Puberportret

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Quinty

Puberportret

Bericht door Quinty » di aug 19 2008 4:30 pm

Even voor mijn gemak gecopy-paste van DSLRZiehier mijn nichtje. Ze is erg nieuwsgierig naar fotografie, vooral modelwerk, en daarom gaat ze graag voor mijn camera staan. Ze vraagt vaak of ik foto's wil maken en bewerken, zodat ze lijken op foto's van de popidolen waar ze fan van is. Nu ik me meer wil verdiepen in portretten en modellenwerk, heb ik haar als model gevraagd. Ze reageerde zoals alleen een puber dat kan, nonchalant met 'Jah, is best.' met ondertussen een kleine blos terwijl ze veel moeite een grote lach verborgen hield.

Dit is de eerste keer dat ik werk met een model en flitser.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

lennardp

Bericht door lennardp » di aug 19 2008 4:52 pm

ik vind ze erg donker

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » di aug 19 2008 4:55 pm

Goed, je plaatst ze om commentaar te krijgen.

Bij 1 is de achtergrond niet egaal van kleur; wellicht via ps nog aan te passen. Ik vind zelf dat haar broek aan de voorkant 'raar' zit. Ze lijkt nu een enorm lang bovenlijf te hebben met korte beentjes.
Foto 2 en 3 vind ik ook veel te donker.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Fanman

Bericht door Fanman » di aug 19 2008 4:55 pm

Donker hoeft niet lelijk te zijn.
Ik vind ze mooi.
Foto 2 is een sprekende foto.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di aug 19 2008 5:05 pm

1 is zoals al gezegd te dicht op de achterliggende muur en een te klein diafragma gemaakt.
2 en 3 zijn gewoon te donker. Alle drie onscherp.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

GdP

Bericht door GdP » di aug 19 2008 5:19 pm

Ik denk dat het een bewuste keuze is van Quinty de foto’s zo te publiceren.

Bij foto 1 is het jammer dat de achtergrond niet mooi egaal is, maar het is niet anders. Ik kan de foto wel waarderen.

Foto 2 en 3 zijn qua belichting hetzelfde, en laat gewoon een bepaalde sfeer zien. In eerste instantie zal je ze als te donker kwalificeren, maar toch heeft het wel wat. Vooral foto 2.

Voor mij is Quinty gewoon creatief bezig, en gewoon opzoek naar een bepaalde vorm.

Ik zou zo zeggen, ga gewoon door, je komt er wel.

graaf35

Bericht door graaf35 » di aug 19 2008 5:28 pm

En toch had een heel klein beetje meer licht op foto's 2 en 3 voor iets sprekender foto's kunnen zorgen (denk ik) zonder de sfeer aan te tasten.

De eerste foto is helaas niet geheel scherp. De muur daarentegen voor mij weer te scherp.

Nikonjunky

Bericht door Nikonjunky » di aug 19 2008 5:29 pm

ik vind 1 best wel mooi voor mij hoeft die gladde muren niet een beetje spikkels of iets anders maakt het niet zo strak, alleen had er aan de linkerkant misschien meer licht bij gemogen, voor de rest vind ik het een mooie foto.
Die andere foto's kan ik haast niet zien

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di aug 19 2008 5:57 pm

Ik vind de foto's inderdaad ook wel donker, zelfs foto 1 vind ik eigenlijk niet sprankelend voor zo'n spontaan meiske.
Overigens onscherp mag best. 8)

Hier een quick & dirty edit van foto 1

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

Woudschim

Bericht door Woudschim » di aug 19 2008 6:58 pm

Ik mis een beetje de nuttige tips hier, volgens mij veroorzaakt door een gebrek aan inlevingsvermogen wat betreft de bedoeling van de foto's.

Foto 3 en vooral foto 2 vind ik prachtig licht hebben, het donkere is juist wat de foto maakt. Op foto 1 heeft het model wat vreemde benen, wat vooral komt door haar kleding en haar houding. De niet-egale achtergrond stoort me geenszins, en de eerder genoemde onscherpte heb ik nog niet kunnen vinden, afgezien van in foto 1 de bewegingsonscherpte van het model.

Anyway, als er mensen zijn die daadwerkelijk nog wat nuttigs te zeggen hebben waar Quinty ook daadwerkelijk mee verder geholpen wordt.....

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » di aug 19 2008 7:55 pm

@Woudschim
Volgens mij begon Quinty haar draadje met de opmerking dat haar nichtje wel belangstelling heeft voor het modellenwerk. Dan lijkt het me heel handig dat ze zo bevallig mogelijk wordt geportretteerd. Vandaar mijn opmerking over haar houding in foto 1.

Tevens lijkt het mij ook heel handig dat haar gezicht goed te zien is op een foto. Foto 2 en 3 zijn een soort van Rembrandtfoto's (als je begrijpt wat ik bedoel), maar lijken me geen foto's geschikt voor een portfolio. Vandaar mijn opmerking dat ik ze te donker vind.

Nuttige tips die daaruit dus voortvloeien zijn: andere belichting/verlichting gebruiken/toepassen en andere poses van het model.

Aldus de mening van een amateurtje, die deze pogingen wel kan waarderen hoor!
click voor mijn foto's op flickr.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”