GPS-tags toevoegen aan exif mbv N95 (nokia)

Discussies over fotobewerking en archivering
JOEB

GPS-tags toevoegen aan exif mbv N95 (nokia)

Bericht door JOEB » zo mar 09 2008 1:39 pm

Op dit forum heb ik e.e.a. gelezen over gps tags toevoegen aan de exif.

Sony maakt daar een apparaatje voor. Je zet dat ding aan... 'hij' legt gedurende de periode met een bepaalt tijdsinterval vast waar je op dat moment bent (op basis van gps coördinaten dus).
Aangezien je de tijd van je camera en het gps apparaatje gelijk hebt gezet kun je 'thuis' met behulp van software op de pc een koppeling maken tussen de tijd (van de foto) en de gps coördinaten op dat moment in het apparaatje van sony. Die dan toevoegen aan de exif en klaar is Kees.

Nu heb ik een N95 met gps aan boord. Nokia heeft een programma Sports Tracker (ff googlele). Dat programma kan een bestandje exporteren waarop precies de route staat die je hebt gelopen. (Je kunt dit bestandje inlezen in bv google earth en dan zie je precies waar je geweest bent)
(Op zich al een heel aardig stukje software voor de sporters onder ons)

Nu ben ik geen softwareontwikkelaar maar dat bestandje bevat de coördinaten en de tijd e.d. (naast een *.kml bestand voor google earth kun je ook xml en nog wat formaten exporteren...)

Heeft iemand een idee of er software is die op basis van een *.kml bestandje of de xml variant foto's kan taggen?

Flickr heeft b.v. de variant zone-tag. Maar dat werkt alleen met foto's uit de n95-camera die je via zone-tag opstuurt. Die staan gelijk getagd op flickr.

Wat ik zou willen:
Sportstracker aan....
Foto's schieten....
Sportstracker uit...
bestandje exporteren uit de n95
programma op pc starten wat *.KML bestandje gebruikt om op bassis van de tijd van de foto de juiste coördinaten in de exif toevoegd.

't is wat een technisch verhaal... maar wie weet loopt er op ons forum iemand rond die het laatste gat in m'n verhaal dicht (dat progje op de pc)

Ik blijf verder ook doorzoeken....

Linkjes:
Sports Tracker van Nokia
Sony GPS apparaatje
Zone tag van Yahoo en Flickr

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: GPS-tags toevoegen aan exif mbv N95 (nokia)

Bericht door emiel » zo mar 09 2008 2:53 pm

JOEB schreef:Ik blijf verder ook doorzoeken....
ik had ook al voorzichtig gezocht omdat ik inmiddels ook een gps muis aan de mobiel heb en binnenkort ook aan de slag ga.

Volgens mijn eerste indruk staat hier ongeveer alles beschreven wat je moet doen.

Laat even weten of het allemaal lukt.

ajuus
emiel

JOEB

Bericht door JOEB » zo mar 09 2008 8:08 pm

Bedankt Emiel

Het programma op de n95 sportstracker kan ook een zgn *.gpx bestandje exporteren. Aangezien ik die toch al op m'n telefoon heb staan heb ik die gebruikt.

Google heeft het volgende programma:

gpicsync

Dat was voor mij de ontbrekende schakel. Bij m'n eerste testje (rondje om het huis gelopen... ) zie ik dat het met de tijd vrij precies komt maar haal nu al met het gemak een nauwkeurigheid van 50 meter. Ik denk dat ik dat kan verbeteren door precies op de seconde te gaan werken.

Het voordeel van het google pakketje is dat je gelijk naar google earth kunt etc.

Kortom het is gelukt!!! De link die Emiel heeft gegeven geeft zeer uitgebreide info...
dank
groet
JOEB

fremitus

Bericht door fremitus » zo mar 09 2008 9:05 pm

Robogeo is ook zo'n koppel programmaatje. Allerlei soorten GPS input en o.a. ook Google .kml of .kmz. Ik koppel foto's met een Sony GPS-CS1 van 100 euri.
Zie: http://www.robogeo.com/home/help.asp

JOEB

Bericht door JOEB » zo mar 09 2008 9:52 pm

@ fremitus
Ik heb dat apparaatje van sony ook gezien maar het leek me juist aardig om een pda met gps of in mijn geval de n95 (die ik toch al heb....) een extra functie te geven! M'n telefoon heb ik altijd bij me... is altijd opgeladen etc.

mooi gps apparaat voor d300

Dit apparaat is natuurlijk top maar kost een paar euri. In de d3 en d300 is er in de firmware rekening mee gehouden.

Zie ook
verhaal over n2 di-gps en de d300

fremitus

Bericht door fremitus » ma mar 10 2008 11:55 am

JOEB schreef:...een pda met gps of in mijn geval de n95 (die ik toch al heb....) een extra functie te geven! M'n telefoon heb ik altijd bij me... is altijd opgeladen etc....
Tja. Ik heb zo'n ding waar je alleen maar mee kunt bellen. 't Is behelpen hè. :wink:
Trouwens, die extra functie in de D300 gaat vlg. mij alleen over battery drain on/off als je geen GPS nodig hebt.
Uit ervaring met de Sony merk ik dat het toch enige tijd duurt voordat de GPS de verschillende satellieten gevonden en geinterpreteerd heeft in een log.
Als ik het aan zet en de straat uit fiets, begint hij pas te loggen als ik het dorp allang uit ben. Weet niet of dat ook voor andere GPS devices geldt.

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » ma mar 10 2008 3:06 pm

Het verkrijgen van een GPS-fix duurt normaal ca 30 seconden. Dat is normaal. Voor de nieuwste generatie Mio's voorspellen ze een verbeteringen naar amper 5 seconden.

Ik ben er vandaag ook even mee aan het experimenteren, hou jullie wel op de hoogte ;)
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

MartijnM
Clublid
Clublid

Bericht door MartijnM » di jul 29 2008 7:22 pm

Heeft iemand een idee hoe lang de accu van de N95 het uithoudt met de Nokia Sportstracker software? Kun je er bijvoorbeeld een dag mee wandelen zonder bijladen?

Mvg,
Martijn
Buy film, not megapixels...

JOEB

Bericht door JOEB » di jul 29 2008 7:36 pm

Ik heb'm (onbedoeld...) wel eens 2 dagen (48 uur) aan gehad... geen enkel probleem.
Aardig om te zien waar je allemaal wel niet geweest bent die 48 uur ;-)

MartijnM
Clublid
Clublid

Bericht door MartijnM » di jul 29 2008 7:42 pm

Hoi Joeb,

Dat stemt hoopvol! Ik was vanmiddag aan het kijken naar die Dawntech di-GPS pro, maar wilde eerst eens met mijn Nokia testen. Tot nu toe ging ik er eigenlijk al vanuit dat mijn telefoon na een uurtje of 2-3 leeg zou raken met GPS aan. Als dat niet het geval is, denk ik dat ik eerst eens ga kijken of ik uberhaupt nog wel een aparte GPS-oplossing ga aanschaffen...

Mvg,
Martijn

pabusk

Bericht door pabusk » di jul 29 2008 8:55 pm

Er zit alleen een klein probleempje aan de N95. De GPS ontvanger werkt alleen als het toetsenbord uitgeschoven is en dat is niet erg handig als je een route aan het tracken bent. In de carkit van je auto maakt dat niet zoveel uit maar uitgeschoven aan je broekband of in je fototas lijkt me niet handig. Wel een leuke optie trouwens

Grtz,
Paul

pabusk

Bericht door pabusk » di jul 29 2008 8:56 pm

Rebyte schreef:Heeft iemand een idee hoe lang de accu van de N95 het uithoudt met de Nokia Sportstracker software? Kun je er bijvoorbeeld een dag mee wandelen zonder bijladen?

Mvg,
Martijn
Nee ... met GPS ontvanger aan issie binnen een dag leeg :-( en zie mijn voorgaande berichtje, het toetsenbord moet uitgeschoven zijn.

Grtz,
Paul

JOEB

Bericht door JOEB » di jul 29 2008 9:12 pm

@ pabusk
Die ervaring heb ik sinds de laatste firmware (21.0.16) zeker niet meer (daarvoor wel, zeker met de branded vodafone types)

Strikt genomen moet de telefoon uitgeschoven zijn volgens de handleiding maar zelf in m'n binnezak dichtgeschoven heb ik buitenshuis gps ontvangst.

@rebyte Zou het zeker gaan proberen. (je kunt je firmware snel vinden door *#0000# op het toetsenbord in te tikken)

pabusk

Bericht door pabusk » di jul 29 2008 9:14 pm

JOEB schreef:@ pabusk
Die ervaring heb ik sinds de laatste firmware (21.0.16) zeker niet meer (daarvoor wel, zeker met de branded vodafone types)

Strikt genomen moet de telefoon uitgeschoven zijn volgens de handleiding maar zelf in m'n binnezak dichtgeschoven heb ik buitenshuis gps ontvangst.

@rebyte Zou het zeker gaan proberen. (je kunt je firmware snel vinden door *#0000# op het toetsenbord in te tikken)
Dan heb je meer geluk dan ik heb met de mijne want die doet het ronduit slecht met het toetsenbord ingeschoven ... het staat zelfs in de handleiding dat het toetsenbord open moet zijn voor een goede werking vandaar.

MartijnM
Clublid
Clublid

Bericht door MartijnM » di jul 29 2008 9:22 pm

De eerste test die ik net heb gedaan was wel met toetsenbord uitgeschoven, maar wel binnenshuis en dat ging tot mijn verbazing uitstekend. Zal het morgen eens met ingeschoven toetsenbord buiten proberen.

Mijn firmware is ook 21.0.016, dus da's up-to-date en de N95 is niet provider-branded...

Ben benieuwd. Ik gebruikte vanavond overigens GPicSync van Google om de GPS data toe te voegen aan de exif-info. Hebben jullie ervaring met andere/betere software daarvoor? Ik vond GPicSync nogal traag, maar wellicht is al die software dat wel...

Thanks!

Martijn

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”