Verwarring over correctiefactoren analoge/digitale lenzen
Verwarring over correctiefactoren analoge/digitale lenzen
Hallo,
Wie kan mij helpen mijn verwarring op te lossen?
Ik had een F65 en sinds kort een D80. Bij die D80 gebruik ik (voorlopig?) de analoge lenzen die ik op de F65 gebruikte.
Dat zijn: AF Zoom-Nikkor 28-80mm F3.3-5.6G en AF Zoom-Nikkor 70-300mm f/4-5.6G
Nu lees ik dat ivm de APS-C sensor van de D80 er een correctie van ca 1,5 moet worden toegepast.
Dus 28-80 wordt 42-120 en 70-300 wordt 105-450. Als dat zou kloppen dan wordt mijn groothoek (28mm) dus plots een zoom (42mm)
Of redeneer ik de verkeerde kant op en moet ik van een nieuwe digitale lens (bijv Sigma 18-200) juist die factor gebruiken om het analoge equivalent te krijgen? Dan wordt 18-200 dus 27-300.
Wat is de juiste redenering, of kloppen ze allebei niet?
Alvast bedankt voor jullie reactie
Marcel Stiefelhagen
Oosterhout
Wie kan mij helpen mijn verwarring op te lossen?
Ik had een F65 en sinds kort een D80. Bij die D80 gebruik ik (voorlopig?) de analoge lenzen die ik op de F65 gebruikte.
Dat zijn: AF Zoom-Nikkor 28-80mm F3.3-5.6G en AF Zoom-Nikkor 70-300mm f/4-5.6G
Nu lees ik dat ivm de APS-C sensor van de D80 er een correctie van ca 1,5 moet worden toegepast.
Dus 28-80 wordt 42-120 en 70-300 wordt 105-450. Als dat zou kloppen dan wordt mijn groothoek (28mm) dus plots een zoom (42mm)
Of redeneer ik de verkeerde kant op en moet ik van een nieuwe digitale lens (bijv Sigma 18-200) juist die factor gebruiken om het analoge equivalent te krijgen? Dan wordt 18-200 dus 27-300.
Wat is de juiste redenering, of kloppen ze allebei niet?
Alvast bedankt voor jullie reactie
Marcel Stiefelhagen
Oosterhout
Inderdaad bij een "crop-camera' wordt de analoge 35mm equivalent met een factor 1,5 verlengd.
dus een 100mm (op 35mm formaat/full-frame) komt op je D80 met een 150mm tevoorschijn....
de mm's op objectieven is altijd (as far as I know) op basis van fullframe/35mm formaat.
dus je 18-70 Nikkor kitlens zou dan van crop/APS-C sensor vertaald worden : 27-105mm zijn.
een 12-24 wordt dan 18-36 etc.
dus een 100mm (op 35mm formaat/full-frame) komt op je D80 met een 150mm tevoorschijn....
de mm's op objectieven is altijd (as far as I know) op basis van fullframe/35mm formaat.
dus je 18-70 Nikkor kitlens zou dan van crop/APS-C sensor vertaald worden : 27-105mm zijn.
een 12-24 wordt dan 18-36 etc.
Laatst gewijzigd door NielsThijssen op ma jul 28 2008 11:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel beiden redeneringen kloppen.
Vergeet alleen niet dat je het hebt over de beeldhoek en niet de vergroting. kijk hier even verder:
http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=3524
Groet Irwan
Vergeet alleen niet dat je het hebt over de beeldhoek en niet de vergroting. kijk hier even verder:
http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=3524
Groet Irwan
- PeterG
- Forumlid
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: do okt 11 2007 12:55 pm
- Locatie: Zoetermeer
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Marcel,
Welkom op het forum. Normaal gesproken stellen nieuwe deelnemers zich eerst voor in de daarvoor bestemde afdeling van het forum
maar die kans heb je nog steeds.
Om op je vraag in te gaan:
De censor van de D80 is kleiner dan die van een full frame censor (kleinbeeld) . Daarom wordt de factor 1,5 van toepassing op de brandpuntsafstanden. Dit geldt voor alle lenzen. Zowel je nieuwe als ook je oude lenzen. In dit verband zijn er geen analoge of digitale lenzen, je camera is analoog of digitaal. (Er zijn wel lenzen die speciaal zijn afgestemd op full frame of DX formaat).
Je 28mm wordt daarom dus inderdaad 42mm maar verandert niet van een vaste brandpunt naar een zoom
Dus als antwoord op je vraag:
"Wat is de juiste redenering, of kloppen ze allebei niet'?"
De eerste redenering klopt én de tweede redenering klopt.
