[B][size=12]Hoe moet je via een spiegel fotograferen??[/size
-
marijke-s
[B][size=12]Hoe moet je via een spiegel fotograferen??[/size
Binnenkort mag ik een hoogzwangere dame fotograferen en heb het idee opgevat omdat via een grote spiegel te doen waarin zij haar dikke buik bewonderd. Nu vraag ik me echter af, waar moet ik op focussen ?
Op haar? of op haar spiegelbeeld in de spiegel? Ik wil als het ware haar spiegelbeeld scherp hebben maar de persoon in kwestie mag minder.
En wat is dan mijn brandpunts afstand?
Ik heb geoefend met mijn man en mijn hond:lol: , maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik moet namelijk een positie vinden waarbij ik zelf niet op de foto kom en toch op de ogen kan focussen. Weet iemand hoe ik dat kan oplossen?. Het is een grote spiegel aan de wand.
gr marijke
Op haar? of op haar spiegelbeeld in de spiegel? Ik wil als het ware haar spiegelbeeld scherp hebben maar de persoon in kwestie mag minder.
En wat is dan mijn brandpunts afstand?
Ik heb geoefend met mijn man en mijn hond:lol: , maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik moet namelijk een positie vinden waarbij ik zelf niet op de foto kom en toch op de ogen kan focussen. Weet iemand hoe ik dat kan oplossen?. Het is een grote spiegel aan de wand.
gr marijke
Laatst gewijzigd door marijke-s op ma aug 04 2008 11:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Jolanda79
-
Zuiderbuur
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *
scherpstellen op haar spiegelbeeld
brandpuntsafstand : dat hangt af van wat je juist in beeld wil en hoe ver je er van staat natuurlijk
Doe regelmatig zo'n opnames bij huwelijken en dan zit de 17-55 op de camera
Jouw positie moet je kiezen zodat je niet mee in de spiegel te zien bent; naast de spiegel dus. Denk dat de hoek van je lens tegenover de spiegel iets van een 45° zal zijn.
suc6.
brandpuntsafstand : dat hangt af van wat je juist in beeld wil en hoe ver je er van staat natuurlijk
Doe regelmatig zo'n opnames bij huwelijken en dan zit de 17-55 op de camera
Jouw positie moet je kiezen zodat je niet mee in de spiegel te zien bent; naast de spiegel dus. Denk dat de hoek van je lens tegenover de spiegel iets van een 45° zal zijn.
suc6.
- Matthieu
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hoi Marijke,
een tijd terug in gelijksoortige situatie gestaan.
Heb helaas niet de foto's direct bij de hand maar hopelijk heb
je wat aan deze info:
Ga schuin t.o.v. de spiegelwand staan zodat je spiegelbeeld niet voor jezezelf
zichtbaar is.
Als je pal achter je model staat en samen naar het spiegelbeeld kijkt ben je wel zichtbaar, dus hoe schuiner hoe beter. (uitproberen dus)
Stel scherp op het spiegelbeeld. Je camera weet niet dat hij naar een spiegelbeeld kijkt of dat het onderwerp 2x zo ver weg staat.
Om nu je persoon onscherp te krijgen en je spiegel beeld zo scherp mogelijk heb ik een tele gebruikt.
Hoe groter je brandpuntsafstand hoe kleiner het gebied wordt wat daadwerkelijk scherp wordt.
Je kunt dus wat inzoemen of zelf een grotere afstand tot de spiegel nemen en daarop te focussen.
Alles wat duz voor of achter dat spiegelbeeld staat wordt sneller onscherp door je grote brandpuntsafstand. (zelf dus op de hoogte blijven staan als je persoon )
Natuurlijk wel afhankelijk van de ameteingen van die ruimte.
Hopelijk is het een beetje duidelijk (scherp....hihihih )
proberen maar en experimenteren
groet en succes. !
Niet te lang oefenen anders is je model iniddels bevallen
matthieu
een tijd terug in gelijksoortige situatie gestaan.
Heb helaas niet de foto's direct bij de hand maar hopelijk heb
je wat aan deze info:
Ga schuin t.o.v. de spiegelwand staan zodat je spiegelbeeld niet voor jezezelf
zichtbaar is.
Als je pal achter je model staat en samen naar het spiegelbeeld kijkt ben je wel zichtbaar, dus hoe schuiner hoe beter. (uitproberen dus)
Stel scherp op het spiegelbeeld. Je camera weet niet dat hij naar een spiegelbeeld kijkt of dat het onderwerp 2x zo ver weg staat.
Om nu je persoon onscherp te krijgen en je spiegel beeld zo scherp mogelijk heb ik een tele gebruikt.
Hoe groter je brandpuntsafstand hoe kleiner het gebied wordt wat daadwerkelijk scherp wordt.
Je kunt dus wat inzoemen of zelf een grotere afstand tot de spiegel nemen en daarop te focussen.
Alles wat duz voor of achter dat spiegelbeeld staat wordt sneller onscherp door je grote brandpuntsafstand. (zelf dus op de hoogte blijven staan als je persoon )
Natuurlijk wel afhankelijk van de ameteingen van die ruimte.
Hopelijk is het een beetje duidelijk (scherp....hihihih )
proberen maar en experimenteren
groet en succes. !
Niet te lang oefenen anders is je model iniddels bevallen
matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
-
marijke-s
-
iJoost
-
Mark Meisner
Flitsen kan makkelijk, maar dan moet je wel flitsen op de vrouw en niet op de spiegel. pak met de camera je middelste focuspunt en laat de camera gewoon focussen op de weerspiegeling, dan wordt de foto automatisch scherp, niet kiezen voor de optie dat de camera zelf een focuspunt gaat kiezen, dan kan het zijn dat het beeld onscherp wordt.
- Matthieu
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Even over flitsen:marijke-s schreef:haha thks mattieu voor de goede tip, ik ga er mee aan de gang, maar het blijft moeilijk vind ik, omdat het om een full body shot gaat.
gr marijke
Wat een mooi effect kan geven is een lichtopstelling tussen persoon en spiegel.
Van achter naar voor gezien : spiegel (met spiegelbeeld) flitser (staat gericht naar de persoon maar dan schuin ), en tenslotte persoon.
Als je nu de persoon flitst (schuin) zodat in je spiegelbeeld wat tegenlicht ontstaat dan komen de "zwangere" contouren zo mooi uit.
Dus flits dan altijd van de spiegel af ipv naar de spiegel toe.
Beetje lastig om het zo te verwoorden zonder tekeningetje
proberen maar weer......
Je kunt altijd even oefenen met een simpele zaklantaarn voor t effect
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu