P stand op D70
P stand op D70
Hallo forumleden,
Missschien een domme vraag van mij. Als ik foto's maakt met de D70 gebruik ik altijd de auto-stand. Camera regelt dan alles automatisch voor je. Nou wil ik ook de P stand zo af en toe gebruiken. Regelt de camera ook dan automatisch de rest voor je namelijk diafragma en sluitertijden?
Bent nog een leek met wat de progamma's standen betrefd vandaar mijn vraag aan jullie.
MvG,
Missschien een domme vraag van mij. Als ik foto's maakt met de D70 gebruik ik altijd de auto-stand. Camera regelt dan alles automatisch voor je. Nou wil ik ook de P stand zo af en toe gebruiken. Regelt de camera ook dan automatisch de rest voor je namelijk diafragma en sluitertijden?
Bent nog een leek met wat de progamma's standen betrefd vandaar mijn vraag aan jullie.
MvG,
De P-stand doet hetzelfd als de auto-stand als het gaat om diafragmering en sluitertijd. Het verschil is dat de autostand ook met verdere bewerking van de foto aan de slag gaat (kleuren etc.). Dat doet de P stand niet. De P stand biedt de mogelijkheid om diafragma en sluitertijd aan te passen en zo de scherptediepte van je foto te beïnvloeden. Hoe meer licht, hoe groter de variatie die de camera je toestaat, want de P-stand wil wel dat je goed belichte foto's krijgt die niet een te lange sluitertijd hebben (want dan zijn ze bewogen). In die zin is het nog steeds een soort auto-stand; een foto veel te kort of te lang belichten is in de P-stand nog steeds niet mogelijk.
Het voordeel van de P-stand boven de auto-stand is dat er geen verdere nabewerking van de foto plaatsvindt en je dus als fotograaf het resultaat helemaal zelf kunt beïnvloeden.
Het voordeel van de P-stand boven de auto-stand is dat er geen verdere nabewerking van de foto plaatsvindt en je dus als fotograaf het resultaat helemaal zelf kunt beïnvloeden.
- Germay
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Weg met die autmaat
,cq de p stand,ik neem aan dat er een gebruiksaanwijzing bij de D70 is.Lees het eens helemaal door en ga voor de A-stand,diafragma instellen en de sluitertijd wordt atomatisch ingesteld.Dan kun je zelf je scherpte-diepte bepalen(groot en klein diafragma)ten eerste maak je betere foto's en daarnaast veel meer voldoening van je genomen foto's.Daarna kun je gaan werken met de S-stand en de M-stand.Dit is niks moeilijker dan de P- stand,véél foto's maken in de A-stand en je zult zien dat je een mooier resultaat krijg,ga spelen met je diafragma het zal best lukken.Ik was ook een leek op camera gebied, ik heb zelf toen ik een DSLR kocht nooit de automaat gebruikt daar leer je niks van alles wordt voor je gedaan.Je moet zelf de regie in de hand houden.Ik hoop dat je hier wat aan heeft,ik wens je veel suc6 om te beginnen met de A-stand.
-----------------------
Met vr gr,
Gert.
Noot;Een camera moet doen wat jij wil!!!!

-----------------------
Met vr gr,
Gert.
Noot;Een camera moet doen wat jij wil!!!!
Re: P stand op D70
Dat staat allemaal beschreven in de handleiding van je camera.Hain schreef:Hallo forumleden,
MvG,
Investeer nog eens EUR 20,00 in een goed boek, na aanschaf van je dure camera.......... :mrgreen:joepert schreef:Ik vind de handleiding van mijn D60 op dat punt niet erg duidelijk.
Fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera Nikon
of
Fotograferen met een Nikon D60
De boeken van Dre de Man zijn duidelijk en leesbaar voor iedereen.
Dus mensen, lezen die handleidingen en boeken, anders............... niet zeuren !