Ik ben in het bezit van een D70 met een sigma 18-200 mm F.3.5-6.3. De 200 mm stand schiet net tekort bij opnames van vogels e.d.. Ik wil een teleconverter aanschaffen van of 1.4x of 2x.
Wie heeft ervaringen hiermee c.q. kan mij hierover informeren.
Of kan ik beter een telzoomlens kopen van b.v. 70-300 mm of 80-400 mm
Met vriendelijke groeten, Berend
converters
Berend,
Ik ben er niet helemaal in thuis maar men zegt (wat ik dus las) dat een 1.4 een betere keuze is omdat je dan nog wat licht overhoudt met een 2.0 schijnt het snel bergafwaards te gaan met je lichtopbrengst.
Maar een teleconverter van Nikkon zit rond de 200-300e dus waarom niet door sparen voor een 400m lens ?
Ik ben er niet helemaal in thuis maar men zegt (wat ik dus las) dat een 1.4 een betere keuze is omdat je dan nog wat licht overhoudt met een 2.0 schijnt het snel bergafwaards te gaan met je lichtopbrengst.
Maar een teleconverter van Nikkon zit rond de 200-300e dus waarom niet door sparen voor een 400m lens ?
Je moet dan wel nog even flink doorsparen. Een nikon 400 mm lens ongeveer 4500 euro, een sigma 500 mm 3250 euro.
Maar de kwaliteit van de 18-200 (met f6.3 op 200 mm) samen met een 1.4 converter zal niet echt overhouden. Als het al werkt, want de AF blijft door de converter waarschijnlijk alleen met een f2.8 lens werken......
200 mm x 1,4 is 280mm (met je cropfactor x 1.5 vergelijkbaar met een 420mm bij kleinbeeld) maar ten opzichte van de 200mm (300 vergelijk bij kleinbeeld) weegt de extra vergroting niet op tegen het verlies aan kwaliteit in combinatie met jouw lens. Het effectieve diafragma zal trouwens op 7,1 uitkomen.
Met een 80-200 f2.8 of een 70-200 f2.8 zal de converter zeker wel goed prasteren, maar op de 18-200 zou ik het niet eens proberen.
Succes
Maar de kwaliteit van de 18-200 (met f6.3 op 200 mm) samen met een 1.4 converter zal niet echt overhouden. Als het al werkt, want de AF blijft door de converter waarschijnlijk alleen met een f2.8 lens werken......
200 mm x 1,4 is 280mm (met je cropfactor x 1.5 vergelijkbaar met een 420mm bij kleinbeeld) maar ten opzichte van de 200mm (300 vergelijk bij kleinbeeld) weegt de extra vergroting niet op tegen het verlies aan kwaliteit in combinatie met jouw lens. Het effectieve diafragma zal trouwens op 7,1 uitkomen.
Met een 80-200 f2.8 of een 70-200 f2.8 zal de converter zeker wel goed prasteren, maar op de 18-200 zou ik het niet eens proberen.
Succes
Re: converters
In the Nikonians.Org forum onder het sub-forum Nikkors is een PDF verkrijgbaar met de nodige informatie over T/Cs , de lensen waar ze bij passen en de cameras. Het probleem is altijd met een niet lichtsterke lens dat je diverse f stops verliest en dat zou problemen kunnen opleveren...berend schreef:Ik ben in het bezit van een D70 met een sigma 18-200 mm F.3.5-6.3. De 200 mm stand schiet net tekort bij opnames van vogels e.d.. Ik wil een teleconverter aanschaffen van of 1.4x of 2x.
Wie heeft ervaringen hiermee c.q. kan mij hierover informeren.
Of kan ik beter een telzoomlens kopen van b.v. 70-300 mm of 80-400 mm
Met vriendelijke groeten, Berend
Het probleem zit hem in de autofocus scherpstelling, die werkt alleen lekker bij een grootste diafragma van ca. 5.6. Nu kun je met de hand gaan scherpstellen maar ja je ziet ook niet veel door een lens-converter combinatie die equivalent is met een grootste diafragama van 8/11.
En voeg daar nog bij het relatief kleine beeld in de zoeker, dat toch al lastig werkt voor handmatige scherpstelling.
Goede teleconverters zijn niet goedkoop en in combinatie met de 18-200 zijn ze te duur.
Beter is het om gewoon die lens te kopen die wel voldoet
AG
En voeg daar nog bij het relatief kleine beeld in de zoeker, dat toch al lastig werkt voor handmatige scherpstelling.
Goede teleconverters zijn niet goedkoop en in combinatie met de 18-200 zijn ze te duur.
Beter is het om gewoon die lens te kopen die wel voldoet
AG
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op vr feb 10 2006 11:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- SwederD70
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Een teleconverter zou ik alleen toepassen op lenzen met een f2.8 over het hele (zoom)bereik, met een 2x converter hou je dan nog minimaal f5.6 over. Wat m.i. nog acceptabel is.
Enigste nadeel van een converter vindt ik is dat de autofocus (soms) wat trager wordt en de scherpte ietsje minder.
Maar budgetair een 70-200 f2.8 + 2x afgezet tegen een 300mm f4 a 400mm is er goed mee te leven.
Enigste nadeel van een converter vindt ik is dat de autofocus (soms) wat trager wordt en de scherpte ietsje minder.
Maar budgetair een 70-200 f2.8 + 2x afgezet tegen een 300mm f4 a 400mm is er goed mee te leven.