Hoi Brenzef,
Allereerst wil ik je complimenteren voor de ''kwetsbare opstelling'', na het commentaar dat je kreeg van de andere forumleden.( voor een deel terecht IMO)Aangaande jouw commentaar op foto's van andere forumleden. Dit getuigt van karakter.
Ik heb jouw foto's eens een tijdje bekeken en als eerste proberen in te schatten wat je bedoeling achter de foto's is geweest. Zonder ze per stuk helemaal door te lichten, wil ik wel graag een paar dingetjes op merken.
A:
Over het algemeen denk ik dat je foto's wat kontrast missen.
Met name foto 2,3,8 en 9. De laatste 2(8 en 9) lijken mij op registraties van iets, wat wellicht voor jou emotionele waarde heeft, misschien een vakantie o.i.d. Mij als kijker kan het echter niet boeien. Er gebeurd weinig, of je laat datgene wat er gebeurt te summier zien.
Als voorbeeld neem ik foto 8. Ik denk dat je getroffen werd door het beeld van de wandelaar die staat te genieten van de woeste branding. Persoonlijk had ik dan achter de wandelaar gaan staan met een telezoom waardoor de wandelaar geisoleerd word, met daarachter de woeste branding. Samendrukkend perspectief, noemen ze dat.
De wandelaar in Foto 9 zou ook groter in beeld kunnen, met een langere schaduw. Omzetten in zwart-wit met een hoog contrast en het word opeens een grafisch hoogstandje.
Foto 4 vind ik persoonlijk de beste! Mooie pastel tinten die misschien iets benadrukt (Fellere kleur) hadden mogen worden. Wel jammer dat je de reflektie niet helemaal op de foto hebt gekregen. Had wel makkelijk gekund. Vind het erg japans lijkende scene.
Foto 5,6 en 7 schreeuwen naar mijn mening om een zwart-wit benadering. Zullen dan veel aan kracht winnen. Tevens mag nummer 7 wel wat gecropt worden.Links van de deuropening driekwart weghalen, maakt het beeld sterker.
Foto 12
ik begrijp je idee, maar de uitvoering had krachtiger gekunt. Ga eens op je buik met de macro en gebruik als onderwerp nu eens allleen het stopbord met 1 of hooguit 2 slakken. Ik denk dat je boodschap dan veel duidelijker over komt.
Foto 13
Een heel leuk portret. Wat teveel zwembad. De handdoek om zijn koppie geeft de clou toch wel weg.
Samenvatting:
Goede ideeen, maar niet altijd goed uitgewerkt.
Durf eens wat meer contrast in je foto's te gooien, maar veel belangrijker is de volgende uitspraak van een wereld beroemd fotograaf.Ik geloof dat het Cappa was die eens zei: Als de foto niets zegt, dan stond de fotograaf te ver van zijn onderwerp. Oftewel, kruip op je onderwerp en isoleer het. Laat weg wat niets toevoegd. En versterk datgene wat er wel moet zijn.
Nou....., ik hoop dat je er wat aan hebt, en voor meer feedback weet je me wel te vinden.
Mvrgr,
Martin