Plussen (tov D50): bediening, intuitief, func-knop, duurzaam, 10mp, iso 100
Minnen: alles boven iso100

Waar ik nou mee kamp is het volgende. Ik vertrouw de performance niet tot nu toe. De D50 deed precies wat ik ervan verwachtte, zowel in de studio als op lokatie. De D80 is wispelturig. Ruis valt bijvoorbeeld erg mee wanneer ik zou verwachten dat het erg zou moeten zijn en omgekeerd. Onlangs een bruiloftshoot gehad. Binnen zowel met als zonder flits gewerkt. Met flits op iso200 (f4.0), het detail in de gezichten was matig (korrel) en de kleuren waren vreemd (ondanks NEF), iets wat me met de D50 nog niet was overkomen. Zonder flits op ISO 400 geschoten ( f2.8 ) , uiteraard nog meer korrel. Objectief was Sigma 24-70 2.8.
In de studio doet ie goed werk, de omstandigheden zijn dan helemaal te regisseren en dan werkt het prima. Zo heb ik gisteren een paar tests gedaan met een D80 met de volgende lenzen op 50mm met 1/160e op f8.0 en iso100: sigma 24-70 2.8, nikkor 50mm 1.8, nikkor 18-55 kitlens, tamron 17-50 2.8. Resultaten waren prima, zoals verwacht. Ik ga later vandaag een nieuwe test doen in NEF naast de D300.
Maar waarom doet de camera niet wat ik wil als ik niet in de studio ben. Misschien heeft iemand een optimale settings lijst of aandachtspunten?
Ik ben erg benieuwd of jullie me kunnen helpen en/of tips kunnen geven.
Jos