Studioflitsset... of gewoon een setje Nikon SB-x00's?

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Studioflitsset... of gewoon een setje Nikon SB-x00's?

Bericht door Patrick » ma aug 11 2008 12:28 am

Ik heb afgelopen zaterdag mijn nieuwe (en eerste) achtergrondsetje met zwart papier ingewijd door een leuke shoot met 2 van mijn nichtjes te doen. TomT was er ook bij. We hebben allebei de beschikking over een SB800. De opstelling bestond uit deze twee flitsers op een statief met een paraplu ervoor. We hadden ook nog een reflectiescherm ter beschikking, dus we hebben geprobeerd wat schaduwtjes te voorkomen door deze af en toe erbij te zetten. Verder een ventilator om wat wild gewapper op te roepen.

Nu komt mijn belangrijkste punt: het ging, naar mijn bescheiden mening, perfect. Ik vraag me af waarom ik een studioflitsset nodig zou hebben, anders dan dat je dan de beschikking hebt over iets meer flitskracht en instellichten. Maar het werken gaat veel handiger met de SB's. We hadden ze beide op hetzelfde kanaal gezet, maar wel in een verschillende groep. Zo konden we ze met mijn D200 en Tom's D300 apart aansturen vanaf de camera. Super!

Het voordeel is dat ik met hele andere diafragma's kon werken dan hij; want ik kan zelf de flitskracht sturen. En via het fantastische systeem dat Nikon ons biedt, gaat het aansturen perfect. We konden dus gewoon met z'n tweeën "tegelijk" schieten. Wellicht ongewoon om met twee fotografen te werken, maar ik met meestal mijn 50mm 1.8D erop (wat is die toch goed!) en Tom met z'n 85mm 1.4D (ook niet slecht... :mrgreen: ) kan je twee sets totaal andere beelden schieten in hetzelfde tijdsbestek.

Jullie ideeën hierover? Mis ik iets? Iemand anders hier ervaringen mee?

Nog even een fotootje: plaatjes zeggen meer dan woorden...

Afbeelding
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » ma aug 11 2008 7:42 am

Dat werkt inderdaad helemaal perfect en het is een mooie foto. Maar voor de prijs van een SB-800 koop je een hele knappe studioset met softboxen en alles er op en aan. Een 150watt setje koop je al voor rond de €250,- euri's.
Dus ik denk dat als je echt serieus aan studiofotografie wilt gaan beginnen je beter een studioset kunt aanschaffen. Het enige nadeel is dat je er wel een beetje de ruimte voor nodig hebt.

Groeten,

Jeroen
http://www.jpix.me" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma aug 11 2008 8:09 am

met een studiolamp zie je wat je doet en had je vast de ogen wat opgelicht.

mboots

Bericht door mboots » ma aug 11 2008 9:05 am

ik sluit me aan bij hans, om te beginnen of op lokatie zijn sb-800's erg handig en weinig gesleep, maar als je veel in de studio gaat werken dan wordt het wel lastig. Ook met eenstudio set met daarop 2 triggers kun je tegelijk fotograferen, dus dat is gee nverschil, de vraag is of je model zich op 2 fotograferen kan concentreren, en dat denk ik niet. Misschien bij alleen wat portretjes wel, maar als je wat verder gaat wordt dat ook onmogelijk. Modelfotografie is met name een 'klik' met je model hebben, dat ze zich ontspannen voelt, je aanwijzigingen begrijpt en zich duurt te laten gaan.
Met een studio flitsset, heb je instellampen die onontbeerlijk zijn, om te zien wat je doet, hoe het licht valt en nog belangrijker hoe de schduw valt.
Ook kun je er andere accessoires voorzetten zoals, snoots, barndoors, softboxen, honingraten, beautydish etc. En een aantal van die als je naar verloop van tijd echt willen gaan gebruiken om een keer een andere foto te maken.

