Hoe gaan jullie te werk?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Marceld
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Hoe gaan jullie te werk?

Bericht door Marceld » ma aug 04 2008 11:06 am

Ben me aan het verdiepen in de mogelijkheden om foto's direct vanaf de camera te downloaden, wat standaardbwerkingen te doen, archiveren etc.
Om niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden, zou ik graag van jullie weten hoe jullie de eerste handelingen (en met welke software) doen.
Jullie hebben vast wel wat 'best practises' voor mij. :wink:

- Hoe downloaden jullie de foto's (PP of met LightRoom etc)?
- Welke standaardbewerkingen voeren jullie uit?
- Hoe archiveren jullie de foto's? In welk formaat?

Alle info is welkom!

groet,
marcel
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr[/size]

lennardp

Bericht door lennardp » ma aug 04 2008 11:27 am

hallo marcel...
ik haal ze op met adobe bridge, erg makkelijk, kun je ze ook gelijk selecteren en labbelen en waarderingen geven, back-up ze ook gelijk daarmee, naar een extere schijf...
ik archiveer ze in .NEF of .DNG

wouterboon

Bericht door wouterboon » ma aug 04 2008 11:35 am

Mijn manier:

SD kaart in pc, Photoshop Elements herkent foto's, deze download ik naar een map, die ik als volgt nummer: map jaar (2008), map (januari = 01, december = 12) en daarin weer een map met het onderwerp.

Foto's beoordelen en veel weggooien. Zonde van de ruimte om alle foto's te bewaren, zeker als ze onscherp zijn of het onderwerp 10x voor komt.

Daarna 'tag' ik de foto's eenvoudig (labeltje met onderwerp/locatie/o.i.d.)

De bewerkingen doe ik vervolgens in CS3 (ik gebruik PSE alleen voor de organizer):

- levels
- curves
- brightness/contrast
- hue/saturation
- verscherpen d.m.v. highpass filter
- al dan niet croppen.

Vervolgens sla ik op als psd (verder zelfde naamgeving) en nog een keer als jpg (met als achtervoegsel _bewerkt1...)

Werkt voor mij prima.

Oh ja, ongeveer 1x per maand kopieer ik het geheel naar mij externe harde schijf. En aan het einde van het jaar kopieer ik het jaar naar dvd en wederom naar de externe harde schijf. Daarna haal ik het voorbije jaar weg van mij interne hd en begin een nieuwe map met een nieuw jaar.

Benieuwd naar de rest.

Gr.,

Wouter

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » ma aug 04 2008 11:50 am

Hoi Marcel,

mijn werkwijze op dit moment (sinds mijn kennismaking met fotobewerking steeds aangepast/verbeterd):

1. met Adobe Bridge haal ik foto's over. Geef direct andere naam aan de foto's mee.
2. Heb 'standaard'mapjes staan op mijn pc. 1 grote map heet fotowerk 2008 en daarin staan mijn fotomappen, gesorteerd op datum (20080804 naam gelegenheid). Deze map heeft submappen genaamd: Nef, JPG en selectie. In NEF staan mijn originele nefjes. In JPG komen de foto's in JPG en in selectie bijv. foto's in bewerking of fotoboekbestanden.
3. Via ViewNX bekijk ik alle NEF-jes en ik gooi meteen weg wat niet scherp is of niet naar mijn zin is.
4. Daarna bewerk ik de foto's met Capture NX en zet ze om naar JPG. Mijn bewerkingen zitten vooral in het aanpassen van contrast, verzadiging, schaduwen/hoge lichten, rechtzetten, (minimaal) croppen en verscherpen. Via NX2 inmiddels ook kleine correcties.
5. Ik probeer eenmaal in de week alle fotobestanden te backuppen naar een externe harde schijf. Eenmaal per jaar maak ik een kopie van al mijn fotowerk en zet dat op DVD (zelfs 2x; 1 exemplaar gaat in een kluis). Dan wis ik een jaar van mijn pc.

Groeten,
jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma aug 04 2008 1:21 pm

-Externe FiWi kaartlezer.
-Fotolader (Mac OS).
-Standaard map.
-Selectie van bestanden in Finder; openen in PS of Lightroom (studiowerk)
-Geautomatiseerde correctie via een actie. Opslag in zelfde standaardmap. Verworpen beelden via Finder naar prullenbak.
-Hernoemen bestanden in Graphic Converter en verplaatsen naar unieke map.
-Import in Expression Media (vroegere iView Media Pro), taggen en opslag; tevens database.

