Nikon Powergrip BM-D80 .....

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Dukard

Nikon Powergrip BM-D80 .....

Bericht door Dukard » za dec 23 2006 9:06 pm

Hoi allemaal,

Vandaag een Nikon BM-D80 Powergrip gekocht voor mijn D80 .... een heel leuk kerstcadeautje dus .... :D

T ding is niet onder de kerstboom blijven liggen .... maar heb hem meteen op de camera gezet met de bestaande EN-EL3e accu erin ..... en dat werkt erg fijn. De camera laat zich nu veel zekerder vasthouden en zorgt ervoor dat ik ook minder tril tijdens het fotograferen.

--- Nu het probleempje ...

Uiteraard heb ik ook even alle mogelijkheden uitegprobeerd om "vreemde" accu's in de grip te plaatsen .... w.o. een set NIMH-AA batterijtjes van 2500 mAh en een set Duracel AA Alkaline batterijen.

De set Duracel kwam nieuw uit de verpakking maar de D80 hield er na twee foto's mee op en gaf in de batterij indicatie - Batt. Low - aan. ... :roll:

De set NIMH - direct uit de lader - kwam niet veel verder om meteen een - Batt. Low - aan te geven .... ik heb met de NIMH set dus geen enkele foto kunnen maken en dat terwijl de handleiding wel aangeeft met deze AA batterijen te kunnen werken .... ook al is dat korter dan met de originele EN-EL3e accu.

In beide AA gevallen heb ik in de D80 de menu instellingen op het juiste type ingesteld.

Ik heb alle penlites en accu's nog even per stuk gemeten in een accutestertje en daar gaf de schaal voor alle AA's "goed" aan.

---

Weet iemand hier meer van hoe dat zit - of heeft hier meer ervaring mee ?? .... en waarom het spul niet wil werken op de AA batterijen ??

Alvast bedankt ..... :wink:

ML

Bericht door ML » zo dec 24 2006 5:16 pm

plus en min polen in juiste richting? (je hebt de M en B ook omgedraaid in de naam van de grip -LOL- )
Dacht eerst inderdaad ook aan je menu instelling, je moet bij de D200 ook aangeven welk type batt je erin stopt maar je zegt zelf al dat je daar op gelet hebt. Batterij houder die je in de MB-D80 schuift, voor de penlight's geeft wel 7,5 volt op de polen? of 6 volt bij oplaadbare?
Kan ook niks anders bedenken .... succes

GdP

Bericht door GdP » zo dec 24 2006 11:59 pm

Het probleem heb ik ook gehad. Misschien gaat het om hetzelfde. Bij mij betrof het de MB-40 op mijn Nikon F6.
In de batterijhouder zitten tussen de batterijen hele dunne tussenschotjes die er voor zorgen dat de batterijen op hun plaats blijven. Op deze schotjes zaten kleine braampjes. Die zorgde er voor dat de batterijen onderling geen goed kontakt konden maken. M.b.v. van een ‘breekmesje’ heb ik die weg kunnen snijden. Daarna probleem opgelost.

Dukard

Bericht door Dukard » ma dec 25 2006 12:39 am

ML schreef:plus en min polen in juiste richting? (je hebt de M en B ook omgedraaid in de naam van de grip -LOL- )
Dacht eerst inderdaad ook aan je menu instelling, je moet bij de D200 ook aangeven welk type batt je erin stopt maar je zegt zelf al dat je daar op gelet hebt. Batterij houder die je in de MB-D80 schuift, voor de penlight's geeft wel 7,5 volt op de polen? of 6 volt bij oplaadbare?
Kan ook niks anders bedenken .... succes
Tikfoutje .... :oops:

En ja ...... ik heb verschillende keren gekeken of alle plus polen in de juiste richting geplaatst waren ...... de camera reageert dan ook wel op het inzetten van het batt. pack ..... maar geeft direct een "Low-batt." aan.
Ik denk dan ook niet dat het aan het batt. pack ligt oid ....

Als ik aan de polen van het AA batt. pack meet dan kom ik met een multimeter op 7,2 V ...... een oplaadbare AA accu levert 1,2 V dus dat zou x 6 idd uitkomen op 7,2 V.

