nikkor 70-300mm vr

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Hain

nikkor 70-300mm vr

Bericht door Hain » wo aug 06 2008 9:25 am

Hallo forumleden,

Wie heeft de nikkor 70-300mm vr zoomlens op zijn D70 in gebruikt? Hoe bevalt ie?
Wil mij eentje ook aanschaffen voor mijn D70.

MvG,

Hain

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo aug 06 2008 9:25 am

Goed, net als op andere toestellen!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo aug 06 2008 9:33 am

kan je dus zonder problemen doen.
je even voorstellen in het voorsteldraadje is wel zo netjes
welkom hier. !

Arend

cork
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door cork » zo aug 10 2008 10:38 pm

hallo Hain

Welkom bij de club.

Heb zelf de 70-300 mm vr gebruikt op de D70
op vakantie in Afrika (zie www.cormarweb.nl )
Tegenwoordig op de D80 een geweldige lens.
Ik zou zeggen gewoon doen.

Suc6

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » ma aug 18 2008 11:13 am

Alleen in het 2/300 gebied is hij wat minder moet ik zeggen.
Vooral op mijn D40, met "maar" 6 mp ga je al snel een korrel op je foto's zien (vind ik)
"Imagination is far more important than knowledge"

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma aug 18 2008 11:23 am

chip54 schreef:Goed, net als op andere toestellen!
Een beperkt aantal toestellen dan...

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » ma aug 18 2008 11:26 am

Het is geen miskoop hoor, ik denk dat ie alleen op een andere body (D300 bijv) beter presteert dan op de D40, of is dit een misterverstand?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma aug 18 2008 11:32 am

Dat geldt voor de meeste lenzen.
De TS heeft overigens niet een D40 maar een D70.
Vriendelijke groet, Léon Obers

dragon2

Bericht door dragon2 » ma aug 18 2008 9:19 pm

soulpic schreef:Alleen in het 2/300 gebied is hij wat minder moet ik zeggen.
Vooral op mijn D40, met "maar" 6 mp ga je al snel een korrel op je foto's zien (vind ik)
Wat heeft 6 mp met korrels (= ruis) te maken?????

Je hebt zelfs makkelijker last van ruis met MEER mp op dezelfde maat sensor.

Als je geen ruis wil moet je je iso niet hoger dan 400 zetten, liefst op 100 of 200. Als je dan licht tekort komt met een 70-300vr dan moet je misschien hoger met iso en dan krijg je ruis ja, maar dat heeft niet zozeer iets met specifiek deze lens te maken. Of met 6 mp.

Herman55

Bericht door Herman55 » ma aug 18 2008 9:33 pm

dragon2 schreef:
soulpic schreef:Alleen in het 2/300 gebied is hij wat minder moet ik zeggen.
Wat heeft 6 mp met korrels (= ruis) te maken?????

Je hebt zelfs makkelijker last van ruis met MEER mp op dezelfde maat sensor.

Als je geen ruis wil moet je je iso niet hoger dan 400 zetten, liefst op 100 of 200. Als je dan licht tekort komt met een 70-300vr dan moet je misschien hoger met iso en dan krijg je ruis ja, maar dat heeft niet zozeer iets met specifiek deze lens te maken. Of met 6 mp.
Saskia,
Ik denk dat Jordy meer bedoeld dat hij bij een 6mp camera bij een sterkere crop meer last heeft van "korrel", dan dat hij zou hebben als hij een 12mp camera gebruikt.

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » di aug 19 2008 11:02 am

@ Herman55:

Ook dat bedoel ik ja.

Even een voorbeeldje: was pas geleden portretjes aan 't schieten, in een soort van half bos. ISO waarden stond op 200 (lager kan niet).
Het was voor de lens denk ik donkerder als normaal daglicht, maar heb hem gewoon laten staan op ISO 200. Ben toen plaatjes gaan schieten, en zag dat er een korrel op de foto zit. Vooral in het 2/300 gebied.

Misschien dat ik juist de ISO ietsjes omhoog (naar 300) had moeten doen.
Ik weet het niet zeker, maar bij het flitsen zag je weer niks vd korrel.

Maar denk dat het meer is, dat ik nog een beetje met de lens moet leren omgaan, wat zn kwaliteiten zijn, en z'n beperkingen.

Wat me nog opviel:

Pas geleden naar de dierentuin geweest, en leuke platen gemaakt (zie draadje: dierentuindieren @ duisburg zoo)
Ik weet 100 % zeker dat alle platen scherp zouden moeten zijn, ik heb soms wel 5 x voor dat ik afdrukte de ontspanknop ingedrukt, om zeker te weten dat ik het goed scherp had.
De foto's zijn bijna allemaal geschoten in het 2/300 gebied.
Toen ik de foto's thuis terug keek, leek het wel alsof ze niet optimaal scherp waren. Alsof alles wat softer is in dat gebied.... :?