Ieder bestand krijgt een nieuwe naam:jj-mm-dd_naam_volgnummer.extensie.
Time Machine maakt ieder uur een backup. Bij opstarten van PC wordt een extra backup op een specifieke HD gemaakt. Eens per jaar wordt het gehele voorbije jaar naar een externe HD geschreven.
Laatst gewijzigd door ArjanL op ma aug 04 2008 6:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

TriGGeR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door TriGGeR » ma aug 04 2008 1:41 pm

Mijn werkwijze :

- SD card in de cardreader.
- Uploaden naar m'n Nikon map
- Map in Nikon map maken met datum bijv. : 4 aug 2008 : 040808
- Met Bridge bekijk ik even snel de NEF-jes.
- Gooi gelijk weg wat niet goed is, onscherp, onder/over belicht e.d.
- Doe een poging om met CS3 wat aan scherpte / contrast te doen.
- Gelukkig heb ik wel (als ik het zelf mag zeggen) redelijk inzicht in
kleuren e.d. door m'n 2 jarige foto opleiding / stage.

Het verder afdrukken van de foto's heb ik tot nu toe nog niet gedaan.
Ben op profotonet aan't kijken hoe en wat. Tis me nog niet helemaal duidelijk.

Ben aan't rondkijken wat de mooiste/betaalbaarste methode is om foto's te laten afdrukken.

Groet,

Wijnand 8)
Nikon D610 / Nikon SB 700 / Sigma 105 mm. macro f2.8 DG / Nikkor 35 mm. f1.8 / Nikorr 24-70 2.8 /
Nikkor 50 mm. f1.8 G / Nikkor 70-300 mm / filters e.d.

http://wijnand.smugmug.com/

rovinge

Bericht door rovinge » ma aug 04 2008 1:48 pm

Marcel,
1. Kopiëren (filecopy, robocopy)
2. Selecteren/labelen/waarderen
3. Backup
4. Kopieën voor het bewerken.

ad 1.
Gewone copy naar (centrale netwerk) folders. Maak geen gebruik van bridge op andere programma's. Tijdens het kopiëren wil ik geen enkele bewerking, zelfs niet exif. Centrale folder structuur:

2008
+01 (maandnr.)
+Originelen (bevat alle foto's van alle camera's van die maand).
+Selectie Vakantie USA 2008 (alle bewerkte foto's, evt. incl. PSD file)
+Selectie ander onderwerp

Tot nu toe nog niet nodig gehad om foto's verder onder te verdelen.

ad 2.
Ik zelf gebruik al heel lang ACDSee Pro 2.0. Erg makkelijk, ook voor snelle bewerkingen. Kan hiermee labellen, keywords toevoegen, etc. Heb me wel voorgenomen om 's te kijken naar Adobe Bridge en dat te gaan gebruiken. Ik ook gooi alles meteen weg wat niet scherp is of echt onbruikbaar (bijv. als de grond weer 's op de foto hebt...)

ad 3.
Alle foto's en (sub)folders worden 's nachts met een script automatisch naar een externe USB drive gekopieerd. Ik loop nog met het idee te spelen om een 2e externe USB drive te kopen en die dan om de maand om te wisselen en buitenshuis op te slaan.
Backups op DVD ben ik mee gestopt. Te tijd-rovend, plus 4.7 of 9GB is tegenwoordig te weinig. Wellicht dat Blue-ray hierin iets kan betekenen.
Als je DVD backups maakt, maak dan dubbele backups, elk op een ander merk DVDs, om het verlies van data op DVD te minimaliseren (het gebeurt...)

ad 4.
Wanneer ik een foto bewerk maak ik eerst een kopie en bewerk die dan met ACDSee of Photoshop. Wellicht wat overbodig om te noemen.

Roel

gjkoster
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door gjkoster » ma aug 04 2008 7:42 pm

1. Kopieren foto's vanaf cf reader met Nikon transfer
2. Direct renamen foto's en Exif info toevoegen tijdens transfer
3. GPS info toevoegen als ik die heb in mijn dpl-700 (gpicsync)
4. Importeren in Photoshop Elements 5
5. Bewerken enzo in CNX2

Voor plaatsing op Website:
Standaard bewerkingen met CNX2 (verscherpen, kleuren, etc.)
Verkleinen, watermerk, kader, en copyrights toevoegen met Bordermaker.
Germen!

D500+grip | D300+grip | Nikkon AF-S 80-400 | Nikkon 70-200 VR | TAMRON 17-50 | SIGMA 105 MACRO| SB-910 | SB-600 | SB-910 | TC 1.4 | TT RetroSpective 30
http://www.gk-fotografie.nl

Marceld
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marceld » ma aug 04 2008 8:55 pm

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties!
Ik kan er mee aan de slag.

groet,
marcel
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr[/size]

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”