RAW en wijzigen van instellingen

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Stiefel

RAW en wijzigen van instellingen

Bericht door Stiefel » di aug 12 2008 8:45 am

Ik heb eerst dit hele forum afgezocht om een antwoord op mijn vraag te krijgen, maar helaas. Heel veel vdiscussie over RAW vs JPG, maar niet de antwoorden die ik zoek. Veel mensen kiezen voor RAW vanwege de 'betere bewerkingsmogelijkheden' maar nergens lees ik wat die dan zijn.

Mijn amateursdenken leidt tot de conclusie dat ik in Photoshop alles kan, ongeacht hoe dat beeld daar komt. Ok, als ik RAW inlees wordt Camera Raw geopend en kan ik daar met wat schuifjes spelen, maar ik zie nog niet wat daar anders aan is dan in Photoshop.

Ik las ook ergens dat het zou gaan om de pre-processing van je camera. Dat, zolang de belichting goed is, alles later weer gewijzigd kan worden.
Klopt dat? En zo ja betekent dat dan dat ik bijvoorbeeld op mijn D80 de verscherping op +2 kan zetten en dat ik die verscherping later via het bewerken van RAW weer ongedaan kan maken? En als dat weer klopt, waarom zou dat met een JPG in Photoshop niet kunnen?

Kortom nogal wat onduidelijkheden voor mij. Zou er iemand zijn die dit helder kan uitleggen?

Bedankt!
Marcel

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di aug 12 2008 8:57 am

In JPG wordt al een bepaalde compressie toegepast. RAW is inderdaad de ruwe foto, nog helemaal onbewerkt. Als ik een JPG foto in Capture NX2 wil bewerken, kan ik de belichting bijv. niet meer corrigeren, bij een RAW foto wel.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di aug 12 2008 9:00 am

Het verschil tussen raw en jpg is dat die preprocessing in de camera bij raw niet heeft plaatsgevonden, dat betekent dat de gegevens die in je raw bestand staan uitgebreider zijn dan in jpg, bovendien zijn bewerkingen in jpg destructief, dwz ze kunnen niet meer teruggedraaid worden.
Jouw verscherping bijvoorbeeld kan in jpg niet meer ongedaan worden gemaakt, in raw kan dat dus wel, omdat dan de originele gegevens niet overschreven worden, maar er een instructieset bij geplaatst wordt hoe iets eruit moet zien, en die instructieset kun je aanpassen.

En dan hebben we het nog niet over het feit dat door de structuur van jpg iedere keer opnieuw opslaan weer gegevensverlies betekent.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

GdP

Bericht door GdP » di aug 12 2008 9:24 am

Vergelijk het met analoge fotografie. De foto’s bewaar je, en de negatieven gooi je weg. En dat is wat je doet met het maken van JPG-foto’s. Heel veel informatie laat je door de camera verwijderen door er alleen JPG-bestanden uit te halen.
Wanneer je bv. een NEF-bestand opent in Capture NX zie je gelijk al dat er veel meer mogelijkheden beschikbaar zijn om je foto verder te bewerken. Inclusief alle camera-instellingen.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » di aug 12 2008 10:09 am

Bij RAW wordt het beeld door de camera-instellingen (verscherping, kleurstanden enz.) niet fysiek gewijzigd, maar er wordt als het ware een bewerkingslijstje (instructie set) aan het bestand toegevoegd waarin die instellingen zijn opgeslagen. Bij de RAW conversie in NX2 of een ander programma kun je de instellingen "in het lijstje" vervangen door andere instellingen. Bij JPEG wordt het plaatje al in de camera daadwerkelijk bepaald door de camera-instellingen en kunnen derhalve achteraf niet meer ongedaan worden gemaakt.
Jur

Stiefel

Bericht door Stiefel » di aug 12 2008 11:44 am

He mensen bedankt voor de info. Vooral de uitleg over de non-destructive editing heeft geholpen.
Kan het kloppen dat alleen Capture NX dezelfde instellingen ter bewerking aanbiedt als die op de camera.
Ik bewerk nu met Camera RAW van Photoshop, maar daar zie ik maar een paar instellingen staan en die komen zeker niet overeen met mijn D80 instellingen.

GdP

Bericht door GdP » di aug 12 2008 11:50 am

Stiefel schreef:He mensen bedankt voor de info. Vooral de uitleg over de non-destructive editing heeft geholpen.
Kan het kloppen dat alleen Capture NX dezelfde instellingen ter bewerking aanbiedt als die op de camera.
Ik bewerk nu met Camera RAW van Photoshop, maar daar zie ik maar een paar instellingen staan en die komen zeker niet overeen met mijn D80 instellingen.
In Capture NX kan je achteraf nog alle camera-instellingen wijzigen.

Voor NEF-bestanden dus!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”