fotograferen in opdracht
-
1031
fotograferen in opdracht
Ik heb de afgelopen maanden 2 foto-opdrachten gekregen van een groot internationaal bedrijf, genoteerd in de AEX. Daar ben ik dus hartstikke trots op.
Nu was ik vanochtend op een locatie aan het fotograferen voor deze opdracht. Het is de bedoeling dat ik de goederen die van die locatie afkomstig zijn daar fotografeer.
Na afloop werd ik door een personeelslid gevraagd om foto's van het personeel te sturen via de mail.
Dit is mijn eerste opdracht van die omvang. Is het nu toegestaan en/of netjes om die foto's die zeker niet naar de 1e opdrachtgever zullen gaan, te sturen naar het betrokken bedrijf. Al dan niet tegen betaling.
Hoe denken jullie daar over?
Nu was ik vanochtend op een locatie aan het fotograferen voor deze opdracht. Het is de bedoeling dat ik de goederen die van die locatie afkomstig zijn daar fotografeer.
Na afloop werd ik door een personeelslid gevraagd om foto's van het personeel te sturen via de mail.
Dit is mijn eerste opdracht van die omvang. Is het nu toegestaan en/of netjes om die foto's die zeker niet naar de 1e opdrachtgever zullen gaan, te sturen naar het betrokken bedrijf. Al dan niet tegen betaling.
Hoe denken jullie daar over?
- Jur
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik denk dat je het "probleem" op twee manieren zou kunnen benaderen:
1. Als de personeelsfoto's geen enkele relatie hebben met de eerste opdracht, zou je deze (al of niet tegen betaling) kunnen beschouwen als een nieuwe opdracht.
2. Je zou de extra foto's (zonder verdere betaling) naar de eerste opdrachtgever kunnen sturen, met het verzoek deze naar het betreffende personeelslid door te zenden.
1. Als de personeelsfoto's geen enkele relatie hebben met de eerste opdracht, zou je deze (al of niet tegen betaling) kunnen beschouwen als een nieuwe opdracht.
2. Je zou de extra foto's (zonder verdere betaling) naar de eerste opdrachtgever kunnen sturen, met het verzoek deze naar het betreffende personeelslid door te zenden.
Jur
-
1031
- noogle
- Forumlid

- Contacteer:
Dus tijdens het fotograferen van de producten in bedrijf B (in opdracht van bedrijf A) staan er personeelsleden op de foto van bedrijf B, en belangrijke meneer/mevrouw van bedrijf B wil die foto's waar (toevallig) personeelsleden op staan?
Dan zou ik tegen bedrijf B zeggen dat bedrijf A de opdrachtgever is en bedrijf B maar bij bedrijf A moet gaan vragen om de foto's. Als ze dat niet willen zou ik zeggen dat je met alle plezier een nieuwe opdracht aanneemt van bedrijf B om het personeel op de foto te zetten.
Bedrijf A betaalt jou om foto's te maken, ik vind het not done om dan foto's uit die opdracht aan derden te geven (ook al vraag je daar niets voor)
Michael
Dan zou ik tegen bedrijf B zeggen dat bedrijf A de opdrachtgever is en bedrijf B maar bij bedrijf A moet gaan vragen om de foto's. Als ze dat niet willen zou ik zeggen dat je met alle plezier een nieuwe opdracht aanneemt van bedrijf B om het personeel op de foto te zetten.
Bedrijf A betaalt jou om foto's te maken, ik vind het not done om dan foto's uit die opdracht aan derden te geven (ook al vraag je daar niets voor)
Michael
Laatst gewijzigd door noogle op do jul 31 2008 6:52 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
-
jpauwels
- noogle
- Forumlid

- Contacteer:
Haha, grappig, ik zag het inderdaad 
Michael
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
- Cees
- Forumlid

Laat bedrijf B maar aan bedrijf A vragen om die foto's, inderdaad. Die foto's zijn tenslotte voor bedrijf A gemaakt. Jij kunt niet dezelfde foto's ook aan bedrijf B verkopen zonder toestemming van bedrijf A. Hangt ook nog een beetje van je contract af, zou je alle opnamen doen voor bedrijf A, dan is het zelfs hun eigendom.
Laatst gewijzigd door Cees op do jul 31 2008 4:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
-
Arend-ho
-
Herman55
Je hebt de opdracht om goederen te fotograferen? Je wordt dus niet per uur betaald? Dan kun je zelf bepalen wanneer je foto's maakt voor bedrijf A en wanneer voor B. Dat kan toevallig samen. Die planning maak je als fotograaf zelf. Wat niet kan is de foto's die waarvoor je al een opdracht van A hebt, beschikbaar stellen (of zelfs verkopen) aan B. Ik zie hier verder geen problemen in om de opdrachten tegelijk uit te voeren. En zoals Arend al zegt, waarom geen 2e opdracht, die je gelijk uitvoert.
- Hans Braakhuis
- Forumlid

- Contacteer:
-
evertfoto
Ben het met Hans eens dat je over het Vakgebied terecht moet bij een organisatie waarbij je denk ik nog niet bent aangesloten?
Als je Vakmatig bezig bent is het belangrijk dat je voor ondersteuning en advies terecht kunt bij zo'n BFN of SVFN.
Moet je natuurlijk wel beschikken over een KvK nummer, enz.
Als je Vakmatig bezig bent is het belangrijk dat je voor ondersteuning en advies terecht kunt bij zo'n BFN of SVFN.
Moet je natuurlijk wel beschikken over een KvK nummer, enz.