ik heb een vraag. Ik gebruik een F801s, een F80 en soms een F50.
Als ik mijn F50 op de TIME mode zet (hij heeft geen BULB) dan hoor ik eerst een klik geluid (alsof de spiegel omhoog klapt) en daarna volgt nog een geluid waarna het rode lampje van de zelf ontspanner uit gaat.
Betekent dit dus inderdaad dat eerst de spiegel omhoog klapt?
En zo ja, is dat altijd zo bij camera's die geen BULB maar wel TIME hebben?
Als dat zo is is dit dus eigenlijk een heel geschikte camera voor nachtopnames, omdat je met de zelfontspanner op de TIME functie de knop indrukt, dan de spiegel omhoog klapt, en dan de film belicht wordt. Om de belichting te stoppen druk je nogmaals de afdrukknop in en de lens sluit zich weer.
Maar wat ik dus vraag is: is het eerste geluid inderdaad de spiegel die omhoog klapt, of is dat iets anders?
Nikon F50 spiegel
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Of het altijd zo is met camera's die time hebben, weet ik niet, maar ik heb het uitgeprobeerd met mijn F50 (mijn eerste Nikon) waarvan de batterijen het nog deden.
Op 'time' gezet, afgedrukt en ik hoorde 'ploing', 'tik'.
Omdat ik er geen lens op had en de bodydop ook had verwijderd, zag ik met de 'ploing' de spiegel opklappen en met de 'tik' (veel zachter) ging de sluiter open.
Een en ander sloot weer nadat ik weer op de afdrukknop drukte.
Had je natuurlijk ook zelf kunnen proberen zonder filmpje en bodydop.
Ik weet natuurlijk niet zeker of dit voor alle camera's met een 'time' functie zo is, maar dat lijkt voor de hand te liggen...
Op 'time' gezet, afgedrukt en ik hoorde 'ploing', 'tik'.
Omdat ik er geen lens op had en de bodydop ook had verwijderd, zag ik met de 'ploing' de spiegel opklappen en met de 'tik' (veel zachter) ging de sluiter open.
Een en ander sloot weer nadat ik weer op de afdrukknop drukte.
Had je natuurlijk ook zelf kunnen proberen zonder filmpje en bodydop.

Ik weet natuurlijk niet zeker of dit voor alle camera's met een 'time' functie zo is, maar dat lijkt voor de hand te liggen...
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Ja. Nogal wiedes dat bij een tijdopname ("T-stand") eerst de spiegel uit de weg klapt vóór de sluiter opent.
Nog iets: dus steeds als je er aan dacht er naar te kijken zat er een film in de camera. Je schrijft dat je wel de camera op T hebt gezet en naar het geluid hebt geluisterd. Dat kost dan toch ook een beeldje? Of ben je in de vreemde veronderstelling dat het geen beeldje kost als het objectief op de camera zit?
E.M. de Klerk
Nog iets: dus steeds als je er aan dacht er naar te kijken zat er een film in de camera. Je schrijft dat je wel de camera op T hebt gezet en naar het geluid hebt geluisterd. Dat kost dan toch ook een beeldje? Of ben je in de vreemde veronderstelling dat het geen beeldje kost als het objectief op de camera zit?
E.M. de Klerk
Het is inderdaad nogal wiedes, maar waar het mij om gaat is de snelheid waarmee het gebeurt. Je hoort dus eerst de spiegel, en pas een paar seconden later de shutter open gaan.
En nee, ik snap dat dit me een frame kost, maar dat is niet erg als een foto maakt toch, dat is juist de bedoeling, ik luister naar mijn camera als ik een foto maak!
En nee, ik snap dat dit me een frame kost, maar dat is niet erg als een foto maakt toch, dat is juist de bedoeling, ik luister naar mijn camera als ik een foto maak!