Ik heb enkele vraagkes

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Jolanda79

Ik heb enkele vraagkes

Bericht door Jolanda79 » zo aug 03 2008 11:16 pm

Wat doe ik met de melding hoge lichten?
Logisch lijkt mij dat ik dan onderbelicht, maar wordt dan mijn hoofdonderwerp niet te donker?

Ergens in een ander draadje werd dit geadviseerd :Vervolgens het achterschermpje op hoge lichten zetten.
Maar dit snap ik (nog) niet, dus wie kan het mij uitleggen

Morgen wil ik naar de molens in kinderdijk, zo aan het begin van de avond.
Wie heeft er tips voor mij hoe ik een spannende foto kan krijgen?
Ik vind dat toch nog wel moeilijk, om een leuke en spannende compo te bedenken :oops: :?:

Alvast bedankt :D

GdP

Bericht door GdP » zo aug 03 2008 11:23 pm

Dat andere delen dan te donker worden is niet zo erg.

Hier staat een methode hoe je dat kunt oplossen.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=11436

Jolanda79

Bericht door Jolanda79 » zo aug 03 2008 11:36 pm

Hallo Gerrit, ik heb je draadje gelezen, maar ik heb dat programma niet, ik gebruik CS2.
Daar is het vast en zeker ook in mogelijk, maar ben nog niet echt met bewerken bezig geweest.

Dus stel.......mijn onderwerp is goed belicht maar de lucht wordt wit, dan onderbelichten en met nabewerking de rest weer rechttrekken wat dan te donker is geworden?

iJoost

Bericht door iJoost » zo aug 03 2008 11:44 pm

Je boft de vraag werd vrijdag ook al gesteld. En er werden antwoorden genoeg gegeven. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen...

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=11453

GdP

Bericht door GdP » zo aug 03 2008 11:51 pm

Kerkyra schreef:Hallo Gerrit, ik heb je draadje gelezen, maar ik heb dat programma niet, ik gebruik CS2.
Daar is het vast en zeker ook in mogelijk, maar ben nog niet echt met bewerken bezig geweest.

Dus stel.......mijn onderwerp is goed belicht maar de lucht wordt wit, dan onderbelichten en met nabewerking de rest weer rechttrekken wat dan te donker is geworden?
Precies. Want met wat overbelicht is kan je geen kant meer op. Want op die plaatsen waar de boel overbelicht is staat geen enkele bruikbare informatie meer.

Ik zou toch maar eens aan Capture CX2 gaan denken. Sluit veel beter aan op de mogelijkheden van je camera. En wanneer je dit programma onder de knie hebt, kan je CS2 altijd nog gaan gebruiken als aanvulling op je mogelijkheden.

Jolanda79

Bericht door Jolanda79 » zo aug 03 2008 11:53 pm

Ja, ook dat draadje heb ik gelezen en daar mijn vraag gesteld wat er bedoeld wordt met dat achterschermpje op hoge lichten zetten, maar helaas nog geen reactie.

Omdat ik ook een vraag had over compositie, dacht ik...ik maak een nieuw draadje :D

GdP

Bericht door GdP » zo aug 03 2008 11:57 pm

Misschien kan een D80 gebruiker jouw uitleggen hoe je dat bij de D80 moet instellen.

Wie volgt. :)

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » ma aug 04 2008 12:35 am

Wat je doet is als je een foto gemaakt hebt deze bekijken op het schermpje en dan de vierpuntsdruktoets een aantal malen omhoog drukken, je komt dan vanzelf het beeld met hogelichten tegen. Als er nu delen overbelicht zijn zullen deze gaan knipperen.
Nog een tip, je kan met de D80 ook in beperkte mate het beeld bewerken.
Wat je dus kan doen is als je een overbelichte lucht hebt de volgende opname iets onderbelichten en deze dan in het retoucheermenu met D lightning bewerken, hiermee kan je de donkere gedeelten weer iets op halen.

Groeten Jan.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma aug 04 2008 8:31 am

Wat ook een optie is, is zorgen dat de foto direct juist belicht word.
Hierbij kun je denken aan een grijsverloopfilter of een polarisatiefilter.

Nog beter is wachten totdat het licht goed is. Kinderdijk ligt toch niet zover van Sliedrecht vandaan?

iJoost

Bericht door iJoost » ma aug 04 2008 10:28 am

Wachten op goed licht is uiteraard de mooiste oplossing. Maar als dat geen optie is zou ik gewoon het histogram netjes rechts laten aansluiten (met een belichtings-correctie) zodat je maximale speelruimte hebt en dan thuis bekijken wat er uit de NEF's te halen is.

Jolanda79

Bericht door Jolanda79 » ma aug 04 2008 10:52 am

Neej, is hier 15 minuutjes vandaan, sávnds is het licht vaak zachter dan overdag met de brandende zon boven je,toch?

Zo'n polarisatiefilter krijg ik voor mijn verjaardag, maar das pas eind deze maand :roll:

@grojan, bedankt voor je tip, ik ga gewoon aan de slag, met vallen en opstaan leer je, nu lijkt alles nog abracadabra en moet ik overal aan denken, dat zal met de tijd wel wat vanzelfsprekender worden allemaal hihi

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » ma aug 04 2008 10:56 am

Kerkyra schreef:Hallo Gerrit, ik heb je draadje gelezen, maar ik heb dat programma niet, ik gebruik CS2.

Kerkyra,
Ook in CS2 is het natuurlijk op verscheidene manieren mogelijk de schaduwen op te helderen, zoals met Adjustments - Shadows/Highlights (ik heb een Engelse versie; in de Nederlandse waarschijnlijk Aanpassingen - Schaduwen/Hoge lichten). Curves is eveneens een geschikte tool waarmee de schaduwen kunnen worden opgehelderd.
Jur

Jolanda79

Bericht door Jolanda79 » ma aug 04 2008 11:13 am

Jur schreef:

Kerkyra,
Ook in CS2 is het natuurlijk op verscheidene manieren mogelijk de schaduwen op te helderen, zoals met Adjustments - Shadows/Highlights (ik heb een Engelse versie; in de Nederlandse waarschijnlijk Aanpassingen - Schaduwen/Hoge lichten). Curves is eveneens een geschikte tool waarmee de schaduwen kunnen worden opgehelderd.
''Helaas'' heb ik ook een Engelse versie, mijn Grieks is beter dan mijn Engels, dus dan weet je genoeg :lol:
Ik zal ernaar kijken, als ik een foto heb die te donker is, thanx voor de tip

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma aug 04 2008 11:22 am

Kerkyra schreef:Neej, is hier 15 minuutjes vandaan, sávnds is het licht vaak zachter dan overdag met de brandende zon boven je,toch?
Daar heb je gelijk in, maar ook in de avond is mooi goed licht niet vanzelfsprekend.

Jolanda79

Bericht door Jolanda79 » ma aug 04 2008 11:29 am

Wat zijn de ideale lichtomstandigheden?

We zien het vanavond wel, wordt het niets, dan gaan we gewoon nog een keer terug.
:D

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”