heeft het wel zin?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
ohlalisa

heeft het wel zin?

Bericht door ohlalisa » di aug 05 2008 10:19 pm

Nieuw op het forum en ben blij dat ik deze site ben tegengekomen, want ik heb al redelijk wat informatie 'tot me genomen'.

Ik heb momenteel een Olympus E510 maar ga overstappen naar Nikon (jaja!).
Ik gebruik mijn oude camera dan als backup, tweede camera, aangezien ik trouwreportages maak en een extra camera mee wil hebben.

Inmiddels ben ik echt volledig het spoor bijster van wat nu een goede Nikon zou zijn. Ik kwijl eigenlijk bij de D80 met de 28-200 VR, maar die is 1000 euro en shit, da's best veel.

Maar een D50 met een goede lens?
Een D40x?
Een D60, maar zit je bij deze niet met die beperkte lenskeuze?

En als ik denk dat ik wat gevonden heb, dan lees ik weer dat de scherpte tegenvalt (en dat is nu net datgene dat me tegenvalt van mijn huidige camera, alsmede de blown highlights).

Dus met andere woorden:
wat???? Een D40x body met een goede lens?

Wie gaat me wat vertellen?

Groetjes,
Lisa

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di aug 05 2008 11:02 pm

Dag Lisa,

Eigenlijk stel deze vraag twee weken te laat.
Zondag 27-7 waren we met een hele groep in Alkmaar (Dat is toch vlak bij Heerhugowaard?) en dan had je het belangrijkste van een camera uit kunnen proberen: Hoe ligt hij in de hand.

Voor de rest kun je met iedere Nikon scherpe foto's maken, maar dat zou eigenlijk ook voor jouw Olympus moeten gelden.
De beperkte lenskeuze waar je het over hebt met de D60, die geldt ook voor de D40x, dus als je tussen die twee modellen moet kiezen dan zou je voor de D60 moeten gaan, dat ontwerp is een jaar nieuwer. Die beperktheid wat de lenzen aangaat valt trouwens wel mee. (Maar daar zijn op dit forum al genoeg oorlogjes over gevoerd.)
Je kwijt bij de D80 met 18-200 (er is geen 28-200), maar die 18-200 doet het ook op de D60.
In vogelvlucht zijn de verschillen tussen D60 en D80, dat de D60 drie scherpstelpunten heeft en de D80 heeft er elf. De D60 kunt geen bracketingprogramma (dus moet je belichtingstrapjes handmatig instellen) en de D80 kent dat wel. En tot slot heeft de D60 geen scherspstelmotor in de body en heb je dus alleen autofocus met AF-S lenzen.

De D50 is nog ouder dan de D80 en al twee jaar uit de handel en is ook maar 6 megapixel. Daar zou ik alleen uit verzameloogpunt naar kijken.

Je vindt 1000 euro al veel geld (en dat is het natuurlijk ook,) maar je zou ook eens naar de D300 kunnen kijken.
Voor de rest zou ik niet gauw twee verschillende camera-systemen gebruiken met het idee dat er eentje een backup is.
Verpats dan die Olympus en ga voor een D60 met 18-200 en neem een D40 (6 megapixel ipv 10) met 18-55 als backup, die camera's werken met dezelfde batterijen, flitser, lenzen, etc.

Natuurlijk zou je ook eens kunnen kijken of je met een beetje verscherpen op de computer betere resultaten haalt met je Olympus...
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » wo aug 06 2008 3:15 pm

De D50 is nog ouder dan de D80 en al twee jaar uit de handel en is ook maar 6 megapixel. Daar zou ik alleen uit verzameloogpunt naar kijken.

Nou zeg, het is anders nog steeds een fijn gebruiksvoorwerp hoor :?
Heb thuis trouwens mooie canvasdoeken hangen van 100x70cm geschoten met de D50 :D

Maargoed, wat je keuze ook is Lisa, ik zou niet gaan kiezen voor een camera van 2,5 jaar oud (D50 dus).
Met dit collectorsitem in mijn hand is dit het enige advies dat ik je kan geven.

Verder wens ik je veel uitzoekplezier!

Woudschim

Bericht door Woudschim » wo aug 06 2008 3:30 pm

Er is helemaal niets mis met de D50. persoonlijk verkies ik deze ten alle tijden boven de D40 en de D60 vanwege de betere body, focusmotor en de scherpstelpunten. Bijkomend voordeel is dat deze camera tweedehands voor een goede prijs te verkrijgen is.

"maar" 6 megapixel? een hogere resolutie is onzin en nergens voor nodig tenzij je op muurformaat wilt gaan afdrukken (en dan nog kom je ermee weg) Als je hoge resolutie wil is er altijd nog middenformaat met resoluties tussen de 40 en 70MP. dan spreek je pas ergens over.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo aug 06 2008 3:36 pm

Tsja ik zie in de D50 nog niet echt een collectorsitem schuilen :?

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » wo aug 06 2008 3:54 pm

Pruimpit schreef:Tsja ik zie in de D50 nog niet echt een collectorsitem schuilen :?
Echt niet Bauke, wij wachten nog wel even.... :wink:

Maar, als je de D50 nog interessant vind, waarom dan geen D70s?
Ook de D80 is tweedehands heel betaalbaar hoor.
Laatst gewijzigd door Ed Post op wo aug 06 2008 3:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

dikkiedik

Bericht door dikkiedik » wo aug 06 2008 3:55 pm

Roelof schreef:Dag Lisa,

In vogelvlucht zijn de verschillen tussen D60 en D80, dat de D60 drie scherpstelpunten heeft en de D80 heeft er elf. De D60 kunt geen bracketingprogramma (dus moet je belichtingstrapjes handmatig instellen) en de D80 kent dat wel. En tot slot heeft de D60 geen scherspstelmotor in de body en heb je dus alleen autofocus met AF-S lenzen.
Verder mist de D60 een 2e instelwiel aan de voorkant en knopjes voor directe instelling van witbalans en ISO-waarde.
Bovendien heeft de D80 een mooiere zoeker (pentaprisma .95x) t.o.v. de D60 (pentaspiegel 0.8x)

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » wo aug 06 2008 4:07 pm

maar een d60 heeft wel een anti stof functie en die heeft de d80 niet (althans niet voor zo ver ik het weet) en de porcessor in de d60 zou ikets sneller dan in de d80 zijn, persoonlijk wacht ik dan liever op d90 de laatste geruchten zijn dat hij tijdens de photokina in september geintroduceerd zou/zal gaan worden

inderdaad is er niets mis aan 6 megapixel, een bekende professor zij dat 6 megapixel zat is en dat met meer megapixel de kans op ruis alleen maar toeneemt en daarmee ook het verbruik in stroom

grote schermen kosten stroom, live view kost er veel stroom.

gelukkig zit dergelijke pospas niet op de d70 .. en die werkt prima met af, af-s en non nikon lensen (zoals sigma en tamrom)

Pieter

Bericht door Pieter » wo aug 06 2008 4:44 pm

Sorry hoor maar komop. Je zegt dat je trouwreportages maakt en vervolgens wil je een D80 met 18-200 gaan kopen en je 1000€ toch wel erg duur vindt.
Ik vind het echt te belachelijk voor woorden dat er zo veel mensen zijn die zich als fotograaf aanbieden terwijl ze maar half weten wat ze doen, ik zeg hier overigens niet dat je niet zou weten wat je moet doen of dat ik dat zelf wel weet. Ik ben echter wel van mening dat 1000€ voor spullen geen enkel probleem zou moeten zijn als je echt trouwfoto's maakt en je dus niet als "fotograaf" voor 100€ verhuurd en de bestanden zomaar mee geeft.
Het is echt jammer om te zien dat er zoveel mensen zijn die zich aanbieden als "fotograaf" terwijl ze dat eigenlijk niet zijn.
Ok ik snap dat het leuk is om met fotografie een geld te verdienen, ik snap dat "echte" fotografen zich steeds meer moet onderscheiden van de "amateur" en hierdoor ook meer kan vragen dan een fotograaf die zich op een goedkopere manier aanbied. Ik zeg overigens ook niet dat een "amateur" zich niet zou mogen aanbieden als fotograaf maar dan dient de kwaliteit ook wel goed te zijn, zo iemand vraagt dan ook een ander bedrag als iemand die graag zijn d40 terug wil verdienen en zich daarom maar aanbied, waarmee ik overigens niet pretendeer dat de TS dat doet.
Echter ben ik wel van mening dat er te veel wildgroei is en het voor een klant de verschillen in prijs te groot worden en ze bij een "echte vakfotograaf" ook 9 van de 10 keer de bestanden niet of tegen betaling mee krijgen terwijl een "amateur" er vaak niet moeilijk over doet omdat deze toch zelf niet print bijvoorbeeld.

Maar ok, just my 0.02€

Eventjes terug komen op de camera, D80 al is het alleen al omdat deze lekkerder in de hand ligt. Tevens zou ik zoeken naar een ander objectief dan de 18-200VR, prachtig objectief hoor om mee te nemen op vakantie maar niet om trouwereportages mee te maken.
Zoals dirk-jan boon hier boven al zegt, wacht even tot de kina en koop daarna een d90, dat scheelt waarschijnlijk aanzienlijk in de ruis en dat is bij ruimtes met minder licht, zoals kerken etc, wel prettig als je niet wilt gaan flitsen en toch met een objectief wilt werken wat niet lichtsterk is.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo aug 06 2008 5:14 pm

