Foto's Bad Bentheim

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » zo aug 03 2008 5:06 pm

Heb vanmiddag flink wat tijd gestoken in de nabewerking van foto1 en foto4. Op mijn scherm zien ze er nu erg licht uit, misschien dat het nut heeft mijn scherm eens te laten kalibreren, wat de voor- en nadelen hiervan zijn weet ik niet, maar er is hier vast wel een draadje over te vinden! Foto1 oogt voor mij nu wel een stuk frisser, maar bij foto4 heb ik toch het idee dat deze nu een stuk valer is. Heb al van alles geprobeerd, maar dit is tot nu toe het beste wat ik eruit heb kunnen krijgen. Maargoed, ook goed kunnen nabewerken moet je leren.
Ik ben erg blij met jullie commentaar, het is een prachtige locatie en misschien een idee om er een keer met een groepje naartoe te gaan? Want er is genoeg vertier voor zowel de macrofanaat, de groothoeker en voor de telezoemer :wink:

Foto1 (1e bewerking)
Afbeelding

Foto1 (2e bewerking)
Afbeelding

Foto4 (1e bewerking)
Afbeelding

Foto4 (2e bewerking)
Afbeelding

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo aug 03 2008 6:41 pm

Dat ziet er al een stuk beter uit. Vind je niet dat de lucht van de foto4 (1e bewerking) er mooier uitziet. De witte wolken waren toen niet uitgebeten en nu wel met de bewerking. Ik zou de lucht herstellen naar het origineel en je hebt een plaatje.

Je bent overigens in een zeer korte tijd wel erg goed bezig en je boekt enorme vooruitgang !
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

GdP

Bericht door GdP » zo aug 03 2008 6:47 pm

Mooie foto's. Gewoon van alles en nog wat.

Wel een beetje te donker, maar ze worden steeds beter.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo aug 03 2008 6:53 pm

Miss Nikon schreef:... misschien dat het nut heeft mijn scherm eens te laten kalibreren, wat de voor- en nadelen hiervan zijn weet ik niet, maar er is hier vast wel een draadje over te vinden!
draadje

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » zo aug 03 2008 7:09 pm

Als we dan een foto van iemand verbeteren, is het misschien wel heel erg makkelijk om er ook bij te zetten wat je precies gedaan hebt en met welk programma, daar kan iedereen wat van leren.
Wanneer er zulke foto's geplaatst worden, dan is het duidelijk dat degene die ze plaatst het bewerken nog niet in zijn/haar macht heeft.
Ik wil het ook wel leren dus vertel ff wat je doet.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

Veganpix

Bericht door Veganpix » zo aug 03 2008 8:18 pm

Miss Nikon schreef:misschien een idee om er een keer met een groepje naartoe te gaan? Want er is genoeg vertier voor zowel de macrofanaat, de groothoeker en voor de telezoemer :wink:
Goed idee. :) Tijd voor een nieuw draadje?

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » zo aug 03 2008 8:51 pm

Draadje is gemaakt :D
Klik hier maar eens

jha

Bericht door jha » zo aug 03 2008 9:17 pm

Miss Nikon schreef:En Oblo, heb je er al wel over nagedacht om met fotobewerking te beginnen, want het is erg leuk om te doen.
Ik zit een beetje met hetzelfde... Schiet al mijn opnamen in jpeg. Denk er de laatste tijd vaak over om over te gaan op RAW, maar aarzel een beetje om een paar redenen:
1. RAW bestanden zijn ontzettend groot. Niet alleen op mijn geheugenkaart, maar ook op mijn harddisk die dan in no time vol zit. Opslag en backups, het neemt allemaal geweldig veel ruimte in beslag. Bovendien gaat het wegschrijven op de camera veel langzamer dan ik gewend was.
2. Met RAW zit ik eraan vast dat ik elke opname moet nabewerken. De RAW bestanden zoals ze uit de camera komen zijn anders niet bruikbaar. Dat vereist een aantal extra handelingen en wanneer je kant en klare jpeg's gewend bent is dat wel flink wennen. Nog afgezien van het feit dat ik de toegevoegde waarde van RAW niet altijd kan zien. De jpeg's vind ik vaak al mooi genoeg.

Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd en word ik nog over de streep getrokken...

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo aug 03 2008 9:47 pm

@JHA
1) Geheugenkaartjes worden zo langzamerhand per dag goedkoper. Hetzelfde geldt voor een harde schrijf, je koopt momenteel een 500GB voor 57 Euro of een 750GB voor € 78,- (beide SATA2, 7200RPM). Ook externe schijven worden steeds goedkoper.
Het wegschrijven naar de camera zal iets langer duren, dat lijkt me logisch. Echter wanneer heb je de buffer al vol gehad dat je moest stoppen met fotograferen alvorens verder te kunnen ? Ook dit weegt mijn inziens niet op tegen de voordelen van het schieten in RAW.

2) Je hoeft in RAW absoluut niet elke opname na te bewerken. Het mag, hoeft niet. Je kan met bijvoorbeeld CNX of PS al je opnames ineens laten converteren naar JPG, met of zonder verscherping, aangepast WB of EV die toevallig die dag nog zo stond ingesteld als de avond ervoor... En bij sommige Nikon camera's kan je RAW en JPG tegelijk laten vastleggen...

Resumé:
RAW biedt zoveel meer voordelen t.o.v. JPG dat ik het je van harte kan aanbevelen.

Hope this helps,

ALE

psst... Sandra mijn excuus bijdeze omdat ik je draadje iets vervuild heb met het betoog over RAW
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”