Oude professionele zoomlenzen

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Pruimpit

Oude professionele zoomlenzen

Bericht door Pruimpit » zo aug 17 2008 4:58 pm

Sinds het AF-tijdperk worden lenzen met over de gehele breedte een minimale lichtsterkte van F2,8 als professionele zoomlenzen aangeduid.

Volgens deze link werden vroeger ook bepaalde zoomlenzen met mindere lichtsterkte zo aangeduid.

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/s ... l#70-xxPro

Wat is hierin de waarde van het onderscheid dat gemaakt word? Is het zo, dat deze lenzen ondanks de wat mindere prestaties, professioneel waardige optische prestaties leveren?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Oude professionele zoomlenzen

Bericht door Léon Obers » zo aug 17 2008 8:19 pm

Pruimpit schreef: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/s ... l#70-xxPro

Wat is hierin de waarde van het onderscheid dat gemaakt word? Is het zo, dat deze lenzen ondanks de wat mindere prestaties, professioneel waardige optische prestaties leveren?
Ik denk dat je bedoeld: ...ondanks de wat mindere lichtsterkte, professioneel waardige optische prestaties leveren?
(Anders zou je jezelf tegenspreken) :wink:

Voor de stand van techniek betrof het toen professionele objectieven. (Nikon maakte toen in het geheel nog geen consumer lenzen). Dat kun je ook zien door de links met afbeeldingen van zo'n zoomlens op te klikken. Ik denk dat een sportfotograaf er zijn voordeel mee deed.

Afbeelding

Ik heb het al eens in een ander draadje aangegeven. Optische prestaties hoe goed of slecht een lens is wordt in de basis niet bepaald door de lichtsterkte. Lichtsterke lenzen zijn moeilijker te corrigeren en hebben om die reden ondanks die correctie dikwijls nog restfouten die minder lichtsterke lenzen niet of veel minder hebben.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 017#179017
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 277#163277

EDIT:
Ik vond nog een aardige link met betrekking tot Leica lenzen. Geen van allen gaat het daar om consumer lensen. Je hebt de keuze uit maar liefst 4 standaad lenzen (4 verschillende lichtsterkten). Als je de uitgebreide specificaties opklikt (PDF-bestanden) en je de MTF-curven bestudeert geven de meest lichtsterke versies van die standaardlens niet de beste kwaliteit, maar de iets minder lichtsterke modellen.

http://en.leica-camera.com/photography/m_system/lenses/
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma aug 18 2008 12:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

GdP

Bericht door GdP » zo aug 17 2008 9:37 pm

Deze combinatie mag ik nog graag gebruiken. Met dit objectief zijn prof. foto's te maken.

Afbeelding

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » ma aug 18 2008 5:40 pm

Is dat het eerste model met de rechthoekige lensopening aan de achterzijde Gerrit?
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma aug 18 2008 5:55 pm

Met de rechthoekige lensopening aan de achterzijde is feitelijk de laatste van de 3 versies met lichtsterkte f 4.5 (Dat lijkt deze te zijn, afgaande op de kleurindexen van de diafragmawaarden op de diafragmaring ---> roze f 8.0). Daarna kwam de 80-200mm / f4.0
Zie ook: ** deze webpagina ** en de pagina's ervoor en erna.

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » ma aug 18 2008 7:00 pm

Volgens mij was het eerste model geen AI-versie en het type wat ik bedoelde de eerste AI-versie en dus tweede in de serie.
Overigens hadden al die types volgens mij de "roze 8"...
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma aug 18 2008 7:12 pm

Ik ben in onderhandeling voor de pre-ai versie. Het model dat in 1971-1973 is gemaakt. Er is een gat van 40 euro. (bod 40-vraag-80) Hangt er een beetje vanaf hoe goed het objectief is, voor in hoeverre ik mijn bod ga verhogen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma aug 18 2008 7:18 pm

Ed Post schreef:Volgens mij was het eerste model geen AI-versie en het type wat ik bedoelde de eerste AI-versie en dus tweede in de serie.
Overigens hadden al die types volgens mij de "roze 8"...
Het is maar net van welk uitgangspunt je uitgaat. Ik houd de volgorde aan die je ook kunt vinden op die ** "mir" ** webpagina's.
De eerste 80-200 mm / f 4.5 was een niet AI versie (previous webpage), de tweede versie een andere buitenkant, zelfde optische constructie, al dan niet AI.
De derde versie, AI met andere optische constructie en dat rechthoekige achterkantje.

De diafragma kleurcode correspondeert met de afgebeelde lenzen die je op die eerdere webpagina's kunt vinden, idem de tekst van die kleurcode.

"The coloured aperture scales that correspond with the depth of field scales on the lens barrel have a different colour codlings from earlier ones where the blue (f/32), yellow (f/22), pink (f/16), brown (f/11) and green (f/4.5) indexes being re-arranged as brown (f/32), blue (f/22), yellow (f/16), pink (f/11) but it retains similar green (f/4.5) for the maximum aperture."

Die laatste roze f 11 is in de 3e serie veranderd in een roze f 8
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma aug 18 2008 7:35 pm, 8 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma aug 18 2008 7:19 pm

Pruimpit schreef:Ik ben in onderhandeling voor de pre-ai versie. Het model dat in 1971-1973 is gemaakt. Er is een gat van 40 euro. (bod 40-vraag-80) Hangt er een beetje vanaf hoe goed het objectief is, voor in hoeverre ik mijn bod ga verhogen.
De laatste versie is het beste.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”