Andere functie van een flitser

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
pabusk

Andere functie van een flitser

Bericht door pabusk » ma aug 04 2008 11:37 am

Hallo,

Dit weekend in Belgie in de steengroeven van LaGombe gedoken met m'n vriendin en weer lekker aan het stoeien geweest met mijn camera. Lastige, donkere omstandigheden met veel zweefvuil in het water en een hoop lastige witvis waar je flitser op weerkaatst als op een spiegel.

Toen ik de foto's zag vond ik het wel grappig om eens een andere functie van de flitser te laten zien. Onderwater verlies je naarmate je dieper gaat kleuren uit het spectrum. Rood is bijvoorbeeld volledig afwezig als je 10 meter diep zit en blauw is de laatste kleur die je overhoud tot het donker wordt.

Om het verschil aan te geven zie je hieronder 2 foto's de eerste genomen met 2 (Ikelite DS125) flitsers. De tweede alleen met omgevingslicht. Diepte was ongeveer 8 meter.

(Voor de natuurliefhebbers onder ons. De Steuren zwommen tussen je handen door, ze zijn niet vastgepakt, al lijkt het wel zo op de foto's. Terwijl ik de foto's maakte ben ik meerdere malen aangerand :P door zo'n beest).

1. Met flitsers
Afbeelding

2. Zelfde positie maar nu zonder flitsers
Afbeelding

Grtz,
Paul
Laatst gewijzigd door pabusk op ma aug 04 2008 3:25 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

rovinge

Bericht door rovinge » ma aug 04 2008 2:07 pm

Paul,
Mooie foto's. Leuk en interessante uitleg die je erbij geeft.
Heb ik vandaag er weer wat bij geleerd.

Roel

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma aug 04 2008 6:38 pm

Ik ken het fenomeen. Toen ik nog aan duiksport deed nam ik bij alle duiken (dag en nacht) een onderwaterlamp mee. Zag je toch veel meer.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Mieke53 » ma aug 04 2008 6:52 pm

Prachtige foto´s. Goed weer eens wat van je te zien, en in begrijpelijke taal uitgelegd.
Gr.
Mieke :)

Mark Meisner

Bericht door Mark Meisner » ma aug 04 2008 11:39 pm

Flitsers helpen echt een stuk, maar ik raad je aan om wat meer rood in je foto te doen en het groen er iets uit te halen. Dan krijg een mooier beeld.

Ik heb via colorbalance bij de midtones meer rood toegevoegd en groen weggehaald, daarna bij de shadows nog wat groen weggehaald. Iets meer contrast toegvoegd en met de high-pass + unscharpmask de foto iets verscherpt. 100% zal hij niet zijn, maar dat komt omdat ik op een oude notebook aan het werk ben (geen zin om naar de 24" Sony te lopen :oops: )

Afbeelding

pabusk

Bericht door pabusk » di aug 05 2008 7:34 am

Mark Meisner schreef:Flitsers helpen echt een stuk, maar ik raad je aan om wat meer rood in je foto te doen en het groen er iets uit te halen. Dan krijg een mooier beeld.

Ik heb via colorbalance bij de midtones meer rood toegevoegd en groen weggehaald, daarna bij de shadows nog wat groen weggehaald. Iets meer contrast toegvoegd en met de high-pass + unscharpmask de foto iets verscherpt. 100% zal hij niet zijn, maar dat komt omdat ik op een oude notebook aan het werk ben (geen zin om naar de 24" Sony te lopen :oops: )

Afbeelding
Nee dit is het totaal niet ... de kleuren van het pak zijn veel te blauw en het weinige contrast in het zwart van het pak is helemaal weg, het wit van de fles is nu volledig uitgebeten (en het was al erg), de steur hoort grijs te zijn niet roze en mijn vriendin heeft nu een rood gezicht. Het groen hoeft niet weg want het water heeft nu eenmaal een groene gloed door de algen dus al met al vind ik dit (persoonlijk) geen verbetering ... sorry smaken verschillen.

Grtz,
Paul

Mark Meisner

Bericht door Mark Meisner » di aug 05 2008 9:28 am

Indien gewenst haal ik hem weg hoor, geen probleem :)

pabusk

Bericht door pabusk » di aug 05 2008 9:40 am

Nee hoor ... niet nodig ... smaken verschillen nu eenmaal en ik ben zelf nogal van de stroming die dingen wil laten zien zoals ze zijn. Het probleem is denk ik dat onderwater foto's bijna synoniem zijn met vissen op koraal riffen. En daar heb je helemaal gelijk want de kleuren spatten daar van je foto zo intens zijn ze. In Nederland is dat gewoon minder en om ze dan op te pompen maakt het beeld (voor mij) te plastic en on-natuurlijk maar voor een ander kan dit juist hetgene zijn dat hij/zij graag ziet. Niks mis mee om dat ook te laten zien.

Ik ga Zaterdag of Zondag in de Grevelinge duiken en hoop dan wat kreeften vast te kunnen leggen. Ik denk dat die platen je meer zullen bekoren (als het wil lukken) omdat die beesten gewoon veel schitterende kleuren in zich hebben varierend van wit en groen tot steenrood. Nu maar hopen dan het zicht ernaar is om behoorlijke foto's te kunnen maken.

Grtz,
Paul

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » di aug 05 2008 11:24 am

Hoi Paul,

Waar precies ga je in de Grevelinge duiken?

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

pabusk

Bericht door pabusk » di aug 05 2008 11:36 am

Gaat waarschijnlijk Den Osse worden bij de kerkweg. Er zitten daar lekker veel gaten tussen de basalt blokken van de dijk waar leuk leven te vinden is. Is meestal ook druk dus we zullen zien.

Grtz,
Paul

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”