ss Rotterdam

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
GdP

Bericht door GdP » di aug 05 2008 12:38 am

Leuke reportage! Maar de kleuren zijn waardeloos.

Welk programma gebruik je?

Inge

Bericht door Inge » di aug 05 2008 6:42 am

Haha, dat is nog eens een rake opmerking! Ik heb Photoshop cs3. ( of zo iets? ) Als ik vanmiddag thuis kom dan zal ik de originele er eens bijzetten... misschien dat jij er iets beters van kan maken?

Koert, ik heb wel een paar foto's van de voorkant maar die zijn tegen de zon in.. ik kan die nooit mooi krijgen. ( ik ben namelijk niet zo goed in photoshoppen, :lol: )

GdP

Bericht door GdP » di aug 05 2008 7:38 am

Ik denk dat je veel beter Nikon Capture NX kan gaan gebruiken. Met dit programma is het mogelijk achteraf nog alle camera-instellingen te veranderen. Een niet goed gekozen instelling is dan geen probleem, zolang er maar geen sprake is van overbelichting.

Later kan je dan CS3 gebruiken wanneer je nog over wat extra bewerkingsmogelijkheden wilt beschikken.

Inge

Bericht door Inge » di aug 05 2008 8:13 am

Opes, ik zit fout! Ik heb wel photoshop maar dat gebruik ik nog niet.... ik snap er niet zoveel van. Ik gebruik het fotopragramma van Nikon, dat zat bij de camera, pictureproject of zo iets ( ik zit nu op mijn werk, kan het nu niet checken)
Op zich kan je daar niet zo heel veel mee, rechtzetten,verscherpen en de helderheid en kleuren aanpassen.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » di aug 05 2008 10:06 am

De harde kleuren (vooral blauw en rood) zijn vooral het gevolg van de gekozen beeldinstellingen:

Kleurstand: IIIa
Beeldoptimalisatie: Levendig
Verzadiging: Verhoogd

Dit is allemaal een beetje te veel van het goede. Een meer neutrale stand en normale verzadiging had een natuurlijker indruk gemaakt. Indien de foto's in RAW zijn gemaakt, kan e.e.a. uiteraard nog goed worden gecorrigeerd.
Jur

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di aug 05 2008 10:17 am

GdP schreef:Ik denk dat je veel beter Nikon Capture NX kan gaan gebruiken. Met dit programma is het mogelijk achteraf nog alle camera-instellingen te veranderen. Een niet goed gekozen instelling is dan geen probleem, zolang er maar geen sprake is van overbelichting.

Later kan je dan CS3 gebruiken wanneer je nog over wat extra bewerkingsmogelijkheden wilt beschikken.
mm ik heb daadwerkelijk even staan tellen...totaal van 5 muiskliks in CS3

Arend

als het weg moet dan graag PB

Afbeelding

GdP

Bericht door GdP » di aug 05 2008 11:09 am

Ik denk dat Capture toch wel even wat eenvoudiger is voor beginners dan CS3.

Inge

Bericht door Inge » di aug 05 2008 11:30 am

Arend, die foto ziet er heel goed uit nu. Bedankt, nu kan iedereen zien dat ik best mooie foto's kan maken. De foto is goed toch? Dat alleen de kleuren niet zo mooi waren... nou ja... :roll:

Jur; Staat mijn camera zo?

Zo ja, wat knap dat je dat ergens kan vinden! :oops: De beeldoptimalisatie kan ik veranderen en die verzadiging kan ik ook wel vinden denk ik, maar hoe verander ik de kleurstand?
Wat is de handigste stand wb de beeldoptimalisatie?

Heb ik dan eigenlijk niets aan dat Pictureproject? Of heeft iemand daar nog tips over? Iedere Nikonbezitter heeft toch die cd in zijn/haar bezit? Werkt niemand daar dan mee?
Laatst gewijzigd door Inge op di aug 05 2008 11:34 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » di aug 05 2008 11:30 am

zie de foto's helaas niet meer, alleen maar kruisjes :(
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Inge

Bericht door Inge » di aug 05 2008 11:34 am

Maud, ze staan er echt nog hoor..

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » di aug 05 2008 12:17 pm

Ja zie ze weer :) Photobucket was even uit de lucht blijkbaar..

Wat een bakbeest zeg!! Inderdaad wat blauw maar daar is al voldoende overgezegd om je verder te helpen.

Gaaf om dit soort foto's te maken
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di aug 05 2008 2:19 pm

Inge schreef: Jur; Staat mijn camera zo?

Zo ja, wat knap dat je dat ergens kan vinden! :oops: De beeldoptimalisatie kan ik veranderen en die verzadiging kan ik ook wel vinden denk ik, maar hoe verander ik de kleurstand?
Wat is de handigste stand wb de beeldoptimalisatie?

Heb ik dan eigenlijk niets aan dat Pictureproject? Of heeft iemand daar nog tips over? Iedere Nikonbezitter heeft toch die cd in zijn/haar bezit? Werkt niemand daar dan mee?
Inge,

Jouw beeldinstellingen heb ik kunnen lezen door de foto's even te openen in Capture NX2.

De kleurstand van de D40 kun je vinden in het menu Beeld optimaliseren. Bij de D40 is kleurstand IIIa (sRGB) de default instelling. Kleurstand Ia (sRGB) is meer bedoeld voor portret e.d. en II (AdobeRGB) is de meest neutrale stand met de grootste kleurruimte. Kleurstand II is zeker aan te bevelen voor NEF's die nog uitgebreid bewerkt zullen worden.

PictureProject wordt niet veel meer gebruikt; Nikon heeft de verdere ontwikkeling daarvan gestopt en dit programma is ook niet meer compatibel met o.a. de D3, D300, D700 en D60. Voor beperkte correcties (zoals Witbalans, Kleurstand, Belichting van NEF's) kun je het gratis programma ViewNX op de Nikon site downloaden.
Jur

Inge

Bericht door Inge » di aug 05 2008 7:26 pm

Hej Jur...HELP!
Sorry hoor maar ik heb nog wat vragen voor je.. Ik heb net de beeldoptimalisatie van levendig op normaal gezet, die kon ik vinden.
Maar die vond ik in het menu beeldoptimaliseren. Daar vond ik niet de kleurstand!? En ik kon ook niet vinden hoe ik de verzadiging moet aanpassen? Klink ik nu erg blond? Dat ben ik ook, :lol:

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » di aug 05 2008 7:52 pm

Inge schreef:Hej Jur...HELP!
Sorry hoor maar ik heb nog wat vragen voor je.. Ik heb net de beeldoptimalisatie van levendig op normaal gezet, die kon ik vinden.
Maar die vond ik in het menu beeldoptimaliseren. Daar vond ik niet de kleurstand!? En ik kon ook niet vinden hoe ik de verzadiging moet aanpassen? Klink ik nu erg blond? Dat ben ik ook, :lol:
In mijn handleiding staat dit beschreven, ergens diep verscholen in je camera. Even index nazoeken en dan kom je het vast tegen..

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di aug 05 2008 8:11 pm

Inge schreef:Hej Jur...HELP!
Hoi Inge,
Zorg er in ieder geval voor dat je de camera eerst op een van de standen P,S,A of M hebt staan. Ga vervolgens naar het Opname menu en kies Beeld optimaliseren. Daarna selecteer je Eigen en dan Kleurstand, Verzadiging, Tooncompensatie (=contrast) of Tint. Je kunt een beschrijving vinden op de pagina's 68 en 69 van de D40 handleiding. Succes! :D
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”