concert fotograferen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ducaudi

concert fotograferen

Bericht door ducaudi » wo aug 20 2008 10:08 pm

Hallo,

Een ex collega van mij speelt in een band kisstory. Deze geven eind december een optreden in een zaal in brugge.
Ik zou normaal een vipkaart krijgen en zo zou ik toch dicht bij de actie kunnen komen.

Nu mijn vraag is ik heb een nikon d300 (dus de iso kan al wat hoger) en een tamron 17-50 f2.8
hier mijn vraagjes

1) zou deze combinatie lukken? of zou ik beter naar de nikon 17-55 f2.8 gaan?

2) Is een nikon 50mm f1.8 aangeraden of is dit een zotte kost als ik al een 17-50 f2.8 heb?

3) Moet ik een flitser hebben? als dit niet noodzakelijk is, dan liever niet want zie liever foto's die niet geflitst zijn.

4) welke instellingen zou ik dan het best nemen? gewoon op A stand en op f2.8 en isowaarde dan aanpassen?

Bedankt
Davy

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » wo aug 20 2008 10:12 pm

Hallo Davy,

klop effe concertfotografie in, in de zoekfunctie. Er is al veel over geschreven. Evt. kun je ook op mijn site kijken alwaar een aantal platen staan met exif gegevens.

In ieder geval zeg ik op voorhand NIET FLITSEN!!
Ik wist dit al, maar dit is mij nog eens op het hart gedrukt door Paul Bergen, die met groten der aarde werkt en heeft gewerkt.
Zie zijn site http://www.paulbergen.nl/

groet,
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: concert fotograferen

Bericht door Léon Obers » wo aug 20 2008 10:44 pm

ducaudi schreef:Nu mijn vraag is ik heb een nikon d300 (dus de iso kan al wat hoger) en een tamron 17-50 f2.8
hier mijn vraagjes

1) zou deze combinatie lukken? of zou ik beter naar de nikon 17-55 f2.8 gaan?
Tussen die twee is er optisch gezien nauwelijks een verschil. Dus waarom zou je daar een Nikkor voor aanschaffen?
(Tamron zelfs een streepje beter dan de Nikkor).
ducaudi schreef:2) Is een nikon 50mm f1.8 aangeraden of is dit een zotte kost als ik al een 17-50 f2.8 heb?
Ik zou eerder nog wat langere brandpunten gebruiken. 85/1.4 of misschien een 105/2.0 DC

Wil je erg lichtsterk iets in het normaal gebruik en ben je niet vies van manuele scherpstelling,
dan misschien Voigtländer 58mm/1.4
Via USA in dollars relatief erg goedkoop $ 379,- http://www.cameraquest.com/Voigt_SL2.htm
ducaudi schreef: 4) welke instellingen zou ik dan het best nemen? gewoon op A stand en op f2.8 en isowaarde dan aanpassen?
Dat ligt aan de omstandigheden ter plekke. Met erg veel spots die meteen je lichtmeting in je scene enorm beïnvloeden zou ik misschien wel voor manuele instelling gaan voor sluitertijd en diafragma.
Vooral goed je histogrammen in de gaten houden en je clipping knippertooltje van je LCD schermpje.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do aug 21 2008 1:03 am, 4 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » wo aug 20 2008 11:38 pm

Kijk eens in dit topic van Kees van Pelt. Volgens mij staan de Exif gegevens in zijn foto's en kun je zo een beetje spieken naar de instellingen. Hij fotografeert ook met een D300 :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo aug 20 2008 11:54 pm

Die 50mm 1.8D die je noemt, dat is een verplicht objectief wat mij betreft. Een scherper objectief zal je niet snel vinden. Direct kopen! Ook naast je Tamron heeft dat zin!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » do aug 21 2008 8:56 am

En als je redelijk in de buurt van het podium kunt komen kan die 50mm wel eens de lens zijn die je vervolgens niet meer van je camera afhaalt die avond.

