Welke Scanner?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Pruimpit

Welke Scanner?

Bericht door Pruimpit » wo mar 05 2008 11:03 am

Ik overweeg een scanner te kopen om mijn foto's te digitaliseren. Ik zie scanners in allerlei prijsklassen. Zag een aanbieding EPSON V130 4800DPI voor 99 euro. Kan ik daar redelijke resultaten mee behalen of is het rommel en valt het tegen?

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo mar 05 2008 11:09 am

Er zijn op dit forum een aantal enthousiaste en tevreden gebruikers van de Epson V500 flatbedscanner, deze kost ca. € 235 a € 250.

Wel duurder dan een V130 maar zoals altijd geldt ook hier "alle waar naar zijn geld".

Je kunt het beste even zoeken op dit forum op V500 dan krijg je veel info.

Frederix

Re: Welke Scanner?

Bericht door Frederix » wo mar 05 2008 2:18 pm

Pruimpit schreef:Ik overweeg een scanner te kopen om mijn foto's te digitaliseren. Ik zie scanners in allerlei prijsklassen. Zag een aanbieding EPSON V130 4800DPI voor 99 euro. Kan ik daar redelijke resultaten mee behalen of is het rommel en valt het tegen?
Hoi Pruimpit,

Ik heb voor mijn kleinbeeldnegatieven de Nikon Coolscan IV ED. Deze is niet meer leverbaar, maar heeft een opvolger, de Coolscan V. Deze kost ca € 675.

Ik heb ook de Epson V500 (ik ben één van de tevreden gebruikers waar Skippy het over heeft). Ik gebruik de Epson voor het scannen van rolfilm (6x6 en 6x9 negatieven) Voor kleinbeeld blijf ik de Coolscan gebruiken, deze is voor dit doel beter dan de Epson V500, maar ook veel duurder.
Laatst gewijzigd door Frederix op wo mar 05 2008 8:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

artto

Bericht door artto » wo mar 05 2008 2:56 pm

werk nog steeds met de Minolta Dimage Scan Dual III.
de opvolger IV schijnt nog 'sneller'te zijn.
misschien kom je ze op MP wel tegen.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma aug 18 2008 12:05 pm

De kogel is door de kerk. Ik ga een scanner aanschaffen.

Epson V500 lijkt me qua prijs wel aantrekkelijk. Die Coolscan word me toch wat te duur.

Maar doen kodachrome positieven het goed op deze scanner? Dat is wat ik nog even wou vragen.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma aug 18 2008 12:59 pm

Pruimpit schreef:De kogel is door de kerk. Ik ga een scanner aanschaffen.

Epson V500 lijkt me qua prijs wel aantrekkelijk. Die Coolscan word me toch wat te duur.

Maar doen kodachrome positieven het goed op deze scanner? Dat is wat ik nog even wou vragen.
Ik heb nog geen Kodachrome gescand met een V500.
Op Flickr is een groep van Epson V500-gebruikers en een voor Epson V700-gebruikers. Wellicht dat je daar nuttige informatie kunt lezen of anders je vraag stellen.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma aug 18 2008 1:14 pm

Kodachrome shcijnt erg tegen te vallen om fatsoenlijk te scannen. De coolscan heeft er zelfs een aparte instelling voor.

Zeker het gebruik van ICI is niet aan te raden bij scanners die geen Kodacrome instelling hebben.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Woudschim

Bericht door Woudschim » ma aug 18 2008 2:35 pm

Ik heb een CanoScan 8400F, en erg tevreden erover. Op mijn website kun je voorbeelden vinden van de resultaten, ik heb hem een tijd geleden tweedehands gekocht voor 80 euro.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”