D80 met Lenzen van F70 28-80 & 75-240mm
D80 met Lenzen van F70 28-80 & 75-240mm
Op mijn nieuw gekochte D80 body maak ik gebruik van mijn oude F70 lenzen, AF Nikor 28-80 & 75-240.
Nu ondervind ik vooral bij de 28-80 wat problemen b.v.;
- Scherpstellen bij een macro opname is een probleem daar waar dat
eerst (bij F70) goed werkt.
- De breedte van het beeld in een kleine ruimte is beperkt.
Nu had ik al vernomen dat er mogelijk wat afwijkingen zijn in gebruik van analoge objectieven t.o.v. de D80 en F70, weet iemand of hier al een onderwerp over is op het forum wat de problemen bespreekt en mogelijke alternatieven geeft.
B.v.d.
Ron.
Nu ondervind ik vooral bij de 28-80 wat problemen b.v.;
- Scherpstellen bij een macro opname is een probleem daar waar dat
eerst (bij F70) goed werkt.
- De breedte van het beeld in een kleine ruimte is beperkt.
Nu had ik al vernomen dat er mogelijk wat afwijkingen zijn in gebruik van analoge objectieven t.o.v. de D80 en F70, weet iemand of hier al een onderwerp over is op het forum wat de problemen bespreekt en mogelijke alternatieven geeft.
B.v.d.
Ron.
Ron,
Doordat de sensor van je D80 kleiner is dan je (analoge) 35 mm negatief moet je corrigeren voor de brandpuntsafstand.
Je oude 50mm lens werkt op je D80 als een 75mm lens op je oude analoge slr. (cropfactor circa 1,5)
Voor Tele werk dus een voordeel maar voor groothoek een nadeel.
Daarom zijn de meeste DX lenzen dan ook 18-55 of 18-70.
Voor zover mij bekend moet de minimale scherpstelafstand gelijk zijn.
Maar je blijft het "nadeel" houden van de cropfactor.
Duidelijk?
groet,
gerrit
Doordat de sensor van je D80 kleiner is dan je (analoge) 35 mm negatief moet je corrigeren voor de brandpuntsafstand.
Je oude 50mm lens werkt op je D80 als een 75mm lens op je oude analoge slr. (cropfactor circa 1,5)
Voor Tele werk dus een voordeel maar voor groothoek een nadeel.
Daarom zijn de meeste DX lenzen dan ook 18-55 of 18-70.
Voor zover mij bekend moet de minimale scherpstelafstand gelijk zijn.
Maar je blijft het "nadeel" houden van de cropfactor.
Duidelijk?
groet,
gerrit
Ik ben er blij mee Herman, heb nu meer breedte en kan meer macro focussen als met de analoge 28-80 lens.Her schreef:Dat is een goede keus, zal je geen spijt van krijgen.
Herman.
Heb in het begin wel het probleem gehad dat hij soms niet auto focuste, na cleanen van de contactpunten heb er nu geen last meer van gehad.
Wat zou ik nog kunnen doen om iets meer macro te krijgen met deze lens, een tussenring aanschaffen. Ik heb hier op de site daar een leuke aanbieding van gezien.