Shoot met Tessa, beeldscherm te donker?

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Woudschim

Shoot met Tessa, beeldscherm te donker?

Bericht door Woudschim » wo aug 20 2008 7:48 pm

Vanmiddag had ik een shoot met een model, eigenlijk mijn eerste shoot met een model, afgezien van mijn vriendin.

Dit zijn twee foto's, helaas konden we niet meer maken omdat het ging regenen. Verder zijn we begonnen aan een aparte serie, maar die laat ik pas zien als de hele serie klaar is, er komt nog een vervolgshoot.

Maar..gezien het commentaar op de foto's van Quinty, twijfel ik een beetje aan een correcte helderheid van dit beeldscherm. Ik wil graag weten, behalve standaard kritiek, hoe deze foto's overkomen wat betreft helderheid, te donker, te licht, uitgebeten etc, puur om te kijken of dit beeldscherm wel in orde is.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » wo aug 20 2008 8:19 pm

Kwa kleur vind ik ze wel goed.
Beetje lichter mag maar vind ze best prettig om te zien.

Vooral de 2e foto is in mijn ogen goed.
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Veganpix

Bericht door Veganpix » wo aug 20 2008 8:24 pm

Bij foto 1 zit geen doortekening in haar kleding. Hier is ook sprake van een ietwat tegenlicht-situatie met die lichte plek in het bos op de achtergrond. Daardoor komt het model iets te donker over. Je exif is eruit, dus kan ik niet zien of je hier een belichtingscorrectie van ca. 1 stop in de + hebt toegepast.

Foto 2 is wel goed belicht.

Er is hier ergens een site (van Léon?) waar een rijtje grijswaarden staan van wit t/m zwart. Als je elk blokje kunt onderscheiden zijn je instellingen goed.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: Shoot met Tessa, beeldscherm te donker?

Bericht door Léon Obers » wo aug 20 2008 8:24 pm

Woudschim schreef:....gezien het commentaar op de foto's van Quinty, twijfel ik een beetje aan een correcte helderheid van dit beeldscherm. Ik wil graag weten, behalve standaard kritiek, hoe deze foto's overkomen wat betreft helderheid, te donker, te licht, uitgebeten etc, puur om te kijken of dit beeldscherm wel in orde is
Het lijkt me dat je beeldscherm niet goed staat. --> te donker
Ik heb even een crop gemaakt van de 1e opname zodat de witte randen met schaduwrand wegvallen en het histogram bekeken, wat op die wijze alleen betrekking heeft op je opname. Dan zit het allemaal veel teveel naar links.

Afbeelding

Als jezelf zoiets ziet, moet dat al een aanwijzing voor je zijn dat je weergave niet klopt.

Visuele check ** kijk hier **
Vriendelijke groet, Léon Obers

Veganpix

Bericht door Veganpix » wo aug 20 2008 8:26 pm

Léon Obers schreef:Visuele check ** kijk hier **
Die bedoel ik dus. :)

Woudschim

Bericht door Woudschim » wo aug 20 2008 8:30 pm

ik begin het gevoel te krijgen dat dit scherm gewoon te weinig contrast laat zien. Thuis heb ik een scherm met contrastweergave 1:3000, maar dit staat duidelijk lager. Ik kan niet alle grijstinten zien. op geen enkele instelling. Als ik het scherm zo donker mogelijk zet zijn de vlakken van 0-20 allemaal uitgebeten wit.

De eerste foto komt hier goed belicht over, terwijl foto 2 uitgebeten plekken vertoont op haar armen
Laatst gewijzigd door Woudschim op wo aug 20 2008 8:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » wo aug 20 2008 8:32 pm

Woudschim,

Tussen 1 en 2 zit een verschil in de huidskleur. Foto 2 oogt bij mij ook beter. Het model draagt een donkere jurk, misschien een lichtere achtergrond om de jurk beter te laten uitkomen? Meer nuttige tips kan ik je niet verschaffen.

Persoonlijk vind ik de steentjes op haar wang niet zo mooi.

Groet,
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Alf74

Bericht door Alf74 » wo aug 20 2008 8:33 pm

Foto 2 zier er op mijn monitor goed uit, zeker niet te donker.

Grt,

Alfred

Woudschim

Bericht door Woudschim » wo aug 20 2008 8:34 pm

*heeft nog wat testjes gedaan*

Vergeet deze foto's, ik ga ze van het weekend thuis nog een keer bewerken op een degelijke monitor. :P

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 20 2008 9:16 pm

Woudschim schreef:ik begin het gevoel te krijgen dat dit scherm gewoon te weinig contrast laat zien. Thuis heb ik een scherm met contrastweergave 1:3000, maar dit staat duidelijk lager. Ik kan niet alle grijstinten zien. op geen enkele instelling. Als ik het scherm zo donker mogelijk zet zijn de vlakken van 0-20 allemaal uitgebeten wit.
Dan geeft je monitor feitelijk niet te weinig contrast maar teveel !!
Zoiets als bij een camera met "clipping" in de hoge lichten, maar dan met je monitor.
Het contrast naar beneden bijstellen (vlakker maken) zodat je alle vlakken kunt zien, is niet een kwestie van donkerder zetten, maar je contrast lager zetten.

Je monitor staat wel ontstellend verkeerd als je zelfs de vlakken 0-20 niet kunt onderscheiden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Woudschim

Bericht door Woudschim » wo aug 20 2008 9:25 pm

Contrast omlaag brengen, uiteraard. Beetje stom van me. De foto's zien er nu gelijk een stuk beter uit, (slechter, eigenlijk. :P)

Bedankt.

Marco

Bericht door Marco » wo aug 20 2008 9:27 pm

Léon Obers schreef:
Visuele check ** kijk hier **
Ben zo blij dat Spyder z'n werk goed doet :)

Woudschim

Bericht door Woudschim » wo aug 20 2008 9:34 pm

Adobe Gamma werkt ook prima....maar wel met een goed scherm. :P

Ik maak morgen nog eens een bewerking, kijken hoe jullie het dan zien.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » wo aug 20 2008 9:46 pm

Nee, Adobe Gamma werkt niet prima als je genormeerde kleuren nastreeft.
Adobe Gamma is absoluut niet geschikt voor kleurconsistentie. Adobe Gamma is een noodoplossing.
Bij het meten van de kleuren met een Spyder worden de door het scherm uitgestuurde kleuren afgezet tegen genormeerde kleuren. Hiervan zijn de RGB waarden bekend. Kleurafwijkingen in een scherm worden softwarematig gecompenseerd en in het nieuwe kleurprofiel opgeslagen. De colorengine of kleurmanegementsofware werkt met dit profiel en compenseert kleurafwijkingen, los van persoonlijke kleurinterpretatie.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Woudschim

Bericht door Woudschim » do aug 21 2008 10:51 am

Tuurlijk is de Spyder beter. Maar voor het cd-boekje voor Conorach heb ik gekalibreerd met Gamma, en ik kan de druk ernaast houden, en het komt perfect overeen met mijn beeldscherm. Niet altijd een spyder nodig dus. :wink:

Maar dit scherm is waarschijnlijk gewoon te beperkt..

Ik heb de eerste foto geupdate, hoe is het nu? De doortekening in de kleding is er inderdaad niet, bewust. Ik wilde haar gezicht en huid goed belichten, zonder uitgebeten stukken wit of zwart. Haar gezicht en armen wil ik alle aandacht geven, de rest is bijzaak.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”