Marco

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » ma aug 11 2008 9:07 am

sb's kunnen verdomd handig zijn:

geen stroom nodig
klein en makkelijk mee te nemen.
goede aansturig maar wel wat vertraging in afdruk en flits [ ogen dicht e.d.]
klein qua lamp dus wel hard licht [ een pluu doet al wonderen ]
softboxen geven een zachter licht en zoals Hans al aangeeft heb je geen instellicht.
Joe mcnally schiet ook veel met meerder flitsers..vaak in combi met diff schermen e.d. en niet onverdienstelijk ;-)

dus aanschaf is geen pre..aleen als je nog wat verder wilt zal je misschien toch wat moeten gaan investeren.

heb je je flitsers al dan kan dit voorlopig een mooie oplossing zijn.
heb het zelf lang zo gedaan....maar heb nu toch maar de stap gezet om wat meer te gaan investeren.

succes iig.

foto is mooi alleen haar ogen hadden wel iets meer licht mogen hebben.
het worden anders van die donkere gaten.

Arend.

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » ma aug 11 2008 9:14 am

Zoals Hans zegt, met studiolampen heb je een instellicht.
Ik mis de lichtpuntjes in de ogen
Verder mooi resultaat!

JanF

Bericht door JanF » ma aug 11 2008 10:35 am

Dat je prima resultaten kan bereiken heb je al bewezen. En met een hoop knutselen kan je bijna alles. Toch denk ik dat als je er in verder gaat je op een gegeven moment tegen de beperkingen zal aanlopen en het een stuk makkelijker wordt om een studio set aan te schaffen.

Wat voorbeelden.
Een snoot voor een haarlichtje is wel te maken maar erg lastig te richten zonder instellicht.
Een plu is prima maar wel beperkt in wat je er mee kan. Je zal op een gegeven moment ook met bijv. een softbox, striplight of beautydish aan de gang willen.

Mocht je dan ook ooit naar een studioset gaan. Kies dan flitsers met een zo universeel mogelijke bajonet (Bowens) zodat je een grote keus hebt uit (goedkope) lichtvormers want daar zit het verschil.
Niet zo zeer in de flitsers zelf.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma aug 11 2008 10:31 pm

Hans Braakhuis schreef:met een studiolamp zie je wat je doet en had je vast de ogen wat opgelicht.
Ik wist dat er iemand mee zou komen... Dat zag ik ook toen ik 'm plaatste. Ik had blijkbaar iets te makkelijk er eentje uit de serie gepakt. :oops:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma aug 11 2008 10:37 pm

Arend-ho schreef:goede aansturig maar wel wat vertraging in afdruk en flits [ ogen dicht e.d.]
Dat is dus niet zo. Ik geloof dat ik maar 2 foto's met ogen dicht had, uit iets van 250 foto's.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma aug 11 2008 10:50 pm

Ik besef dat dit werk is waar het om de details gaat. De bekende puntjes op de i. Als ik handiger zou zijn met PhotoShop zou ik een hoop achteraf kunnen aanpassen. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Nog even een vrij ruwe bewerking van haar grote zus, compleet met lichtjes in de ogen voor Ome Jan (meer later).

Afbeelding

De details: huid wat te glimmend naar m'n smaak, armen wat te helder belicht, dat soort zaken. Zie je dat soort details wel met een studioset met instellichten? Of gaat het dan meer om schaduwen en zo.

Vraagje trouwens: als je een studioflitser harder zet, gaat het instellicht dan oom harder? Of regel je die instellichten met de hand?

Er werd nog geopperd een goedkoop studiosetje te kopen. Natuurlijk (...) had ik zitten kijken naar dat spul. Maar ik heb het idee dat die sets ook gewoon heel beperkt zijn in hun mogelijkheden. Zo zie ik setjes waarbij je de flitsers kan instellen op 1/8, 1/4, 1/2 en 1/1... Dat is toch niet genoeg? De SB-800 gaan overigens tot 1/128! Ik denk dat een goedkoop setje al heel snel een beperking wordt, en je toch duurder uit bent omdat je toch een andere set moet kopen vanwege de beperkingen.

