Maan en sterren?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
dapp&co

Maan en sterren?

Bericht door dapp&co » vr aug 22 2008 10:37 am

Een foto maken van de maan is geen probleem, instellingen zijn dan iso 200, f/11, 1/250 - 1/400, 400mm (70-200 2.8 vr + tc 2.0EII).

Vraagje met deze instelling krijg ik een mooie maan maar geen sterren. Wanneer ik sterren wil moet ik langer belichten en diafragma meer open hetgeen een overbelichtte maan betekend.
Mijn oplossing is 2 foto's maken en in elkaar shoppen of zie ik iets over het hoofd? Is er een oplossing dat ik beide in 1 foto kan maken?

Pruimpit

Re: Maan en sterren?

Bericht door Pruimpit » vr aug 22 2008 11:05 am

dapp&co schreef:Een foto maken van de maan is geen probleem, instellingen zijn dan iso 200, f/11, 1/250 - 1/400, 400mm (70-200 2.8 vr + tc 2.0EII).

Vraagje met deze instelling krijg ik een mooie maan maar geen sterren. Wanneer ik sterren wil moet ik langer belichten en diafragma meer open hetgeen een overbelichtte maan betekend.
Mijn oplossing is 2 foto's maken en in elkaar shoppen of zie ik iets over het hoofd? Is er een oplossing dat ik beide in 1 foto kan maken?
De maan is veel helderder dan alle sterren en planeten. Als je de maan goed belicht, dan zijn de sterren onderbelicht. Belicht je de sterren goed dan is de maan overbelicht. Daar is geen "normale" oplossing voor.

Sterren fotografeer je het beste als de maan er niet is. Dan wordt het immers veel donkerder. Het licht van de maan doet de helderheid van de sterren afnemen. Ben je wat verder, dan kun je je toeleggen op deepsky objecten, zoals nevels en andere melkwegstelsels.

Een parallactische opstelling is dan aan te raden. Wil ik ook nog eens mee aan de slag :) Het mooie van sterren is dat ze hele lange belichtingstijden kunnen hebben.
Maar astrofotografie is een vak apart. Oude mechanische SLR's zijn daar heel populair.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo aug 27 2008 11:13 pm

Tja Sander, ik zit met hetzelfde probleem.
Een schitterende avond aan een meer met prachtig contrast van bergen en de lucht met die mooie maan en sterren erbij.
Ik ben ook uitgekomen bij 1/350 en F11 en iso 200.
Ik heb de foto met de overbelichte maan gewoon genomen, en de maan apart gepakt met de bedoeling die erin te photoshoppen.
Een maal thuis zou dat wel goed komen dacht ik.
Eerst de maan ervoor geplakt als layer en uiteraard verkleind, en naderhand achter de foto geplakt en de foto ter plekke uitgespaard.
Ook behoorlijk met de transparantie gewerkt.
Je behoudt natuurlijk wel de sterren op deze manier.
Ik vond toch beide opties er teveel gekunsteld uitzien, en heb het maar even gelaten voor wat het was. :(

We speuren verder naar de eventuele andere oplossingen.
Ik werk in een drukkerij, misschien moet ik een serie transparant gekleurde stickertjes voortaan mee gaan nemen en op de uv filter plakken ,hahaha.

Succes en groeten Tiny

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do aug 28 2008 10:15 am

Nogmaals je krijgt alleen een mooie sterrenhemel als de maan er niet is.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”