Met het gebruik van Duracel AA batt. heb ik dezelfde ervaring ..... al ligt daar de gemeten spanning natuurlijk op 9 Volt ..... resp. 1,5 x 6.
gdepater schreef:Het probleem heb ik ook gehad. Misschien gaat het om hetzelfde. Bij mij betrof het de MB-40 op mijn Nikon F6.
In de batterijhouder zitten tussen de batterijen hele dunne tussenschotjes die er voor zorgen dat de batterijen op hun plaats blijven. Op deze schotjes zaten kleine braampjes. Die zorgde er voor dat de batterijen onderling geen goed kontakt konden maken. M.b.v. van een ‘breekmesje’ heb ik die weg kunnen snijden. Daarna probleem opgelost.
Ik heb de batt. behuizing goed bekeken maar ik kan geen schotjes in het pack vinden .....

Met beide soorten batterijen heb ik dus dezelfde ervaringen ..... wat zou betekenen dat de D80 niet geschikt zou zijn met het gebruik van Alkaline batterijen en/of oplaadbare NIMH accu's ...... alhoewel de gebruiksaanwijzing bij de camera en bij de powergrip duidelijk anders laten lezen.

-

Iemand ervaring met dit euvel ????

Of moeten er speciale accu's gebruikt worden die voor dit doel geschikt zijn ??
Zou wat vreemd zijn als ik de mogelijkheden in AA gebruik lees in de handleiding.

Graag info ..... :wink:

ML

Bericht door ML » ma dec 25 2006 11:33 am

O ja, 6 batterijen. ik rekende met 5. stom he.
Dan zou ik toch even contact opnemen met nikon service point in beverwijk. Ik heb ook geen andere ideeen.
Fijne kerst verder

Dukard

Bericht door Dukard » wo dec 27 2006 9:57 pm

Vandaag met de camera + powergrip even terug geweest naar de winkel en daar wist men mij te vertellen dat het probleempje te maken heeft met de soort accu's cq. batterijen. Zij hadden dat wel vaker gezien.

De meeste standaard accu's en/of batterijen leveren wel de spanning die de camera nodig heeft, maar niet de benodigde hoeveelheid stroom.
Vertaald houdt dat in dat de accu's en/of batterijen niet voldoende Amperes (A) kunnen leveren om de camera aan de gang te houden.

Om die reden hebben verschillende fabrikanten speciale accu's en batterijen ontwikkeld die het benodigde Amperage wel kunnen leveren.

Daar hangt dus een prijskaartje aan ..... voor de oplaadbare accu's (vergeef me dat ik geen merk oid heb) kosten die 9,95 Euro p.st.
De prijzen van de normale batterijen zijn mij onbekend.

-

De verkoper vulde mijn AA batt. pack met 6 stuks "Energizer AA Penlites" en de D80 kwam heel netjes tot leven ..... en gaf direct een volle uitslag op de batt. ind. meter in het LCD scherm.

Vanuit service-oogpunt boodt hij mij de batterijen gratis aan om de levensduur uit te porberen. Of ik dat hem dan een keer wilde vertellen hoe lang de batterijen mee waren gegaan.
Dat ga ik dus de komende tijd even uitproberen, al verwacht ik niet dat de batterijen de levensduur van de orig. accu overtreffen.

-

Door deze ervaring ben ik tot de conclusie gekomen dat niet elke batterij zomaar in de powergrip kan.
Op zich jammer ..... want stel dat je op vakantie bent en dat je een "Power-down" hebt met je accu .... dan koop je dus niet even een 6-tal batterijtjes in de lokale souvenirs-shop om je foto-dag te vervolgen.

Beter is het dus om dan een tweede accu-pack te kopen die je in zo'n geval kan inzetten.

-

Over de accu-packs wist de verkoper het volgende te vertellen:

De originele Nikon accu's hebben een garantie van een half jaar.
Zijn advies was om bij een aanschaf van een tweede of een vervangende accu voor een extern merk te gaan ..... die doen niet onder voor de originele en daar wordt zelfs 2 jaar garantie op gegeven.
De prijzen komen enigzins overeen met die van de originele Nikon accu's.
Bijkomend pluspuntje kan ook zijn dat de capaciteit van de externe merk accu's vaak ook nog hoger liggen ..... tot wel 2000 mAh. t.o. 1500 Ah van de originele EN-EL3e van de D80.

---------------

Ik hoop dat jullie iets kunnen met dit verhaal ..... en hoor graag of er vergelijkbare ervaringen zijn ..... :wink:

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » do dec 28 2006 12:00 am

Op het gevaar af mosterd na ..

Ik had/heb een Coolpix 8700 met batterijhouder en een soortgelijk probleem.
Nu bleek dat de oplaadbare batterijen die ik gebruikte (GP 2100) aan de + kant vrij hoge randen/schouders hadden. Hierdoor maakten ze in de houder slecht contact met beugeltjes in de batt.pack. Deze iets verbogen richting + pool en geen probleem meer gehad.

