Gabees schreef:Oké ik snap er nu helemaaaaaaaal niets meer van.
Kijk ik in een schema daar staat dat 1800 kelvin oranje is en 16000 blauw.
Zodra ik het schuifje van mijn raw converter verschuif naar de linkerkant naar een lager getal wordt m'n foto steeds blauwer, juist de andere kant op wordt roder/geler.
Het is altijd al abacadabra voor me geweest en ik probeer het echt te snappen maar het lukt gewoon niet.....hellup!!!!
Gabees,
Misschien helpt de volgende uitleg:
1. hoe blauwer het licht, hoe hoger de Kelvin waarde
2. de witbalansinstelling is (in eerste instantie) bedoeld om een neutrale weergave te bewerkstelligen
3. een "hoge witbalansinstelling" is bedoeld om het blauw te "neutraliseren" en maakt het beeld daarom warmer.
4. wil je geen volstrekt neutrale, maar een warmere weergave, dien je de witbalansinstelling op een hogere waarde te zetten dan voor die omstandigheden nodig zijn voor een neutraal beeld.
Je kunt buiten ook eens het volgende proberen:
- gebruik als standaard instelling 5500K
- verhoog de instelling in de schaduw en/of tegen de avond naar 5800 - 6000, of zelfs 6500K
Al doende krijg je een steeds beter oog voor de lichtomstandigheden en kun je de witbalansinstelling op gevoel fine-tunen. Met deze methode voorkom je dat het beeld altijd neutraal (of zelfs blauwig) wordt weergegeven, terwijl de omstandigheden juist een warmere indruk doen verwachten.
Ik hoop dat dit voldoende duidelijk is en dat je er wat aan hebt.