Tja Pieter,
Ook onder de klanten leggen sommigen de lat nu eenmaal minder hoog. Ik heb laatst geheel belangeloos en onder alle mogelijke voorbehouden dat ik een amateur ben en de camera nog maar net heb etc etc. op de promotieplechtigheid van een collega gefotografeerd. Zij was als erg blij met het resultaat, terwijl ik zelf meteen inzag dat ik nog bijzonder veel te leren heb. Iedereen die de foto's zag riep dat het geweldig was, terwijl ik nu zeker weet dat ik voorlopig niet meer als enige belangrijke gebeurtenissen wil fotograferen. Het resultaat kon er mee door maar daar is ook alles mee gezegd.
Veel mensen zijn gewoon niet in staat een goede foto van een slechte te onderscheiden... Zij zijn dan ook niet bereid om een dikke portemenee te trekken voor een trouwreportage. Zelf ik geen spijt dat ik wel een prof heb gehuurd destijds. Maar na 7 jaar huwelijk is het album inmiddels wel in een doos op zolder beland, dus of iedereen dat goed besteed geld zal vinden?

dikkiedik

Bericht door dikkiedik » wo aug 06 2008 5:18 pm

joepert schreef:Tja Pieter,
Ook onder de klanten leggen sommigen de lat nu eenmaal minder hoog. Ik heb laatst geheel belangeloos en onder alle mogelijke voorbehouden dat ik een amateur ben en de camera nog maar net heb etc etc. op de promotieplechtigheid van een collega gefotografeerd. Zij was als erg blij met het resultaat, terwijl ik zelf meteen inzag dat ik nog bijzonder veel te leren heb. Iedereen die de foto's zag riep dat het geweldig was, terwijl ik nu zeker weet dat ik voorlopig niet meer als enige belangrijke gebeurtenissen wil fotograferen. Het resultaat kon er mee door maar daar is ook alles mee gezegd.
Veel mensen zijn gewoon niet in staat een goede foto van een slechte te onderscheiden... Zij zijn dan ook niet bereid om een dikke portemenee te trekken voor een trouwreportage. Zelf ik geen spijt dat ik wel een prof heb gehuurd destijds. Maar na 7 jaar huwelijk is het album inmiddels wel in een doos op zolder beland, dus of iedereen dat goed besteed geld zal vinden?

Soms is het vastleggen van bepaalde momenten veel belangrijker dan de technische kwaliteiten van een foto. Dat blijt hier maar weer.

Pieter

Bericht door Pieter » wo aug 06 2008 5:19 pm

joepert schreef:Tja Pieter,
Klopt ook wel, vaak is het zo dat het moment vastleggen het belangrijkste is, maar het is gewoon jammer dat er veel mensen zijn die pretenderen fotograaf te zijn maar eigenlijk alleen maar een fototoestel in hun bezit hebben. Er zijn vast amateurs die gewoon prima werkt leveren.
Alleen krijg je door de wildgroei van fotografen en het verschil in niveau en prijs veel scheve gezichten en zijn mensen ook al snel blij met iets terwijl het niveau van de fotografie vroeger hoger lag.
In het analoge tijdperk waren er natuurlijk ook "amateurs" die zich aanbieden als fotograaf alleen is het nu in het digitale tijdperk wat toegankelijker dan dat het vroeger was. Jammer want hierdoor gaat het niveau naar beneden. Vaak zie je bij zulk soort fotografen dat ze voornamelijk goed kunnen fotoshoppen en het gebrek aan fotografische kunde daarmee maskeren.
En natuurlijk zijn er uitzonderingen he, ik gooi natuurlijk niet iedereen op een hoop. :-]

Dat ik hier op deze manier over denk heeft trouwens ook wel te maken met de situatie waarin ik verkeer, mijn ouders hebben een zogenaamd gecombineerd bedrijf, twee fotowinkels met daarbij fotostudio's. Achja, dan komen de klanten toch gewoon de foto's afdrukken en albums kopen bij ons :-].

Maar ok dat is beetje offtopic :-].

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » wo aug 06 2008 8:31 pm

Nou zeg, het is anders nog steeds een fijn gebruiksvoorwerp hoor
Heb thuis trouwens mooie canvasdoeken hangen van 100x70cm geschoten met de D50

Maargoed, wat je keuze ook is Lisa, ik zou niet gaan kiezen voor een camera van 2,5 jaar oud (D50 dus).
Met dit collectorsitem in mijn hand is dit het enige advies dat ik je kan geven.

Verder wens ik je veel uitzoekplezier!
Ter verduidelijking, dit was een reactie met een knipoog op de reactie van Roelof... :D

Ben je al wat wijzer geworden Lisa?

ohlalisa

Bericht door ohlalisa » do aug 07 2008 8:39 am

Ik ben in elk geval al heel wat wijzer geworden door jullie commentaren.

Ik neem alles mee in mijn uiteindelijke beslissing!

Overigens Pieter, ik voel me niet aangevallen door jouw opmerkingenen hoor, maarre.....was een professionele fotograaf op enig moment ook geen amateur of zie jij dat wellicht anders?

woudew
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door woudew » do aug 07 2008 9:00 am

Hoewel ik 2 maanden geleden ben overgestapt van de D50 naar de D300, vind ik de D50 nog steeds een fantastisch toestel.

Als je de D50 (of D70) tweede hands kunt kopen scheelt je dat een paar honderd euro die je kunt spenderen voor een beter lens (of in eigen zak kunt steken)

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”