Tekentablet

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Cydex

Bericht door Cydex » ma jan 08 2007 11:33 am

Dryade schreef:Hoi

Als je de pen 1 cm boven het tablet houd kun je ermee bewegen net als een muis. Als je de pen boven het tablet beweegt en op het tablet tikt dan heb je hetzelfde als een muisklik. Als je wilt bewerken dan moet je dan toch echt op het tablet tekenen.

Het lijkt raar maar ik vind het heel plezierig werken.
Als ik het goed begrijp dan teken je eigenlijk in de lucht. Want de pen raakt het tablet niet aan. Pas wanneer je een muisklik wilt doen, druk je met de pen op het tablet.

Als dat zo is dan zal het zeker wennen zijn. Wat ik dan vreemd vind, is dat je inderdaad in de lucht tekent. Met een muis of een normale pen schrijf/werk je op het bureau en heb je dus een harde ondergrond. Dat is natuurlijk, omdat je nooit iets anders hebt gedaan. In de lucht werken, heb ik nog niet gedaan. Spannend :D

Gert van Mil

Bericht door Gert van Mil » ma jan 08 2007 12:01 pm

Ik heb een Wacom intuos A4. Het is een kolossaal apparaat, maar het werkt in zowel nikon programma's als aperture en Photoshop prima. In Photoshop werkt het zeer nauwkeurig als je uitsnedes wilt maken of met brushes werkt (drukgevoelig). Met de pen kun je gewoon op het oppervlak tekenen en je kunt per programma instellen hoe het apparaat reageert en functioneert. Ik ben er zeer tevreden mee. Met de andere apparaten heb ik geen ervaring dus kan ik geen vergelijking maken

Cydex

Bericht door Cydex » ma jan 08 2007 12:38 pm

Gert van Mil schreef:Met de pen kun je gewoon op het oppervlak tekenen en je kunt per programma instellen hoe het apparaat reageert en functioneert.
Dus je hoeft niet perse in de lucht te tekenen zoals ik in mijn vorige post had geschreven n.a.v. een antwoord. Je kunt PS dus instellen hoe gevoelig het moet zijn. Of moet je het toch/ook de instellingen van het tablet aanpassen?

Gert van Mil

Bericht door Gert van Mil » ma jan 08 2007 12:59 pm

Nee, je kunt gewoon op het oppervlak tekenen. De pen of muis wordt binnen een centmeter actief. Je kunt wacom zelf istellen zoals je wilt, bijvoorbeeld je kunt de penpunt instellen op klikken of niet. Daarnaast moet je Photoshop aangeven of je gebruik maakt van de drukgevoeligheid of niet. In Photoshop:onder Brushes other dynamics aanvinken dan krijg je de mogelijkheid om dit in te stellen.

Dryade

Bericht door Dryade » ma jan 08 2007 6:42 pm

Cydex schreef:
Dryade schreef:Hoi

Als je de pen 1 cm boven het tablet houd kun je ermee bewegen net als een muis. Als je de pen boven het tablet beweegt en op het tablet tikt dan heb je hetzelfde als een muisklik. Als je wilt bewerken dan moet je dan toch echt op het tablet tekenen.

Het lijkt raar maar ik vind het heel plezierig werken.
Als ik het goed begrijp dan teken je eigenlijk in de lucht. Want de pen raakt het tablet niet aan. Pas wanneer je een muisklik wilt doen, druk je met de pen op het tablet.

Als dat zo is dan zal het zeker wennen zijn. Wat ik dan vreemd vind, is dat je inderdaad in de lucht tekent. Met een muis of een normale pen schrijf/werk je op het bureau en heb je dus een harde ondergrond. Dat is natuurlijk, omdat je nooit iets anders hebt gedaan. In de lucht werken, heb ik nog niet gedaan. Spannend :D
Nee je hoeft niet in de lucht te tekenen maar gewoon op het tablet. Maar ik gebruik de pen ook voor te internetten ipv de muis.

Ik heb het misschien ongelukkig uitgelegd maar de pen wrdt actief 1 cm boven het oppervlak

Cydex

Bericht door Cydex » di jan 09 2007 8:05 am

Nee je hoeft niet in de lucht te tekenen maar gewoon op het tablet. Maar ik gebruik de pen ook voor te internetten ipv de muis.

Ik heb het misschien ongelukkig uitgelegd maar de pen wrdt actief 1 cm boven het oppervlak
Ach, laat ik het maar weer eens proberen. Toen ik het voor de eerste keer deed, werd de pen idd actief voordat het de tablet had geraakt. Ik dacht dat het een fout was en heb verder niet veel meer geprobeerd. Het zal denk ik wel wennen zijn, want je moet natuurlijk oppassen dat de cursor beweegt, zonder dat je het tablet aanraakt. Blijkbaar moet ik het gevoel nog krijgen :)

Bedankt voor je reacties.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”