nikon d40 vraagje

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
moon1

nikon d40 vraagje

Bericht door moon1 » vr jul 11 2008 9:32 am

Nikon d40 heeft geen live view. Hoe moet ik nou weten of de foto's inderdaad wel goed zullen zijn als ik hem wil schieten zowel binnen als buiten.
Want ik moet altijd eerst paar test foto's maken en dan pas kan ik zien of de foto's wel of niet goed zijn en dit kost me veel tijd met het aanpassen van de belichtscorrectie, de EV, iso's etc.etc. Soms zijn de foto's onderbelicht soms weer overbelicht.
Dit geldt ook voor macro stand. Soms zijn ze te overbelicht soms weer onderbelicht. En gewone foto's maak ik nu even op P stand.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » vr jul 11 2008 10:08 am

Sorry, geen juiste reactie gegeven. Je kunt blijkbaar met live view inderdaad de belichting beter beoordelen.
Dan zul je inderdaad na elke foto even moeten kijken of je goed hebt belicht. Als het niet te veel afwijkt kun je dat ook in de nabewerking corrigeren.

Tammo

Tim Bussink

Bericht door Tim Bussink » zo aug 03 2008 5:52 pm

Het snelst en makkelijkst is gewoon schieten op M, als je hier ervaring mee krijgt is dit erg snel & makkelijk te bedienen ;)

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » zo aug 03 2008 7:30 pm

Mijn ervaring is dat de D40 de belichting aardig goed heeft, natuurlijk kan er een incidentele misser tussen zitten, maar op P, S of A (de andere automatische standen van de D40 gebruik ik niet) zit de D40 nooit echt mis.
't Loont wel om voor je de afdrukknop indrukt te bedenken of je matrix- of spotmeting wilt gebruiken.

Eerlijk gezegd vind ik de livebeeld functie van de D300 allesbehalve geschikt om de belichting vantevoren te controleren, want om de belichting te controleren heb je histogrammen nodig.
Verander de helderheid van je scherm maar, dan krijg je bij het beoordelen op de camera direct een andere indruk als je niet naar een histogram kijkt.

Wat het gbruik van handmatige belichting betreft, ik snap niet dat iemand die altijd de M-stand gebruikt een camera koopt met een ingebouwde belichtingsmeter.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » zo aug 03 2008 7:40 pm

Roelof schreef:Wat het gbruik van handmatige belichting betreft, ik snap niet dat iemand die altijd de M-stand gebruikt een camera koopt met een ingebouwde belichtingsmeter.
:?: :?: Verklaar je eens nader Roelof.

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » zo aug 03 2008 7:52 pm

Wat valt daar nader aan te verklaren? Ik snap het niet.
Als er iemand iets zou aan verklaren dan lijkt het voor de hand te liggen dat dat iemand is die het wel snapt.

harry bul

Bericht door harry bul » zo aug 03 2008 8:07 pm

ik begrijp jouw eigenlijk ook niet Roelof hij heeft het over P stand lees nergens iets over M stand?

groeten Harry

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » zo aug 03 2008 9:16 pm

harry bul schreef:ik begrijp jouw eigenlijk ook niet Roelof hij heeft het over P stand lees nergens iets over M stand?
Kijk dan voor de aardigheideven naar het berichtje van Tim.

Als ik op de hele draad reageer dan hoef ik ieder bericht toch niet met een apart bericht te beantwoorden? Ik mag er toch van uitaan dat zolang het draadje niet langer is dan vijf of zes berichten dat iedereen dat dan nog kan volgen.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma aug 04 2008 8:50 am

Roelof schreef:Wat valt daar nader aan te verklaren? Ik snap het niet.
Als er iemand iets zou aan verklaren dan lijkt het voor de hand te liggen dat dat iemand is die het wel snapt.
Kom op Roelof. De meeste camera's daar zit gewoon een ingebouwde lichtmeter in. En het zit je niet in de weg.

Waarom heeft Nikon dan in het verleden zoveel mechanische SLR's met ingebouwde lichtmeting op de markt gebracht?

Waarom liep de FS niet goed, maar de FT en FTN wel?
Dat begrijp jij dus niet :lol:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma aug 04 2008 9:41 am

Roelof:
"Wat het gbruik van handmatige belichting betreft, ik snap niet dat iemand die altijd de M-stand gebruikt een camera koopt met een ingebouwde belichtingsmeter."

Beste Roelof, je lijdt toch niet aan het wel vaker voorkomende denkbeeld dat een camera in de M-stand geen belichtingsmeter heeft? Om me even bij Pruimpit aan te sluiten: ALLE Nikons vanaf de F hadden of waren uit te rusten met belichtingsmeters. Behalve inderdaad de FS.
Je bent toch niet in de war met de belichtingsmodii A, P, S en pretprogramma'tjes?
Kom kom...
En in tegenstelling tot velen op dit forum ben ik van mening dat je pas echt leert met een camera om te gaan in de M-stand.

Groet, E.M. de Klerk

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma aug 04 2008 9:51 am

Moon1:
Je hebt toch een zoeker met informatie? De zoeker is de klassieke live-view. Ik zou zeggen: vergeet even de display, stel één ISO-waarde in (200 buiten en evt. 400 of 800 binnen), zet de camera op A, P of S en je krijgt goed belichte plaatjes. Hoe meer je verandert zonder dat je weet wat dat voor effect heeft hoe meer plaatjes zullen mislukken.
Vergeet niet dat tientallen jaren is gefotografeerd zonder displays.

Tip: zet de camera eens op M, en leer te meten op gemiddeld belichte partijen of onderwerpen. Dan hoef je alleen maar bij een bepaald vast diafragma de sluitertijd te veranderen of bij een bepaalde vaste sluitertijd het diafragma aan te passen. Kom je niet uit met de belichting: verander dan de eerst-ingegeven vaste waarden. Laat voorlopig de ISO op één waarde staan, en gebruik dan zeker nog niet de Auto-ISO.

E.M. de Klerk

fotografie-de-liemers

Bericht door fotografie-de-liemers » ma aug 04 2008 8:46 pm

als je op de M stand fotografeer moet je met je belichting erop letten dat die curver op 1 streepje staat heb ik net ontdekt na wat hulp van een vriend

dus ik kan je maar 1 ding zeggen boekje lezen en uit proberen

Angeliek

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”