joerig1970 schreef:
Leuke info - de mijne ook
Maar met deze info leer ik niks bij over technisch en inzicht of wat dan ook

Dat klopt, daar heb je gelijk in
Tja, afgezien van dat ik dat groene meiske aardig vind "als meiske" doen die foto's mij eigenlijk niet zoveel.
Waar zit hem dat dan in? Dat is de essentie waar het om gaat.
Het komt voor mij allemaal wat statisch "droog" over.
Bij zo'n "dolle" feestavond (of is het dag ???) verwacht je een stuk sfeerverlichting. Blauwe, rode, groene spots. Daar zie ik nergens iets van terug. Een dooie feesttent zonder enige sfeerverlichting die het optreden zou kunnen ondersteunen.
Ik ben geen artiestenfotograaf, maar heb zelf wel eens ooit flamenco danseressen bij een optreden gefotografeerd bij een buitenpodium, overdag en later op de avond met wat meer theaterverlichting. Met die theaterverlichting 's avonds is zodanig meer sfeer, dat ik die "dagopnamen" maar heb gelaten voor wat het is. Dus dat is iets wat je je moet afvragen. Is het überhaupt de moeite wel waard om overdag artiesten te gaan fotograferen in een saai verlichte witte tent met reclame op de achtergrond?
’s Avonds is beslist moeilijker, met hoge ISO-waarden, meer ruis, wellicht wat meer bewegingsonscherpte door langere sluitertijden, maar qua beeldende impact zoveel meer interessanter, dat die negatieve factoren als ruis e.d. al gauw te onbelangrijk worden om je daar meer druk over te gaan maken, dan om de opname als impressie van die feestavond zelf.
Juist met wat meer bewegingsonscherpte van zwaaiende armen e.d. geeft al gauw meer dynamiek aan opnamen. Dat is iets wat meer de sfeer van een optreden uitdrukt dan “bevroren” houdingen.
Uitsnedes / inkadering. Bij staande artiesten met hun aandacht naar voren gericht, is het onnodig liggende beelduitsnedes te maken in de breedte. Beter de inkadering rechtopstaand te houden.
Dan de acties zelf. Dat blauwe meiske wat naar links kijkt. Tja, geen enkel contact heeft zij of jij met elkaar of met het publiek in jouw richting (of de kijker naar jouw foto), dat dat als beeld interessant zou zijn. Wat heeft zij als een soort rugzak achter haar hoofd??? Zo’n foto gewoon weglaten ondanks die tandpasta smile. Die man met dat witje jasje idem.
Blijven er 3 foto’s over van artiesten in actie. Dat meiske in die rode outfit lijkt jouw in de gaten te hebben, kijkt in ieder geval recht in de camera. Dat kun je benutten. Als je ergens staat kun je zelfs in een moment naar artiesten toe de aandacht trekken en naar je camera wijzen. Ze snappen dat je dan een opname wilt maken. Grote kans “als je er professioneel genoeg uitziet” dat ze kijken naar je, jij neemt opnamen bij het juiste moment , en steekt direct erna je duim omhoog van “prima”. Krijg je wellicht nog eens opnieuw de kans erna interactief “te communiceren” en meer opnamen te maken met de juiste houding en aandacht.
En dat dan allemaal in het goede theaterlicht ’s avonds met de juist sfeer. Kun je je voorstellen dat dat een heel andere impact aan foto’s geeft?