Altijd als je wil terugrekenen naar het kleinbeeld equivalent de brandpuntafstand met 1,5 vermenigvuldigen.
Peter
Welkom op het forum. Normaal gesproken stellen nieuwe deelnemers zich eerst voor in de daarvoor bestemde afdeling van het forum

Om op je vraag in te gaan:
De censor van de D80 is kleiner dan die van een full frame censor (kleinbeeld) . Daarom wordt de factor 1,5 van toepassing op de brandpuntsafstanden. Dit geldt voor alle lenzen. Zowel je nieuwe als ook je oude lenzen. In dit verband zijn er geen analoge of digitale lenzen, je camera is analoog of digitaal. (Er zijn wel lenzen die speciaal zijn afgestemd op full frame of DX formaat).
Je 28mm wordt daarom dus inderdaad 42mm maar verandert niet van een vaste brandpunt naar een zoom

Dus als antwoord op je vraag:
"Wat is de juiste redenering, of kloppen ze allebei niet'?"
De eerste redenering klopt én de tweede redenering klopt.
Altijd als je wil terugrekenen naar het kleinbeeld equivalent de brandpuntafstand met 1,5 vermenigvuldigen.
Peter
- JerryBig
- Clublid
- Berichten: 541
- Lid geworden op: zo mar 16 2008 4:27 pm
- Locatie: Nieuw-Beijerland
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
De brandpunten van de lenzen blijven gelijk (!), dus een 28-80 blijft een 28-80. Echter er ontstaat een kleinere beelduitsnede (de sensor is kleiner dan een kleinbeeld negatief (ongeveer 1.5x zo klein), waardoor het lijkt alsof je een 42-120 lens op je camera hebt, wanneer je het vergelijkt met een analoge camera. De camera maakt dus als het ware continu een beelduitsnede van het beeld dat binnenkomt. Alles wat buiten de sensor valt (en vroeger dus wel op het negatief) gaat nu verloren. Vandaar dus die cropfactor 1.5.
De 18-200 op een D80 geeft dus "dezelfde" foto's als een 27-300 op een analoge camera als de F65. Wanneer je een full frame (FX) DSLR hebt, zoals de D700 en D3, vervalt dit hele verhaal want die hebben een sensor die qua formaat weer vergelijkbaar is aan een analoge kleinbeeld negatief.
DX lenzen doen het daarom perfect op camera's als bv de D60, D80 en D300, maar minder tot slecht op FX camera's, want DX lenzen maken zich niet druk om de delen die er aan de randen toch afvallen (crop!), terwijl die op een FX ineens weer zichtbaar worden. M.a.w. goed bewaren die analoge lenzen, wie weet wat je er in de toekomst nog aan hebt.
Groeten,
Gerrit
De 18-200 op een D80 geeft dus "dezelfde" foto's als een 27-300 op een analoge camera als de F65. Wanneer je een full frame (FX) DSLR hebt, zoals de D700 en D3, vervalt dit hele verhaal want die hebben een sensor die qua formaat weer vergelijkbaar is aan een analoge kleinbeeld negatief.
DX lenzen doen het daarom perfect op camera's als bv de D60, D80 en D300, maar minder tot slecht op FX camera's, want DX lenzen maken zich niet druk om de delen die er aan de randen toch afvallen (crop!), terwijl die op een FX ineens weer zichtbaar worden. M.a.w. goed bewaren die analoge lenzen, wie weet wat je er in de toekomst nog aan hebt.
Groeten,
Gerrit
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Beste allemaal,
Bedankt voor jullie reacties. Om te beginnen: de boodschap over voorstellen is helder. Geen benul dat dat hier goed gebruik is.
Verder is jullie uitleg helder, goed om te weten dat beide redeneringen kloppen.
Echter waar het me eigenlijk om gaat is natuurlijk groothoek- en zoombereik.
Bedankt voor jullie reacties. Om te beginnen: de boodschap over voorstellen is helder. Geen benul dat dat hier goed gebruik is.
Verder is jullie uitleg helder, goed om te weten dat beide redeneringen kloppen.
Echter waar het me eigenlijk om gaat is natuurlijk groothoek- en zoombereik.
Dit is de meest duidelijke uitleg, ik zie wel direct het probleem/de noodzaak om een andere lens aan te schaffen, want een 'gecropte' groothoek = geen groothoek. Het valt me nu al op dat ik binnen bijna geen fatsoenlijk beeld kan maken.Echter er ontstaat een kleinere beelduitsnede (de sensor is kleiner dan een kleinbeeld negatief (ongeveer 1.5x zo klein), waardoor het lijkt alsof je een 42-120 lens op je camera hebt, wanneer je het vergelijkt met een analoge camera.
