Dia film en negatieven film invriezen?

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
Analoogje

Dia film en negatieven film invriezen?

Bericht door Analoogje » di mei 27 2008 1:43 pm

Ik heb een behoorlijk aantal verschillende types onbelichte dia en negatieven rolletjes o.a.:

- Fuji Velvia 50
- Kodak E100s
- Agfa CTPrecisia 100 (over datum maar nog steeds goed)
- Fuji Astia 100F
- Fuji Sensia 100
- Fuji NPH 400
- Fuji Superia Xtra 400
- Kodak Portra 400NC
- Kodak Portra 160NC
- Kodak Portra 160VC
- Kodak Portra BW 400
- Kodak BW 400

In totaal ongeveer 100 stuks.

Ik heb begrepen dat met name de Prof films (Velvia, Portra, Astia etc) gemaakt zijn om direct te gebruiken (ze zijn al rijp) maar het probleem is dat ik bijvoorbeeld teveel Velvia heb en omdat ik niet erg veel landschappen fotografeer wil ik deze langdurig bewaren en bijvoorbeeld 2 rolletjes per jaar gebruiken. Ik ben bang dat als ik ze een aantal jaar in de koelkast bewaar de kwaliteit achteruit gaat en ik hoor dat sommigen ze invriezen voor langdurige opslag maar ik hoor ook verhalen dat dat af te raden is.

Kan iemand mij adviseren wat het beste is om rolletjes langdurig goed te houden en of er een verschillende aanpak nodig is afhankelijk van het type?

ruudh

Bericht door ruudh » vr jul 11 2008 12:32 pm

Hallo Analoogje,

Voorzover ik weet, (heb heel wat jaren bij Kodak gewerkt) zijn onbelichte films prima te bewaren.
Professionele films hebben een kortere afloopdatum, omdat de eisen strenger zijn. Ze verouderen net zo veel als Amateurfilms, maar worden later geleverd wanneer ze "optimaal" of "rijp" (kleurbalans en gevoeligheid) zijn. Daardoor verlopen ze ook eerder.
Wanneer je tolerantie eisen minder zijn, dan kun je ze dus gewoon langer bewaren en gebruiken.
In het donker en bij lagere temperatuur is het verouderingsproces trager en in de diepvries bijna 0. Ze moeten uiteraard vochtvrij verpakt zijn en voor het gebruik verpakt en wel worden "ontdooid" en pas wanneer ze geheel zijn "gechambreerd" open maken.
Uitzondering zijn de zeer hoog gevoelige films die ook verouderen door straling. (b.v. 1000 ASA).
Kodachrome verouderd minder snel dan de andere diafilms, omdat dit feitelijk zwart-wit film is. Heb nog wel teveel wat in de vriezer.
Overigens heb ik geen waarom invriezen mits goed verpakt, af te raden zou zijn. Wanneer je kijkt naar de voorschriften voor opslag van lichtgevoelig materiaal die Kodak afgeeft, dan zie je altijd relatieve vochtigheid en temperatuur.

Stel dus dat je alles in de diepvries bewaart, dan zou je ervan uit mogen gaan dat de veroudering stilstaat tot ze weer zijn ontdooit. Daarna loopt de "teller" pas weer door.

Belicht materiaal verouderd sneller dan onbelicht.
Dus niet voor de laatste paar opnamen de film extra lang in de camera laten zitten.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Ruud

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo aug 20 2008 1:41 pm

Vochtdicht verpakken. Kan het in plastic zak in de vriezer?
Hoe lang kan een filmpje in een toestel blijven? Ik heb wel eens een filmpje euh een maand of vier in een toestel gehad.

jpauwels

Bericht door jpauwels » wo aug 20 2008 2:03 pm

Als je ze in de vriezer bewaard zou ik ze vaccuum verpakken, kan er ook geen vocht of wat dan ook bij. alleen moet je dan wel een vacuum apparaat hebben

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » wo aug 20 2008 2:17 pm

Of die hersluitbare diepvrieszakjes (waar je ook je zooi in moet doen als je gaat vliegen)

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

cvdl
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door cvdl » wo aug 20 2008 2:17 pm

Misschien is de vacu-vin een idee, die hebben busjes in div. maten.

Cees.
Mannen blijven jongens, alleen het speelgoed word iets duurder.

Frederix

Re: Dia film en negatieven film invriezen?

Bericht door Frederix » wo aug 20 2008 5:47 pm

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb eens een stukje gelezen van iemand die ook film in wilde vriezen. Hij deed steeds 2 films in een plastic zak, samen met een zakje silicon gel, een soort droogmiddel, om het vocht in de hand te houden.

Op deze wijze kon hij een paar films pakken om te gebruiken en de rest bleef keurig ingevroren. Het lijkt mij eigenlijk een prima aanpak.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo aug 20 2008 6:06 pm

Gesloten verpakkingen gesealed in plastic zakken zou prima kunnen.
Vroeger heb ik wel eens aangebroken verpakking 8x10 inch vlakfilm opnieuw ingevroren door ze en in alu-folie en plastic te verpakken.
"Gewoon" aangesproken wat langer bewaren zag je na ontwikkeling de inwerking van een verschillende veroudering vanaf de opening van de binnenzak waar het materiaal in zat.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”