Herman55

Bericht door Herman55 » di aug 19 2008 11:42 am

Jordy,

Op je laatste opmerking na heeft volgens mij alles te maken met je body, de daarin geplaatste chip, en je eigen technieken/werkwijze. Ik weet niet welke body je gebruikt, maar het klopt dat bij slechtere lichtomstandigheden de body minder goed kan scherpstellen. Dit wordt natuurlijk wel beinvloed door de lichtsterkte van de lens. Een f2.8 zal langer makkelijk scherp laten stellen dan een f8. Simpelweg omdat er meer licht op de sensor valt. Ga dan over op handmatig scherpstellen. Overigens, de ene body heeft daar meer last van dan de andere. Daar betaal je ook (fors) voor.

Als er minder licht op je sensor valt, en je dus langere sluitertijden gaat krijgen, dan worden de beelden moeilijker door de sensor vastgelegd, met als gevolg dat er ruis op treed. De reden daarvan is dat het licht kunstmatig in de sensor versterkt moet worden. Ook dat wordt natuurlijk weer wel beinvloed door de lichtsterkte van de lens. Met flitsen heb je dat probleem niet, omdat je body er dan voor zorgt (uitgaande van TTL) dat er voldoende licht op je onderwerp valt. Zou je de flitser een -4 of nog lager gaan geven, dan zul je zien, dat ook daar weer ruis gaat optreden.

Je laatste opmerking over het "softe" karakter kan heel goed aan de lens liggen. Maar hoeft niet. Dit kan een scherpstelling zijn, of simpelweg een waas over je objectief (schoonmaken!). Of heb je een aantal opnames door glas heen gemaakt?

Een paar tips:
1. Ga dichter naar je onderwerp toe, of schroef een langere telelens op je body. Je hoeft dan niet zo sterk uit te vergroten, en hebt geen last van korrel.
2. Neem een lichtsterker objectief in combinatie met een iets hogere iso waarde. Tot hoever je de iso kunt opschroeven is afhankelijk van je body. Dit zorgt er voor dat er meer licht op je sensor valt, en je dus minder ruis krijgt.
3. Kom je nog steeds licht te kort, gebruik dan kunstlicht
4. De laatste en meest rigoreuze actie je zou kunnen doen is het aanschaffen van een andere body, die minder ruis geeft met hogere iso waarden.

Met de eerste 3 opmerkingen moet je al een heel eind kunnen komen. Vooral het maken van portretten in een half bos, wat dan ook nog eens afhankelijk is van de lichtsterkte op dat moment (bewolkte dag?) is iets wat je als fotograaf zult moeten leren inschatten. Kies dan een andere locatie, of ga voor kunstlicht.

Bovenstaand verhaaltje is misschien een beetje off-topic, maar geldt uiteraard voor alle objectieven. Dus ook voor de 70-300VR. Dit is iets waar je als fotograaf rekening mee moet leren houden, en heeft niets met het betreffende objectief te maken. Dat gezegd hebbende, zijn een aantal zaken natuurlijk wel van toepassing , denk daarbij aan de lichtsterkte.

Een test van de betreffende lens kun je hier vinden: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... est-report

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » di aug 19 2008 12:00 pm

@ Herman55:

Ik heb geen D700 haha, nee ik moet het doen met een D40.

w.b.t softe karakter van de lens: ik had ergens gelezen dat deze lens in het 2/300 gebied wat softer is, en heb dit dus zelf ook ondervonden.
De foto's in de dierentuin zijn gemaakt op klaarlichte dag (zon met witte heldere wolken, en laterna donkerdere wolken)
Ik heb ook opnamens door glas heen gefotografeerd, maar dat zijn er maar een paar, en het is op meerdere foto's te zien.

Tip 4:
Waarschijnlijk ga ik volgend jaar sparen voor een andere body (denk aan de D300 en de D700)

Bedankt voor je tips

Een voorbeeldje

Geschoten tussen de 2/300, goede scherpstelling en dit resultaat:

Afbeelding

Idem:

Afbeelding

Idem

Afbeelding

Idem

Afbeelding

Correct me if i'm wrong, maar naar mijn idee missen deze foto's een stuk scherpte. Nu vraag ik me af of dat aan het instellingen ligt, of aan de softheid van de lens op dat gebied, waardoor het een stukje scherpte mist.

Ik heb de NEF'jes nog, dus kan zo de EXIF info doorspelen als je wilt.
Heb dat alleen nooit gedaan met de computer (het uitlezen van exif gegevens)
Ik heb CS3, kan dat ook daar mee?

Herman55

Bericht door Herman55 » di aug 19 2008 12:44 pm

Jordy,
Haal ze hier even weg, en open een ander draadje. Denk dat het een ander onderwerp is dan de vraag van de TS.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di aug 19 2008 3:15 pm

Hoezo? Heel vaak als mensen iets vragen wordt er gezegd, plaats eens een foto, dan kunnen we zien waar je het over hebt. Nu vraagt iemand iets over een lens: deze foto's zijn toch ook illustratief als een antwoord voor de vraag die TS heeft? Het antwoord in woorden is: "op een D70 weet ik het niet, maar op mijn D40 doet-ie het goed, alleen vind ik hem in het 2/300 bereik wat minder scherp, kijk maar!"

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”