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Een lens of beter gezegd "objectief" is op zichzelf bekeken niet digitaal of analoog. Tenslotte is de enige functie van een objectief een beeld te vormen. Of dat op een digitale beeldsensor is of een film zou in principe niet uit moeten maken.
Echter door bepaalde eigenschappen en beperkingen van digitale sensors voldoen niet alle objectieven optimaal om dat beeld goed door een digitale sensor te worden opgenomen. Er worden om die reden objectieven ontworpen specifiek afgestemd op de eigenschappen van digitale sensors. Vandaar soms de toevoegingen in naamgeving van "digitaal" aan een dergelijk ontwerp om onderscheid te maken in de kwaliteit en functie van een dergelijk objectief tegenover objectieven die niet als zodanig zijn afgestemd op de specifiek digitale eisen. Daarmee tevens een verbastering in toevoegingen van een woord als "analoog" inluidend door gebruikers van reeds bestaande objectieven die niet specifiek optimaal zijn afgestemd op de digitale eigenschappen van beeldsensoren.
Echter door bepaalde eigenschappen en beperkingen van digitale sensors voldoen niet alle objectieven optimaal om dat beeld goed door een digitale sensor te worden opgenomen. Er worden om die reden objectieven ontworpen specifiek afgestemd op de eigenschappen van digitale sensors. Vandaar soms de toevoegingen in naamgeving van "digitaal" aan een dergelijk ontwerp om onderscheid te maken in de kwaliteit en functie van een dergelijk objectief tegenover objectieven die niet als zodanig zijn afgestemd op de specifiek digitale eisen. Daarmee tevens een verbastering in toevoegingen van een woord als "analoog" inluidend door gebruikers van reeds bestaande objectieven die niet specifiek optimaal zijn afgestemd op de digitale eigenschappen van beeldsensoren.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- JerryBig
- Clublid
- Berichten: 541
- Lid geworden op: zo mar 16 2008 4:27 pm
- Locatie: Nieuw-Beijerland
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ter aanvulling op Leon,
Een "analoge lens" is min of meer Jip en Janneke taal voor een lens die geschikt is voor camera's gebaseerd op het analoge principe, dus kleinbeeldfilm (het bij sommige jonkies volslagen onbekende filmrolletje).
Overigens kun je je afvragen of een oude Nikon lens niet terecht analoog genoemd mag worden (mechanische overbrenging), terwijl een moderne lens (bv DX lenzen) digitaal informatie levert aan de camera. Of is deze electrische overdracht van info ook analoog? Ik heb geen idee, moest er alleen net aan denken.
Gerrit
Een "analoge lens" is min of meer Jip en Janneke taal voor een lens die geschikt is voor camera's gebaseerd op het analoge principe, dus kleinbeeldfilm (het bij sommige jonkies volslagen onbekende filmrolletje).
Overigens kun je je afvragen of een oude Nikon lens niet terecht analoog genoemd mag worden (mechanische overbrenging), terwijl een moderne lens (bv DX lenzen) digitaal informatie levert aan de camera. Of is deze electrische overdracht van info ook analoog? Ik heb geen idee, moest er alleen net aan denken.
Gerrit
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
PeterG:
"De censor van de D80 is kleiner dan die van een full frame censor (kleinbeeld)".
Zit er nou echt een censor in zo'n camera? Een mannetje van de geheime dienst die censureert? Die moet dan inderdaad wel erg klein zijn! Ik hoop maar dat de beelden op een sensor nooit onder de censuur gaan vallen...
Hartelijke groet, E.M. de Klerk
"De censor van de D80 is kleiner dan die van een full frame censor (kleinbeeld)".
Zit er nou echt een censor in zo'n camera? Een mannetje van de geheime dienst die censureert? Die moet dan inderdaad wel erg klein zijn! Ik hoop maar dat de beelden op een sensor nooit onder de censuur gaan vallen...
Hartelijke groet, E.M. de Klerk
- MartijnM
- Clublid
- Berichten: 1359
- Lid geworden op: ma dec 03 2007 8:45 pm
- Locatie: Amsterdam
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Wist je dat niet E.M.? Hier een zeldzame afbeelding van zo'n Nikon censor:emdeklerk schreef: Zit er nou echt een censor in zo'n camera? Een mannetje van de geheime dienst die censureert? Die moet dan inderdaad wel erg klein zijn! Ik hoop maar dat de beelden op een sensor nooit onder de censuur gaan vallen...


Mvg,
Martijn
Laatst gewijzigd door MartijnM op ma jul 28 2008 7:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Buy film, not megapixels...