D80 doet niet wat ik wil

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
JosK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

D80 doet niet wat ik wil

Bericht door JosK » vr aug 22 2008 10:22 am

Nou daar gaan we dan. Gisteren heb ik me voorgesteld met de melding dat ik niet zo happy nog ben met de D80, die ik sinds juni heb. Ik wilde 'm vorig jaar juni al kopen (voor 1100 euro) maar wachten loont toch, voor 498 was ie van mij. Grip erbij en gaan met die banaan.

Plussen (tov D50): bediening, intuitief, func-knop, duurzaam, 10mp, iso 100
Minnen: alles boven iso100 :?, de meter en over exposure, stroevere bediening (tov D300 bv)

Waar ik nou mee kamp is het volgende. Ik vertrouw de performance niet tot nu toe. De D50 deed precies wat ik ervan verwachtte, zowel in de studio als op lokatie. De D80 is wispelturig. Ruis valt bijvoorbeeld erg mee wanneer ik zou verwachten dat het erg zou moeten zijn en omgekeerd. Onlangs een bruiloftshoot gehad. Binnen zowel met als zonder flits gewerkt. Met flits op iso200 (f4.0), het detail in de gezichten was matig (korrel) en de kleuren waren vreemd (ondanks NEF), iets wat me met de D50 nog niet was overkomen. Zonder flits op ISO 400 geschoten ( f2.8 ) , uiteraard nog meer korrel. Objectief was Sigma 24-70 2.8.

In de studio doet ie goed werk, de omstandigheden zijn dan helemaal te regisseren en dan werkt het prima. Zo heb ik gisteren een paar tests gedaan met een D80 met de volgende lenzen op 50mm met 1/160e op f8.0 en iso100: sigma 24-70 2.8, nikkor 50mm 1.8, nikkor 18-55 kitlens, tamron 17-50 2.8. Resultaten waren prima, zoals verwacht. Ik ga later vandaag een nieuwe test doen in NEF naast de D300.

Maar waarom doet de camera niet wat ik wil als ik niet in de studio ben. Misschien heeft iemand een optimale settings lijst of aandachtspunten?

Ik ben erg benieuwd of jullie me kunnen helpen en/of tips kunnen geven.

Jos
klijnfotografie.com

supervsduc

Bericht door supervsduc » vr aug 22 2008 11:18 am

He Jos,

Voor een gedetailleerd settingoverzicht kijk je even hier, klikkerdeklik

Succes.

harry bul

Bericht door harry bul » vr aug 22 2008 11:23 am

Alles boven de iso 100?josK dat begrijp ik eigenlijk niet heb daar niet zoveel problemen mee gebruik zelden iso 800 maar wel regelmatig 400 en dat is gewoon goed.Is die D80 van jouw wel goed dan josK ik twijfel daar wel aan om eerlijk te zijn. Verder kan ik alleen maar zeggen dat het een goede camera is BETER is er altijd natuurlijk maar ook met de D300 zal wel wat zijn en die komt TZT hier ook wacht nog even dat ze wat goedkoper zijn maar hou mijn D80 er gewoon bij .
ja tips zou het eigenlijk niet weten ik fotografeer meestal A diafragmavoorkeuze en als ik macro doe M handmatig en dat gaat gewoon goed ben benieuwd wat de ervaringen van andere D80 gebruikers zijn..

groeten, Harry

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » vr aug 22 2008 12:08 pm

met het iso verhaal moet ik je gelijk geven.
bij 400 vind ik de ruis al te veel...maar een ander heeft daar weer geen problemen mee.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

JerryBig
Clublid
Clublid

Bericht door JerryBig » vr aug 22 2008 12:26 pm

Fotografeer veelal Autoiso, maar schroom niet om iso800 in te stellen, hoger ga ik niet. Heb geen of weinig last van ruis, bij 400 helemaal niet.
Overbelichting had ik ook last van, maar op advies van Ken Rockwell stond ie meestal op -0.7. De D80 lijkt wat last te hebben van overbelichting. Ik zeg "stond", want recentelijk mijn vakantiefoto's waren nogal eens onderbelicht. Nu staat ie standaard op -0.3.

Recentelijk had ik wel een opname die ik een invulflitst had gegeven op Iso400 die erg veel ruis had, althans op de jpg. Zodra ik de NEF omzette naar JPG kwam het tevoorschijn. Heb driftig zitten puzzelen, kon het niet vinden. Noise Ninja heeft me toen geholpen, maar de oorzaak is me nog steeds een raadsel.

Gerrit
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

harry bul

Bericht door harry bul » vr aug 22 2008 12:48 pm

Waar zet jij nef dan mee om jerrybig? vind dat vreemd geen ruis in de nef je zet het om naat jpg en jij hebt ruis vreemd.ik gebruik Bibble Pro 4.10a of Capture NX2 maar daar kan ik nog niet echt mee uit de voeten.

