Heb sinds een maand een Nikon D40 als vervanging voor m'n analoge Nikon F75 SLR. Waar ik altijd van uit ben gegaan is dat de 'oude', non-DX objectieven door de cropfactor van de D40 zich voordoen als lenzen met een langere brandpuntafstand.
Het bevreemd me dan ook dat het 'oude' non-DX 28-70mm objectief op de D40 hetzelfde beeld geeft als de kitlens van de D40, de 18-55mm. Ik heb het uitgeprobeerd op 50mm en op 28mm, in beide gevallen wordt er niks vergroot of verkleind op de D40, de non-DX geeft op 50mm hetzelfde beeld als het DX objectief.
Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit? Als een 28-70mm op een analoge camera hetzelfde beeld geeft als een 18-55mm op een DSLR, dan snap ik dat wel, maar dan klopt het verhaal niet dat een 28-70mm fungeert als een 40-105mm op een DSLR. Ja, vanuit het perspectief van de analoge camera wel, maar niet vanuit die van een DSLR.
Cropfactor Nikon D40 en oude objectieven
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
De brandpuntsafstand blijft hetzelfde. Het maakt niet uit of je een DX lens op 50 mm hebt of een FX lens.
De cropfactor betekent dat de beeldhoek die je bij een gegeven brandpunt krijgt bij een DX camera overeenkomt met de beeldhoek van 1,5 x hetzelfde brandpunt bij een FX camera, dat komt precies overeen met wat je constateert.
Dat is dan ook direct de reden dat je DX camera vergezeld gaat van een 18-55 lens. Die geeft ruwweg hetzelfde bereik als een 28-80 op je FX camera, een leuke standaardzoom dus. Op FX is 18 mm behoorlijk groothoek, maar op DX valt dat nogal mee.
De cropfactor betekent dat de beeldhoek die je bij een gegeven brandpunt krijgt bij een DX camera overeenkomt met de beeldhoek van 1,5 x hetzelfde brandpunt bij een FX camera, dat komt precies overeen met wat je constateert.
Dat is dan ook direct de reden dat je DX camera vergezeld gaat van een 18-55 lens. Die geeft ruwweg hetzelfde bereik als een 28-80 op je FX camera, een leuke standaardzoom dus. Op FX is 18 mm behoorlijk groothoek, maar op DX valt dat nogal mee.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.