Welke filters voor Patagonie?

Discussies over flitsers
Plaats reactie
renecita

Welke filters voor Patagonie?

Bericht door renecita » za jan 13 2007 10:33 am

Ik ga binnenkort naar Patagonie (zuiden van Chili en Argentinie). :D Daar hoop ik aan te treffen: zon, blauwe lucht, veel ijs, maar ook groen landschap, en meren (ik heb de kleuren paars, blauw en groen al gehoord). Mijn lensen zijn voorzien van een UV filter. Wat adviseren jullie me - gezien de lichtomstandigheden - eventueel nog meer mee te nemen?

dragon2

Bericht door dragon2 » za jan 13 2007 10:51 am

een goed circulair polarisatiefilter

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » za jan 13 2007 10:54 am

Ik zou geen filters gebruiken.
Achteraf zijn goede aanpassingen te maken met PS.
Als je een filter gebruikt hebt kan dat effect achterfa moeilijk veranderd/verwijderd worden.

Malo1961

Bericht door Malo1961 » za jan 13 2007 11:49 am

Hoi Renecita,

Ik zou absoluut de volgende filters meenemen.
1: polarisatie filter ( circulair)
2: ND grijs verloop filterset (2 stops, 3 stops)

Naar mijn bescheiden mening onontbeerlijk voor het beheersen van de contrast verschillen bij het fotograferen van de ongetwijfeld grootse landschappen.

Mvrgr,
Martin

evertfoto

Bericht door evertfoto » za jan 13 2007 11:58 am

Een gewoon grijsfilter, als er te veel licht is.
En uiteraard het al genoemde cirkulaire polafilter.
Toch is het naar mijn mening beter geen filter te gebruiken, maar secuur licht te meten.
Neem ook vooral een pedaalemmerzak mee om je camera en lenzen te beschermen tegen fijnkorrelig zand, e.d.

hjanssen

Bericht door hjanssen » za jan 13 2007 11:58 am

Brenzef schreef:Ik zou geen filters gebruiken.
Achteraf zijn goede aanpassingen te maken met PS.
Als je een filter gebruikt hebt kan dat effect achterfa moeilijk veranderd/verwijderd worden.
Hoe doe je een pola is PS? Het blauw effect is nog wel iets te imiteren, maar reflecties verwijderen????????

MadMike

Bericht door MadMike » za jan 13 2007 2:46 pm

hallo,

een polafilter zou ik zeer zeker meenemen, net zoals het genoemde verlopend grijs-filter. een polarisatie-effect kan je op de computer NOOIT zo krijgen als met een polfilter op je voorruit. meenemen dus.

verlopend grijsfilter ook, want anders heb je of een deel te donker, of een deel te licht van een evt. zonsondergang of horizonfoto, dus of verloren info, of ruis door de belichting te peppen. met filter (en wat moeite)is de foto meteen goed.

ik doe veel digitaal, softfocus enzovoorts filters heb ik ook niet (meer), maar een pola en gradatiefilter? altijd!!!

owja, die pedaalemmerzak was ook geen slechte evert!!!

ben benieuwd naar je fotos binnenkort!!

aquarius
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door aquarius » za jan 13 2007 3:12 pm

Renecita

Met MadMike en de rest eens. Op mijn reis naar Ecuador best veel de polafilter gebruikt en niet zonder succes.
Niks met filters te maken maar een éénbeenstatief is geen overbodige luxe. (als is het maar om te steunen bij het wandelen :D )
Alvast een goede reis en we zijn nu al benieuwd naar de foto`s.

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di jan 16 2007 9:14 am

Het lijkt of de meesten hier standaard een pola filter gebruiken om de kleuren wat te verzadigen. Dit is grote onzin.

Het lijkt wel leuk, maar er zijn wel enkele problemen. Zo hebben al je foto's dat al. En wat er op zit krijg je er niet meer gemakkelijk af. Als je wilt verzadigen, kijk eens naar de batch mogelijkheden van Capture. Of je doet het alleen bij de foto´s waar het bij nodig is.

Les 1 van de Leica School: maak een kleuren foto van een bruidje in de zon, met en zonder filter, laat volgende week het resultaat zien. Het resultaat was dat ik bijna nooit meer een filter heb gebruikt.

M'n 2de hands filters hebben nu 2 prijzen:
andere merken: gratis, (met de waarschuwing: alleen gebruiken als er geen film in je camera zit)
Nikon filters, de marktprijs.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”