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » di aug 12 2008 8:13 am

Instellicht en flitssterkte zijn proportioneel. Je ziet dus wat je doet. Studioflits vind je ook wel tweedehands. Liever een goede tweedehands dan een mindere kwaliteit nieuwe. Maar je moet je afvragen of je het veel gaat gebruiken. Investeren wat je maar enkele keren gebruikt is ook zonde. Ik heb mijn (prive)Elinchrom set verkocht omdat ik er te weinig mee deed. Op mijn werk gebruik ik al ongeveer 25 jaar Elinchrom.
Als je koopt let dan op de prijs van nieuwe flitsbuis etc. Elinchrom is daar goedkoper mee dan andere merken. En de importeur zit vlak bij je in Oostzaan. Heeft ook wel tweedehands en je kan daar ook een set huren.

Robin

Bericht door Robin » di aug 12 2008 3:10 pm

Leuk onderwerp :)

Ik had na de cursus flitstechniek mezelf ook al afgevraagd wat beter zou zijn (voor mij) (http://www.nikon-club-nederland.nl//for ... hp?t=10005)

Ik heb dus net als jij gekozen om met SB-xoo's flitsers en wat paraplutjes te beginnen.

Wat hier boven al vermeld is, is het inderdaad erg lastig om in te schatten wat er precies gaat gebeuren als je een opstelling neerzet. In me hobbykamer, met de gordijnen dicht (=blauwe achtergrond) en gedimt licht kan ik nu aardig uniforme resultaat genereren. Wat logisch is, omdat ik nu weet hoe ik ze neer moet zetten (niet meer aankomen ;-P )

Zet me in een andere ruimte en kan weer "opnieuw" beginnen. Maar na 6 - 8 test shots ben je meestal al een aardig eindje. Ik zie dus zekers de voordelen van een echte studio set met instellicht voor de schaduwen en dergleijke.

Ik denk echter wel dat als je de flitsers reeds in huis hebt, je nog geen ervaring hebt dit de beste en voordeligste oplossing is. 2 plu'tjes en 2 statieven/klemmen kopen en schieten maar. (Gelijk een 5:1 reflectiescherm erbij genomen)

Mocht ik ooit een studioset kopen .....
aan statieven doe je nooit een miskoop dus zie dit niet als "verlies" of onnodige koop..

Zal binnenkort eens wat resultaat van mezelf posten. Maar wil eerst nog iets een een goed verlichte kamer of buiten doen. Kan ik gelijk combineren met eventuele vragen over problemen die ik tegenkom :)

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di aug 12 2008 3:27 pm

PatrickP schreef:
Arend-ho schreef:goede aansturig maar wel wat vertraging in afdruk en flits [ ogen dicht e.d.]
Dat is dus niet zo. Ik geloof dat ik maar 2 foto's met ogen dicht had, uit iets van 250 foto's.
dat hangt er dus vanaf of de persoon er gevoelig voor is.
en met de sb's heb je er gewoon eerder kans op daar er wel degelijk vertraging in zit.

"Vraagje trouwens: als je een studioflitser harder zet, gaat het instellicht dan oom harder? Of regel je die instellichten met de hand?"

kan zowel proportioneel als handmatig.... weet niet of dat op alle sets zo is.
de wat betere sets zijn met een tiende terug te schroeven.
tevens moet je even letten op de autodump....of je moet handmatig af willen flitsen. [ zou ik erg lastig vinden ]
goedkopere sets hebben ook vaak kleurverschil [ licht ] en geen stabiele output.
flitsbuis zelf vervangen is al genoemd.
wil je mobiel kijk dan naar wat kwaliteit van sterkte en het de snelheid waarmee je het evt op en af kan breken.
de meeste softboxen zijn een crime om op te zetten en ben je al af voordat je begonnen bent.

Arend

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”