Verwarring over correctiefactoren analoge/digitale lenzen
Ok mensen, ik ga even terug naar mijn initiële vraag/probleem.
Alles gelezen, alles begrepen denk ik.
Eindconclusie:
- Het zoombereik van zg "analoge" en "digitale" objectieven is gelijk;
- Bij gebruik op een digitale body met aps sensor LIJKT het zoombereik groter (factor ca. 1,5) vanwege de uitsnede in vergelijking tot 35mm.
Tot zover allemaal te volgen.
Alles lezend trek ik ook nog mijn eigen conclusie. Het woordje "LIJKT" kan ter discussie gesteld worden omdat de "uitsnede" op de volledige 10,2 Megapixels wordt vastgelegd. Het is dus geen verkapte digitale zoom wat ik ook ergens heb gelezen. Het is een feit dat je met 35 mm of een full frame 1,5 keer meer moet zoomen om HETZELDE beeld op DEZELFDE hoeveelheid megapixels vast te leggen.
Of maak ik nu in de ogen van jullie experts een denkfout?
Alles gelezen, alles begrepen denk ik.
Eindconclusie:
- Het zoombereik van zg "analoge" en "digitale" objectieven is gelijk;
- Bij gebruik op een digitale body met aps sensor LIJKT het zoombereik groter (factor ca. 1,5) vanwege de uitsnede in vergelijking tot 35mm.
Tot zover allemaal te volgen.
Alles lezend trek ik ook nog mijn eigen conclusie. Het woordje "LIJKT" kan ter discussie gesteld worden omdat de "uitsnede" op de volledige 10,2 Megapixels wordt vastgelegd. Het is dus geen verkapte digitale zoom wat ik ook ergens heb gelezen. Het is een feit dat je met 35 mm of een full frame 1,5 keer meer moet zoomen om HETZELDE beeld op DEZELFDE hoeveelheid megapixels vast te leggen.
Of maak ik nu in de ogen van jullie experts een denkfout?