Oude steenfabriek

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
eteuben

Bericht door eteuben » do aug 21 2008 11:50 pm

Zatoichi schreef:Ben trouwens erg blij met jullie complimenten. Ik hoop echter ook op wat kritiek want ik wil graag ook weten waar ik mezelf kan verbeteren.
Zou niet weten wat beter zou kunnen eigenlijk. Vind het heerlijke kijkplaten, die je gewoon door nogmaals te bekijken weer nieuwe details laat zien.

Nr1 kan moeiteloos in het graffiti verzamel topic trouwens. De kleurverzadiging is heerlijk, lekker kleurrijk, maar wel randje hoor... :wink: :D

Waarom die andere 2 op Sephia, waren die kleurlozer van zichzelf?

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Mieke53 » vr aug 22 2008 1:03 am

chip54 schreef:# 4 en 6 vind ik erg mooi. De tegenstelling die erin zit, oud binnen en fris buiten.
Je bent me voor Cees. Mee eens.
Gr.
Mieke

Frederix

Re: Oude steenfabriek

Bericht door Frederix » vr aug 22 2008 2:00 am

Zatoichi schreef:Graag jullie mening over deze plaatjes, geschoten in een oude steenfabriek:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. HDR
Afbeelding

5. HDR
Afbeelding

6. HDR
Afbeelding
Hoi Zatoichi,

Ik vind dit op zich een fraaie serie van een erg fotogenieke lokatie. Ik ben alleen niet zo gecharmeerd van de sepia uitvoering, maar dat is persoonlijk. De foto's op zich zijn wel erg mooi.

De HDR doet afbreuk aan de foto's want de kleuren worden te soft, te vlak. Dat is jammer, want ik vind de foto's namelijk erg mooi. Ik zou deze foto's graag eens zonder HDR zien. Wil je eens een paar posten zonder HDR?

Mijn camera begint al te jeuken bij het zien van deze beelden.

Zatoichi

Bericht door Zatoichi » vr aug 22 2008 12:30 pm

Ik zal de niet-hdr's ook even plaatsen zodra ik ze geconverteerd heb.
De reden dat ik de hdr's geschoten heb was voornamelijk vanwege het enorme contrast. Veel donkere plekken/schaduwen en waar er licht binnen kwam was het meteen erg fel.

Frederix

Bericht door Frederix » vr aug 22 2008 4:50 pm

Zatoichi schreef:Ik zal de niet-hdr's ook even plaatsen zodra ik ze geconverteerd heb.
De reden dat ik de hdr's geschoten heb was voornamelijk vanwege het enorme contrast. Veel donkere plekken/schaduwen en waar er licht binnen kwam was het meteen erg fel.
Hoi Zatoichi,

Ik begrijp wel waarom je HDR toepast, maar die contrastverschillen zijn juist bepalend voor de sfeer. Als je dat contrast zoveel afvlakt als jij hebt gedaan, wordt de sfeer voor een groot deel uit de foto gehaald. Je hebt dan wel een goede en duidelijke weergave van de werkelijkheid, maar het gevoel is echter weg.

Hanneke

Bericht door Hanneke » vr aug 22 2008 9:55 pm

Foto 1 het best. Goede compositie, mooie lichtinval, die gelige glasplaten met spuitbussen werken goed door. Mooie plaat!

De sepia vind ik een beetje flauw, schiet dan zwart/wit analoog denk ik dan. Ik vind de sepia uitvoering vaak een truukje * ha da's een mooie ouwelijk sfeertje*. Naar mijn idee is het juist een kunst om eenzelfde sfeer in kleur of in zwart wit weer te geven en dat is heel goed mogelijk!

De HDR vind ik niets. De kleuren zijn te fel, onecht. Bij de (ik meen de een na laatste foto) kan je de blauwe lucht zo uitknippen. Ik ben het met Frederix eens, zeker met dit soort fotografie, dat juist de felheid en puurheid van stralen licht, wat stukken bleekt, de charme van een beeld/locatie versterkt. Met een HDR haal je de kracht er naar mijn idee juist uit.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » vr aug 22 2008 9:59 pm

Lekkere platen hoor.... na onze omzwervingen in Doel toch ook een beetje een urban"kriebel" gekregen..... :wink:
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Dennis71

Bericht door Dennis71 » vr aug 22 2008 10:00 pm

Hele lekkere kleurverzadiging en HDR bewerking.

Zatoichi

Bericht door Zatoichi » vr aug 22 2008 10:38 pm

Op verzoek even een origineel en HDR onder elkaar:

Afbeelding

Afbeelding

Het origineel is zoals de camera hem gemeten heeft en de hdr is gemaakt met eentje op 1,5 stop onder- en 1,5 overbelicht.

edit: Bordermaker heeft de hdr ook verscherpt...

Frederix

Bericht door Frederix » vr aug 22 2008 11:04 pm

Zatoichi schreef:Op verzoek even een origineel en HDR onder elkaar:

Afbeelding

Afbeelding

Het origineel is zoals de camera hem gemeten heeft en de hdr is gemaakt met eentje op 1,5 stop onder- en 1,5 overbelicht.

edit: Bordermaker heeft de hdr ook verscherpt...
Daar zit een groot verschil in zeg, geef mij het origineel maar. Ik vind dat HDR de foto grondig heeft bedorven. Misschien het origineel een beetje aanpassen als hieronder:

Afbeelding

Zatoichi

Bericht door Zatoichi » vr aug 22 2008 11:17 pm

Als ik de hdr in Lightroom bekijk zijn de kleuren een stuk minder fel (tijd voor een Spyder..?) dan in m'n browser. Komt dan meer in de buurt van jouw bewerking.

Een paar dingen die de hdr wel heeft en waar ik bij het maken ervan op hoopte zijn de wolken. Ook de details op het muurtje onder het raam ben ikzelf wel blij mee.

edit: dom dom dom... color management geïnstalleerd voor Firefox en kleuren kloppen nu

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Mieke53 » ma aug 25 2008 12:26 am

En toch, en toch, die originele mag dan wel eerlijker zijn, maar die HDR is wel lekker futuristisch hoor.
Net als Cees vind ik dat die tegenstelling van uitgeleefd naar nieuw mij heerlijk in de ogen kijkt.
Gr.
Mieke

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”