Moeite met licht tijdens flitsen

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Fidelity

Moeite met licht tijdens flitsen

Bericht door Fidelity » vr aug 08 2008 7:41 am

Ik ben de laatste tijd fanatiek begonnen met het flitsen m.b.v. een flitsinstallatie. Via onze fotoclub kan je gebruik maken van een flitsinstallatie wat heel handig is!

Ik heb nu een aantal keren foto's gemaakt en het probleem waar ik mee zit is dat ik de foto's qua licht niet mooi vind. Ik fotografeer op een witte achtergrond en ik vind dan het contrast te groot.
Of het licht op de persoon zelf is te fel. Wanneer ik andere studiofoto's zie, dan is het licht vaak veel warmer/ geler. Wat een mooiere uitstraling geeft.
Ik vind de achtergrond vaak te grijs worden.

Heeft iemand tips?
Foto die ik zelf genomen heb.
Afbeelding
Foto van mijzelf genomen door iemand anders, wel met mijn camera.
Afbeelding

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr aug 08 2008 8:09 am

Bij een witte achtergrond is het contrast altijd groot. Om een spierwitte achtergrond te krijgen moet je hem goed uitlichten. Ik weet niet wat je instellingen zijn geweest waar je mee gefotografeerd hebt? Heb je het licht gemeten met een losse flitsmeter?
Zo te zien is het inderdaad vrij hard licht en volgens mij heb je de achtergrond niet uitgelicht :roll:

Laat maar even weten wat je instellingen zijn geweest, dat adviseert gemakkelijker :)
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » vr aug 08 2008 8:51 am

Marleen [ neem tenminste aan dat dat je naam is ]

als je achtergrond te grijs wordt heb je inderdaad niet goed uitgelicht
wit wordt grijs als er te weinig licht op valt.

over het algemeen overbelicht je je achtergrond 1 a 2 stops tov van je model als je een spierwitte achtegrond wilt hebben.

het licht op je model is inderdaad vrij hard. wat gebruik je voor opstelling ?

we horen het wel.

Arend
Laatst gewijzigd door Arend-ho op vr aug 08 2008 8:55 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr aug 08 2008 8:55 am

Als je de achtergrond ook wit wil hebben, dan heb moet je daar een aparte flitser op richten. Anders wordt deze grijs omdat het licht een langere weg moet afleggen dan tot je model. Tenzij je natuurlijk je model ook wit flitst...

Ik heb gisteren een setje achtergrondpapier en -ophanging gekocht. Kleur: zwart. Lijkt me eenvoudiger om mee te beginnen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Christiaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Christiaan » vr aug 08 2008 4:14 pm

Ik zie dat je op 1/250ste bij F22 zit.
Probeer eens rond de 1/250ste f8 uit te komen.

Dan moet de flitser zachter of meer naar achteren.

Mischien heeft er iemand een lichtmeter op de club. Dan kan je de 2 kanten van het gezicht en de achtergrond meten.

Het warmer / geler heeft ook te maken met de witbalans

Succes,
Christiaan

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » vr aug 08 2008 4:54 pm

125ste of lager is zat lijkt mij.
een lichtmeter is in dit geval wel een pre.
ik zeg Sekonic ;-)

Arend

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » vr aug 08 2008 7:39 pm

Over de achtergrond uitlichten is al genoeg gezegd.
Als ik de foto's zo bekijk vallen mij twee dingen op. De belichting is niet goed (enigszins overbelicht) en het licht staat te laag.
De (het karakter van de) verlichting is mooi zacht. Er zijn geen scherp begrensde schaduwen te zien en de reflectie van de lichtbron in de ogen laat zien dat er een grote lichtbron gebruikt is. Licht kan hard of zacht zijn. Dit heeft alles te maken met de gebruikte grootte van de lichtbron (en afstand van het licht tot het onderwerp). De hoeveeldheid licht is veel of weinig (afstand), maar kan nooit hard zijn. Met andere woorden, je flitser minder hard laten flitsen kan niet. Je kan wel het vermogen van je flitser terugdraaien.
Als je naar de schaduw van de neus kijkt, zie je een lelijke vorm. Mooier was geweest de lichtbron ongeveer in een hoek (verticaal) van 45 gr te zetten. Je krijgt dan een veel aantrekkelijker schaduw.
Als je deze foto's krapper zou belichten zou je schaduw ook donkerder worden. Je kunt dit opvangen door reflectieschermen te gebruiken.
Een flitslichtmeter is inderdaad een 'must'. Vaak zijn deze ook te gebruiken voor bestaand lichtmeting. Andere merken zijn Gossen of Kenko (voormalige Minolta).
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

JanF

Bericht door JanF » vr aug 08 2008 9:13 pm

Hoi,

Je hebt rechts van het model een softbox staan en link volgens mij niets. (kan het fout hebben maar dat denk ik in de ogen te zien. ) Rechts is overbelicht wat de sugestie wekt dat het licht te hard is maar aan de schaduwen te zien is dat echt niet het geval.

Als ik het zo zie dan had je iets van een stop meer diafragma moeten geven om rechts goed belicht te krijgen (of de flitser wat terug draaien want je zat al op F22) en dan links met een reflectie schermpje de schaduw wat invullen.

Voor een paar euro haal je een hele stapel piepschuim plaatjes bij de bouwmarkt (bij de isolatiematerialen) die beter werken dan het beste reflectie scherm. Ga daar eens lekker mee experimenteren.

Hmmm... misschien toch eens een workshop geven :roll:

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » vr aug 08 2008 9:34 pm

JanF schreef:Hoi,
>.....piepschuim plaatjes bij de bouwmarkt (bij de isolatiematerialen) die beter werken dan het beste reflectie scherm....<
Wedden van niet. :)
Probeer maar eens een scherm van Californian Sunbounce. Kleurneutraal (!), behalve de gouden (- 400 K). Echter niet voor DHZ-prijzen. :(
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Fidelity

Bericht door Fidelity » zo aug 17 2008 3:21 pm

Ik heb gisteravond weer geoefend met de flitsinstallatie en al jullie tips meegenomen :)
Ben nu begonnen met een zwart/grijze achtergrond en ik ben erg tevreden! Dit maakt het veel makkelijker.
Nu nog veel oefenen met compositie, lichtinval etc...

Ik zal morgen de resultaten op het internet zetten.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”