Sigma 120-300 2.8

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
yoyo

Bericht door yoyo » vr jan 05 2007 7:32 pm

Interessante lens.
Maar kijk morgen uit met je rug...!!!
:)

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » vr jan 05 2007 7:33 pm

Hmmm gek hoor... Ik belde even met Konijnenberg en die meneer aan de telefoon mompelde ook al iets van dat zie niet wilden helpen tillen...

e.biemold

Bericht door e.biemold » vr jan 05 2007 8:31 pm

Ik was vanmiddag bij Konijnenberg om een colorimeter te kopen met software. Aangezien ik van het voorjaar een lichtsterke (zoom) lens wil gaan kopen heb ik hier ook gelijk naar gevraagd. De verkoper die mij heeft geholpen was niet echt enthousiast over zowel de 300mm 2.8 en 120-300mm 2.8 zoomlens. Beide stonden niet in de vitrine en er werd ook geen moeite gedaan om beide lenzen vanachter op te halen.

Ze verkopen kennelijk liever Nikon Lenzen. Wat niet of dit te maken heeft met winstmarge's of met andere redenen.

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » vr jan 05 2007 9:01 pm

Ik heb dus gebeld of ze hem hadden en of ik hem mocht proberen. Met en zonder 2x TC. Dat mocht en ze hebben hem even achteruit gelegd voor me. We zullen zien wat ze er morgen over zeggen....

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » zo jan 07 2007 12:05 pm

Helaas, de 120-300 bij Konijnenberg produceerde zwaar onderbelichte plaatjes. Ik heb 4 plaatjes geschoten en het ding toen maar aan de verkoper teruggegeven met de mededeling dat het ding niet goed werkt. K•t... uuhhh kapot bedoel ik... Overigens ook besloten om niet verder naar de 120-300 tekijken omdat ie toch wel iets te zwaar is...

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » zo jan 07 2007 12:28 pm

Met de 120-300 geen ervaring, met de 100-300 wel. Ook deze lens maakt onderbelichte foto's alleen is dit zeer goed te corrigeren op ongeveer -0.7/-1.0. De fotokwaliteit die uit deze lens komt rollen is van zeer goede kwaliteit.

Ik heb de lens op zowel de d50 en de d200 uitvoerig getest, op de d50 is de lens veel te zwaar in verhouding met de body maar daar raak je snel genoeg aan gewent. Bij de d200 is de balans beter en ligt het geheel stukken beter in je hand.
De lens is zeker een aanrader in combinatie met de d200, met de d50 iets minder maar ook daar zul je aan gewent raken.

Ik gebruik de 100-300 4.0 lens met name voor sportfotografie, maar ook kiekjes van de dierentuin waren erg leuk geworden met die lens.

voor voorbeelden van foto's met de de 100-300 kun je op mn site (www.smilda.net) onder kartracing kijken

Frank771
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Frank771 » di jan 09 2007 4:20 pm

Leeuwarden schreef:Ach... Helemaal echt niemand?

Ik heb deze lens zo'n 2,5maand en ik kan er alleen maar positief over zijn! Voor mijn voetbal-fotografie presteerd ie zeer naar behoren en de speling(120-300) die een vaste(veel duurdere) Nikon 300mm f2,8 niet heeft gaf mij bij de aankoop de doorslag. De autofocus is snel en het gewicht vind ik geen probleem, uiteraard in combinatie met een monopod!
Het is geen lens waarmee je de marathon gaat lopen, maar i.c.m. de D200 is ie ideaal!
Van de opmerking van de zaak in Den Ham kijk ik een beetje van op, aangezien deze lens door meerdere verkopers werd geprezen.......
Ik heb van deze aankoop nog geen moment spijt van gehad, echter vraag ik mij soms wel af of ik de 120-300 moet calibreren op de D200?
Wie weet of dit aante raden is, en kan dit alleen bij Nikon?

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » di jan 09 2007 5:14 pm

Heb je het gevoel dan dat je moet calibreren?

Frank771
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank771 » di jan 09 2007 7:56 pm

Nee, niet echt, maar andere collega-fotografen die ik wekelijks tref bij de wedstrijden hebben het idee/zijn ervan overtuigt, dat het volgens hun de scherpte ten goede komt als alles op elkaar 'afgestemd' is.
Aangezien ik niet altijd even gecharmeerd ben van de scherpte, zou het kunnen zijn dat dit er toch mee te maken kan hebben.......
Begrijp me niet verkeerd, ik zou de D200 niet willen missen (althans voor het geld) maar ik probeer toch het beste eruit te halen. Daarom probeer je bv via deze wegen zoveel mogelijk informatie en ervaringen te verzamelen.
Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen, dat de meeste fotografen die ik ken veelal beroepsmatig aan het werk zijn, en dus waarschijnlijk veel kritischer zijn.
Laatst gewijzigd door Frank771 op di jan 09 2007 8:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » di jan 09 2007 8:01 pm

Dat calibreren is een aardig gegeven. Ik ben er laatst ook tegen aan gelopen.
Is er misschien iemand die van de hoed en de rand weet? Hoe, wat waar en wanneer je moet calibreren? Of is het misschien zelfs onzin?

yoyo

Bericht door yoyo » di jan 09 2007 8:02 pm

Volgens mij is er hier ergens in een draadje gesproken over het afstellen van je AF (voor een specifieke lens).
Was a90 dat niet?
Ik kan het draadje zo snel niet vinden.

Hier wat andere URL's :
http://www.leongoodman.com/d70focusnew.html
http://leongoodman.tripod.com/d70focuspart3.html

(bezint eer ge begint)

e.biemold

Bericht door e.biemold » wo jan 10 2007 12:11 am

Frank,

Zou je een keer wat foto's hier willen plaatsen die je gemaakt hebt met deze lens? Bij voorkeur voetbalfoto's of andere sportfoto's.

Heb je wel eens een converter gebruikt in combinatie met deze lens? Zo ja welke en wat waren de resultaten wat betreft scherpte, AF etc?

Ik lees geregeld dat de 120-300 zoomlens scherper is dan de 300 2.8 van Sigma dus ik verwacht dat je met deze lens zonder meer mooie foto's kunt maken.

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » wo jan 10 2007 6:06 am

(moet je wel een treffen die niet kapot is.. grrrrrr :evil: )

Frank771
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank771 » wo jan 10 2007 6:51 am

e.biemold schreef:Frank,

Zou je een keer wat foto's hier willen plaatsen die je gemaakt hebt met deze lens? Bij voorkeur voetbalfoto's of andere sportfoto's.

Heb je wel eens een converter gebruikt in combinatie met deze lens? Zo ja welke en wat waren de resultaten wat betreft scherpte, AF etc?

Ik lees geregeld dat de 120-300 zoomlens scherper is dan de 300 2.8 van Sigma dus ik verwacht dat je met deze lens zonder meer mooie foto's kunt maken.

Met converters heb ik geen ervaring, dus hier kan ik niet over meepraten.
Zo'n ding zal ik niet zo gauw kopen, aangezien ik hem niet echt nodig heb, maar mocht ik de kans hebben probeer ik een keer zo'n ' prothese'. :)
Het plaatsen van een foto zou kunnen, maar ik heb alleen hier nog nooit een dergelijke foto geplaatst, dus enigzins onbekend hoe dit in z'n werk gaat. :?:

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”