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » do aug 21 2008 10:43 am

en vergeet ook niet dat een vast brandpunt objectief als een 50mm 1.4 of 1.8 een der scherpste objectieven zijn die je zeker voor het geld kan kopen. je moet wel door je zoeker blijven kijken en niet letten op dat kleine leinsje op die grote body..

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do aug 21 2008 11:06 am

Maar je moet de kwaliteiten van een 50mm/1.8 ook niet gaan romantiseren tegenover andere lenzen zoals de eerder genoemde Tamron 17-50 mm

Kijk eens simpel naar testresultaten van die twee:
** 50mm / 1.8 op photozone.de **
versus
** 17-50 / 2.8 op photozone.de **

Bij de overlappende brandpunt en diafragma's is de Nikon 50 mm ietsje scherper in het centrum maar minder in de hoeken als de Tamron 17-50 mm

Verder is het bekend dat de huidige Nikkor 50 mm / 1.8 AFD en laatste manuele AIS versie afstamt / verwant is met de ooit eerder uitgebrachte 50 mm E-versie die iets minder zou presteren dan de allereerste 50 mm / 1.8 AIS versies.

ducaudi

Bericht door ducaudi » vr aug 22 2008 11:28 am

Bedankt voor de info

Ik weet dat de tamron goed is maar als er niet veel verschil zit tussen de tamron en de nikon zal ik de overstap niet doen. Is toch een aardig bedrag.

De 50mm f1.8 is dus een ideaal lens voor die avond. Ik kan dus dicht komen. En zal er mij toch ene aanschaffen.

Instelling zie ik dan wel de dag zelf. Want ze hebben toch veel verlichting en er is gelukkig ook een voorprogramma die ik zal gebruiken als test.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 22 2008 12:16 pm

ducaudi schreef:Bedankt voor de info

Ik weet dat de tamron goed is maar als er niet veel verschil zit tussen de tamron en de nikon zal ik de overstap niet doen. Is toch een aardig bedrag.

De 50mm f1.8 is dus een ideaal lens voor die avond. Ik kan dus dicht komen. En zal er mij toch ene aanschaffen.
Nu snap ik je niet meer. :roll:
Eerder schrijf je dat je al een Tamron hebt (eerste posting), en geeft nu in de eerste zin aan als er niet veel verschil is je het niet de moeite vind er een 50/1.8 (???) lensje bij aan te schaffen, om dan direct een regel later wel weer een 50/1.8 erbij aan te schaffen???

Veganpix

Bericht door Veganpix » vr aug 22 2008 12:29 pm

Als je een muzikant op een hoog podium wilt fotograferen moet je met een 50 mm wel erg vooraan staan, dat betekent dat je dan erg omhoog moet fotograferen. Gebruik je een wat langer brandpunt, 100mm of meer, dan kun je wat verder weg staan en de artiest meer 'horizontaal' fotograferen.

ducaudi

Bericht door ducaudi » vr aug 22 2008 2:16 pm

Léon Obers schreef:
ducaudi schreef:Bedankt voor de info

Nu snap ik je niet meer. :roll:
Eerder schrijf je dat je al een Tamron hebt (eerste posting), en geeft nu in de eerste zin aan als er niet veel verschil is je het niet de moeite vind er een 50/1.8 (???) lensje bij aan te schaffen, om dan direct een regel later wel weer een 50/1.8 erbij aan te schaffen???

Ik bedoel de overstap van mijn tamron 17-50 f2.8 naar de nikon 17-55 f2.8

En omdat ik nu bij mijn tamron zal blijven koop ik er mij de spotgoedkope 50mm f1.8 erbij of ik zou moeten een zeer goedkope 85mm f1.8 vinden.

Moest de nikon beter zijn dan de tamron, dan ging ik niet de nikon 50mm f1.8 gekocht hebben.

Sorry maar was niet echt duidelijk

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”