecht te komen.
Die had toen inderdaad last van een groenzweem, maar de kleuren waren wel warmer dan bij Kodak wat mij meer aansprak.
Ik ben dan ook een echte Fuji-gebruiker geworden.
Nu ben ik niet zo'n landschapsfotograaf en maakte dan ook heel veel gebruik van de Fuji NPH400, een geweldige prof. kleurnegatieffilm en de NPS160 werd ook wel eens gebruikt.
Ook de Reala 100 en Superia 200 werd regelmatig gebruikt.
Hooggevoelig was de Superia 800 de aangewezen film.
Op diagebied werd meestal gebruik gemaakt van de Velvia 100 en ook wel de 50 asa-versie.
Ook ging regelmatig ook de gewone Sensia-diafilm mee.
Van Agfa CT18 naar Agfa Prof (die zilveren doosjes), Kodachrome 25 en Ektachrome (de eerste met een geweldige scherpte maar ja, die blauwzweem...) om op een gegeven moment bij Fuji terecht te komen.
Die had toen inderdaad last van een groenzweem, maar de kleuren waren wel warmer dan bij Kodak wat mij meer aansprak.
Ik ben dan ook een echte Fuji-gebruiker geworden.
Nu ben ik niet zo'n landschapsfotograaf en maakte dan ook heel veel gebruik van de Fuji NPH400, een geweldige prof. kleurnegatieffilm en de NPS160 werd ook wel eens gebruikt.
Ook de Reala 100 en Superia 200 werd regelmatig gebruikt.
Hooggevoelig was de Superia 800 de aangewezen film.
Op diagebied werd meestal gebruik gemaakt van de Velvia 100 en ook wel de 50 asa-versie.
Ook ging regelmatig ook de gewone Sensia-diafilm mee.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
-
Online
- Moderator
- Berichten: 12218
- Lid geworden op: vr mar 31 2006 11:15 pm
- Locatie: Amersfoort
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Nee die vergeet ik zeker niet. Kijk maar eens op de onvolprezen site van Wim van Velzen, heel veel Provia 100!thom schreef:En vergeet de Fuji Provia 100 niet, ook een toppertje.
http://www.fotografiewimvanvelzen.nl/publicatie01.htm
En deze kleuren vind ik dus prachtig
