SB-27

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Stingray
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

SB-27

Bericht door Stingray » zo mar 16 2008 9:36 pm

Beste lezers,

Graag wil ik een topic starten over de SB-27 en ik vraag jullie om hier wat tips en trucs te vermelden over deze flitser.

Ik ben zelf in het bezit van een SB-27 icm mijn FM3a en ik ben enthousiast over deze flitser mn. over de compacte bouw. Ik zit er over na te denken er nog een aan te schaffen.

Mvrgr.,

Stingray.
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.

Stingray
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Stingray » wo aug 06 2008 8:27 am

NCN'ers,

Bij gebruik van de SB27 lijkt de mogelijkheid te bestaan om diverse vaste brandpuntsafstanden in te stellen (zeer waarschijnlijk verband houdende met de de gemonteerde vaste brandpuntafstandlens).

Heeft er iemand ervaring mee hoe je dit moet instellen ?

S.
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo aug 06 2008 5:21 pm

Blz 20/21 van de handleiding (nog steeds te downloaden van de Nikon support)

Mocht je Engels die uitdaging niet aankunnen:
Houd 'Zoom' en 'M' tegelijk ingedrukt totdat de 'M' boven 'zoom' op het display begint te knipperen.
Wacht tot de 'M' continu brandt
Druk daarna net zo vaak op 'zoom' totdat je de gewenste brandpuntsafstand hebt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do aug 07 2008 7:58 am

Een citaat:

17.51 SB-27
Verscheen in 1995. De flitser heeft de vormgeving van de SB-7/10/12/17 en is daarmee gelijk een stuk kleiner dan we van de SB-24/26 gewend zijn. De lichtopbrengst is dan ook wat minder: richtgetal 30. De SB-27 mag gezien worden als de opvolger van de SB-20, doch kan nu wel mee zoomen met het objectief en is aangepast aan de mogelijkheden van de F-70/90/90 X camera's. Ook deze flitser heeft de centrale ISO-schoen aansluiting is dus met alle Nikon spiegelreflexcamera's te gebruiken. Hoe nieuwer de camera, hoe meer mogelijkheden van de flitser automatisch gebruikt kunnen worden. Samen met de F-70/90/90 X en dergelijke camera's biedt de SB-27 het automatisch meer-velden invulflitsen. De flitser kan ook gebruik maken van het voor flits systeem. Daarbij wordt ook nog de afstandsinformatie en de beeldhoek van het objectief verrekend.

De SB-27 heeft een mogelijkheid ter voorkoming van de zogenaamde "rode oogjes" door middel van enkele voor-flitsen. Met alle AF camera's na de F-801 stelt de SB-27 zich automatisch in op de beeldhoek van het gebruikte objectief. Een beeldhoek van 24 tot 50 millimeter kan door de flitser uitgelicht worden. De flitser heeft een uitklapbare strooischijf, die met name gebruikt kan worden als men op zeer korte afstand (vanaf 30 centimeter) werkt. Op de korte afstand werkt de strooischijf contrast verlagend. Bij indirect flitsen heeft de flitser een zogenaamde "bounce-reflector" die enkele ophel-lichtjes geeft bij indirect flitsen. De flitser kan men vrijwel alle kanten op laten schijnen. Manueel kan met de flitser gebruiken van vol vermogen tot 1\16 van dit vermogen in vijf stappen. Automatisch heeft men de keuze uit 4 diafragma's. Bij DDL gebruik heeft men geen omkijken meer naar deze flitser. De SS-27 is de tas voor deze flitser.

De SB-27 heeft nog de eenvoudige voorflitsen om de belichting te meten. De huidige DX en FX camera's kunnen daar niet meer vol automatisch mee om gaan. Met een FM-3A heb je nergens last van.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”