Bladmos

dre

Bericht door dre » vr jan 12 2007 7:13 pm

Dukard schreef:Vandaag met de camera + powergrip even terug geweest naar de winkel en daar wist men mij te vertellen dat het probleempje te maken heeft met de soort accu's cq. batterijen. Zij hadden dat wel vaker gezien.

De meeste standaard accu's en/of batterijen leveren wel de spanning die de camera nodig heeft, maar niet de benodigde hoeveelheid stroom.
Vertaald houdt dat in dat de accu's en/of batterijen niet voldoende Amperes (A) kunnen leveren om de camera aan de gang te houden.

Om die reden hebben verschillende fabrikanten speciale accu's en batterijen ontwikkeld die het benodigde Amperage wel kunnen leveren.

Daar hangt dus een prijskaartje aan ..... voor de oplaadbare accu's (vergeef me dat ik geen merk oid heb) kosten die 9,95 Euro p.st.
De prijzen van de normale batterijen zijn mij onbekend.

-

De verkoper vulde mijn AA batt. pack met 6 stuks "Energizer AA Penlites" en de D80 kwam heel netjes tot leven ..... en gaf direct een volle uitslag op de batt. ind. meter in het LCD scherm.

Vanuit service-oogpunt boodt hij mij de batterijen gratis aan om de levensduur uit te porberen. Of ik dat hem dan een keer wilde vertellen hoe lang de batterijen mee waren gegaan.
Dat ga ik dus de komende tijd even uitproberen, al verwacht ik niet dat de batterijen de levensduur van de orig. accu overtreffen.

-

Door deze ervaring ben ik tot de conclusie gekomen dat niet elke batterij zomaar in de powergrip kan.
Op zich jammer ..... want stel dat je op vakantie bent en dat je een "Power-down" hebt met je accu .... dan koop je dus niet even een 6-tal batterijtjes in de lokale souvenirs-shop om je foto-dag te vervolgen.

Beter is het dus om dan een tweede accu-pack te kopen die je in zo'n geval kan inzetten.

-

Over de accu-packs wist de verkoper het volgende te vertellen:

De originele Nikon accu's hebben een garantie van een half jaar.
Zijn advies was om bij een aanschaf van een tweede of een vervangende accu voor een extern merk te gaan ..... die doen niet onder voor de originele en daar wordt zelfs 2 jaar garantie op gegeven.
De prijzen komen enigzins overeen met die van de originele Nikon accu's.
Bijkomend pluspuntje kan ook zijn dat de capaciteit van de externe merk accu's vaak ook nog hoger liggen ..... tot wel 2000 mAh. t.o. 1500 Ah van de originele EN-EL3e van de D80.

---------------

Ik hoop dat jullie iets kunnen met dit verhaal ..... en hoor graag of er vergelijkbare ervaringen zijn ..... :wink:
hoi ik heb het ook gehad met batt. ik had allemaal verschillende soorten oplaadbare batt. Ik had nog twee pakken 2800 mah dus 8 batt. dat werkte idd uitstekkend vond alleen dat dit de kamera veel te zwaar maakte dus heb ik maar weer gewoon een orgi accu geplaatst wat me daar weer bij op valt is dat hij de stroom sterkte door twee deelt daarmee wil ik zeggen dat de batt de helft aangeeft :evil: de batt. van 2800 mah heb ik op ebay gekocht wat wel een hoop scheelde met winkel prijzen (dit zijn trouwes ook gewoon winkels natuurlijk.) maar voor 11 euro heb je er zeker 4. de kwaliteit moet ik nog zien maar het ziet er goed uit. ik doe ze er allen nu in als ik echt veel moet/ mag schieten. op het net staat dat je er 3500 foto's mee kan schieten met 6x volle batt. dus dan kan je eeeeeeevvvvennn door.

MadMike

Bericht door MadMike » wo jan 17 2007 6:16 pm

hallo,

beste dre, je gelooft het toch niet echt dat je met 6 nimh's in je D80 3500 opnames kan maken????

dat zal wel kunnen met de kleinste en zuinigste comactcamera misschien ja, maar een D80??? goeie grap...

met een originele li-ion in je D80 kan je in je handjes klappen als je er 400-500 mee kunt maken, met AF. op manual focus zul je misschien 100 extra maken dan.

AA's in de D80 (alka, Nimh, of NiCad) komt overeen met 95er benzine in een bi-turbo V10...

het werkt niet 100%, en het doet je toestel gewoon geen eer aan.

(mijn mening he!)

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”