Probleem met de aarde

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Fidelity

Probleem met de aarde

Bericht door Fidelity » zo aug 17 2008 3:26 pm

Gisteren geflitst met flitsinstallatie (1 softbox). Nu vloog om de haverklap de aardeschakelaar om.
Electricien (buurman) even naar laten kijken en hij had het idee dat we te snel achter elkaar de flits gebruikte. Hij heeft vervolgens ongeveer 20 minuten de flitser af laten gaan, steeds met 10 sec er tussen.
Dit ging goed en de aardeschakelaar sloeg niet meer af.

Vandaag hebben we het weer geprobeerd, nu steeds min. 10 sec gewacht en toch ging het weer mis!
Wat doe ik nu mis?

Marleen

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » zo aug 17 2008 3:49 pm

Ik ben geen elektricien, maar als je teveel stroom zou trekken zou de zekering eruit gaan en niet de aarde.

Het lijkt me dat de aarding niet juist is aangesloten in de bedrading of in de flitser.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » zo aug 17 2008 8:31 pm

hmmmm, ik denk dat je op het verkeerde forum zit, probeer het hier eens:

http://www.circuitsonline.net/

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Frederix

Re: Probleem met de aarde

Bericht door Frederix » zo aug 17 2008 9:08 pm

De aardlekschakelaar gaat alleen af als er stroom "weglekt" via de aarde of via iemands lichaam, niet bij overbelasting.

iJoost

Bericht door iJoost » zo aug 17 2008 9:14 pm

Dus als je de flitser aanraakt? Is dat misschien het verschil tussen gisteren en vandaag?

Ko

Re: Probleem met de aarde

Bericht door Ko » zo aug 17 2008 9:29 pm

Frederix schreef:De aardlekschakelaar gaat alleen af als er stroom "weglekt" via de aarde of via iemands lichaam, niet bij overbelasting.
Correct, bij foutstroom gaat de aardlek aanspreken niet bij overbelasting.
Ik weet niet met hoeveel lampen je flitst, maar je zou telkens 1 lamp uit kunnen zetten (stekker echt loshalen) en dan je ding doen.
Schiet i dr uit, stekker dr in ander dr uit. Blijft i in, dikke kans dat er bij de aansluiting ergens iets los ligt.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo aug 17 2008 11:23 pm

Tja, de aardelekschakelaar schakelt inderdaad uit als er een verschil wordt gemeten tussen de "ingaande" stroom (fase) en de "uitgaande" stroom (nul) en dan nog alleen maar als het verschil meer wordt dan 30 miliampere, de schakelaar schakelt dan binnen 20 miliseconde uit.

Overbelasting, daar doet de aardlekbeveiliging niets mee, dus teveel achter elkaar flitsen is een gebeurtenis waarmee de aardlekschakelaar normaal gespproken niets doet.
Je hebt een ander probleem als "te vaak" flitsen. Stond toevallig de droger en wasmachine tegelijkertijd aan? En dan ook nog op een groep?

Frederix

Bericht door Frederix » zo aug 17 2008 11:54 pm

remoss schreef: Je hebt een ander probleem als "te vaak" flitsen. Stond toevallig de droger en wasmachine tegelijkertijd aan? En dan ook nog op een groep?
Een droger en een wasmachine op één groep lukt nooit tegelijkertijd. Op het moment dat de wasmachine gaat verwarmen slaat gelijk de zekering eruit. Dat kan bij geen enkele woning.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma aug 18 2008 12:13 am

Frederix schreef:Een droger en een wasmachine op één groep lukt nooit tegelijkertijd. Op het moment dat de wasmachine gaat verwarmen slaat gelijk de zekering eruit. Dat kan bij geen enkele woning.
Bij mijn overburen bleek dat geen enkel probleem. Bleek later dat het automaatje (gecombineerde aardlek/automaat) defect was.
Dus je heb gelijk Frederix, normaal gesproken kan het niet.

coen

Bericht door coen » di aug 19 2008 8:59 pm

Of probeer de stekker om draaien dat wil ook wel eens helpen.

Frederix

Bericht door Frederix » di aug 19 2008 9:26 pm

coen schreef:Of probeer de stekker om draaien dat wil ook wel eens helpen.
Als het daarvan afhangt is er volgens mij wat mis met de installatie.

graaf35

Bericht door graaf35 » do aug 21 2008 4:58 pm

Een hele simpele.
De aardlekschakelaar kan op het verkeerde been worden gezet door stroompieken. En het zou zomaar kunnen dat zo'n flitser net iets te veel piekt.

Is je aardlek dan niet helemaal lekker, of erg gevoelig... kan hij gewoon uitknallen.

Heb daar ervaring mee. Zowel thuis als in één van mijn voorgaande banen als elektromonteur.

Zo was het thuis niet aan te raden om alle muziekapparatuur (keyboards, versterkers, PC en nog meer) tegelijk aan te schakelen met een hoofdschakelaar. Na elkaar inschakelen ging echter prima.

De aardlek vervangen door een ander type wil wel eens helpen.

Als de stekker omdraaien effect heeft...... Heb je duidelijk een aardprobleem met je apparatuur.
Dat trucje deden we vroeger wel eens met een wasmachine.... Maar het betekende wel dat je wasmachine ergens vocht had zitten waar je het niet wilde hebben. En het is dus slechts een (gevaarlijk) lapmiddel

Heeft niet zo veel met de installatie zelf te maken.
Elk stopcontact heeft maar één pooltje met spanning. Daar maak je gebruik van als je de stekker omdraait.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”