Groeten,Harry

JosK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JosK » vr aug 22 2008 12:57 pm

JerryBig schreef:Fotografeer veelal Autoiso, maar schroom niet om iso800 in te stellen, hoger ga ik niet. Heb geen of weinig last van ruis, bij 400 helemaal niet.
Overbelichting had ik ook last van, maar op advies van Ken Rockwell stond ie meestal op -0.7. De D80 lijkt wat last te hebben van overbelichting. Ik zeg "stond", want recentelijk mijn vakantiefoto's waren nogal eens onderbelicht. Nu staat ie standaard op -0.3.

Recentelijk had ik wel een opname die ik een invulflitst had gegeven op Iso400 die erg veel ruis had, althans op de jpg. Zodra ik de NEF omzette naar JPG kwam het tevoorschijn. Heb driftig zitten puzzelen, kon het niet vinden. Noise Ninja heeft me toen geholpen, maar de oorzaak is me nog steeds een raadsel.

Gerrit
In het bovenstaande kan ik me vinden, maar -0,7 geeft onder andere omstandigheden inderdaad weer onderbelichting, met name bij hoog contrast (zonlicht en schaduw).

Wat betreft de ruis die je beschijft, tijdens die bruiloftshoot was er dus ook ruis in de NEF. Maar van ruisloze NEF naar ruisvolle JPG snap ik niet. Noise Ninja is vaak goed, maar ik gebruik het dan selectief, dus nieuwe laag en dan met een layer mask inkleuren.

Ik zal zo eens wat voorbeelden erbij halen die mijn klacht zichtbaar maakt.
klijnfotografie.com

supervsduc

Bericht door supervsduc » vr aug 22 2008 12:59 pm

JerryBig schreef:Fotografeer veelal Autoiso, maar schroom niet om iso800 in te stellen, hoger ga ik niet. Heb geen of weinig last van ruis, bij 400 helemaal niet.

Gerrit
Hoi Gerrit,

Ik ben als beginner ook een beetje aan het stoeien met mijn D80 en ben benieuwd wat jij precies bedoeld met de aangepast setting van -0.7 => -0.3 ivm overbelichting. Je zult het niet over de witbalans instelling hebben want die gaat niet verder als -3.

Bij voorbaat dank voor je reactie

Groet
Ron.

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » vr aug 22 2008 2:05 pm

dat is je belichting( +-) knopje op je body rechts. deze heb ik ook op -0,3 staan altijd.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

supervsduc

Bericht door supervsduc » vr aug 22 2008 2:10 pm

iefie schreef:dat is je belichting( +-) knopje op je body rechts. deze heb ik ook op -0,3 staan altijd.
Bedankt, had zelf inmiddels uit handleiding begrepen dat het de belichtings correctie moest zijn.

Zo zie je maar weer, met een beetje hulp komen we er wel!

JosK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JosK » vr aug 22 2008 3:36 pm

supervsduc schreef:He Jos,

Voor een gedetailleerd settingoverzicht kijk je even hier, klikkerdeklik

Succes.
Hmm. Die lijst met settings bevat toch instellingen die bijvoorbeeld weer tegenstrijdig zijn met de D80 User's Guide van Ken Rockwell, die overigens wat IQ betreft ook de plank misslaat met JPG Basic vind ik.

Nu wilde ik dus buiten gaan testen, maar het regent inmiddels pijpenstelen. To be continued.
klijnfotografie.com

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » vr aug 22 2008 4:10 pm

Als je toch een D80 user guide wilt gebruiken, neem dan die van Thom Hogan: http://www.bythom.com/nikond80guide.htm Daar moet je dan wel voor betalen, maar dan heb je ook een degelijk verhaal.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr aug 22 2008 4:16 pm

Elke camera heeft zijn eigen karakteristieken. Die moet je leren kennen en ermee leren werken.

Wat betreft de D80 en ruis geldt dat de middentonen en heldere delen weinig ruis hebben, dan komt er een vrij sterke omslag naar donkere delen, waar ruis snel zal opvallen.

Het ligt dus erg aan de omstandigheden hoe in bepaalde scenes de ruis naar boven zal komen. Bij goed belichte opnamen maar helder van tint, zul je weinig merken. Bij ook goed belichte opnamen maar met veel donkere vlakken en schaduwen (die ook als zodanig donker moeten zijn) komt ruis veel sterker naar boven. En dan zeker als je onfortuinlijk ook nog eens door een net wat verkeerde belichting veel van die donkere delen moet oppeppen.

Zelf gebruik ik best redelijk hoge ISO-waarden (afhankelijk van de soort fotografie) en gebruik daar liever een externe ruis-onderdrukker voor dan de routines in Capture NX.

Door de specifieke eigenschap van meer ruis in donkere delen en weinig of geen in heldere delen heb ik die ruis-reductie via een speciale maskertechniek in een automatische action gezet, dat de ruisreductie met name in de donkere delen plaats heeft, en nauwelijks en niet in de midden- en lichtere delen om een zo evenwichtig mogelijke algemeen beeld over te houden. Dat bevalt me prima.
Maar ik ben me ervan bewust dat een D300 en full frame meer reserve heeft.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”